Samarbete minskar godstransporter till Evenemangsstråket
Genom fossilfria transporter, leveranser under nattetid och en omlastningshub utanför centrala staden vill parterna i projektet Redig Systemdemonstration skapa en trevligare stadsmiljö med mindre trängsel, buller och utsläpp längs Evenemangsstråket i Göteborg. Efter ett par veckor med ett nytt logistiksystem, ser de första resultaten ser lovande ut.

— I den senaste statistiken från piloten vi har kört igång så har vi minskat anlöpen till Evenemangsstråket med omkring 80 procent, och det är ju bara en väldigt kort period vi har mätt, så det är jättekul att vi har sett sådana stora fördelar på så kort tid, säger Sandra Ingvaldsson, affärsutvecklingschef på GLC - Göteborgs Lastbilcentral.
En vanlig vecka i juli anlöper drygt tvåhundra godsleveranser till bara Liseberg och Svenska Mässan Gothia Towers, som är de två aktörer som deltar i projektets samlastningspilot. Detta antal anlöp räknar man i projektet med att kunna minska med 30 procent genom att leverantörerna skickar sitt gods till transportören GLC:s terminal i Angered istället för direkt till beställaren.
— Vi tar emot leveranser som annars skulle gått direkt till Liseberg och Svenska Mässan. Här konsoliderar vi ihop dem och kör ner dem, med fossilfritt drivna fordon, till Evenemangsstråket off-peak, alltså nattetid eller väldigt tidig morgon, säger Sandra Ingvaldsson.
— Off-peak-leveranser är jättebra för oss. Då kommer godset när lokalen är tom och leverantören ställer godset i snygga rader som vår personal tar hand om när de kommer på morgonen. Givetvis så är det jättebra att vi får färre rörelser inne på lagret under dagen då vi har väldigt hög aktivitet här. Samtidigt så är det ju bra för våra gäster som går utanför parken att vi har färre leveransfordon som ska samsas om ytorna, säger Robert Walser Lindberg, lagerchef på Liseberg.
Hoppas på uppskalning
Utöver Liseberg så deltar även Svenska Mässan Gothia Towers i uppbyggnaden av samlastningssystemet. Genom att erbjuda ett system för fossilfria, effektiva och hållbara transporter hoppas man på sikt att Redigs systemdemonstration ska kunna utökas med både små och stora företag längs evenemangsstråket, men även kunna användas på helt andra platser.
— I nuläget så delar vi volymer med Liseberg, men målsättningen är att få in fler aktörer och mer volym så att vi kan dra nytta av varandras behov. Samarbetet inom projektet har pågått under ganska lång tid och erfarenhetsutbytet har visat att vi delar många gemensamma utmaningar, säger Nicklas Höjer, ansvarig för logistik och produktion på Svenska Mässan Gothia Towers.
— De största utmaningarna är egentligen gamla invanda arbetssätt och beställningsmönster som ska förändras. Men jag hoppas att detta blir ett etablerat system som kan användas av både leverantörer, mottagare och transportörer, där vi hjälps åt och samverkar kring att förbättra stadsmiljöer, säger Sandra Ingvaldsson.
REDIG Systemdemonstration finansieras av Vinnova och pågår mellan november 2023 och november 2026. Huvudkoordinator är RISE och övriga partners är CLOSER (vid Lindholmen Science Park), AstaZero, Chalmers, Göteborgs stad, Svenska Mässan Gothia Towers, Got Event, Liseberg, Volvo Technology, Link40 (Next Step Group och Fastighets AB Balder), GLC, 247 och DB Schenker.
Nyckelord
Kontakter
Karin WeijdegårdKommunikationsansvarigLindholmen Science Park/Closer
Tel:+46 (0) 735 25 27 08karin.weijdegard@lindholmen.seBilder

Länkar
Lindholmen Science Park driver flera av Sveriges främsta projekt som spänner mellan forskning och experimentell utveckling inom AI, mobilitet och media. Vi erbjuder en neutral arena där näringsliv, akademi och myndigheter tillsammans driver innovation för samhällsutveckling och ökad svensk innovationskraft. I 25 år har vi varit med och skapat framgångsrika samarbeten på regional, nationell och internationell nivå.
Följ Lindholmen Science Park
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lindholmen Science Park
Jönköpings län tar täten i pilotprojektet Demokrati i rörelse7.10.2025 08:02:00 CEST | Pressmeddelande
Jönköpings län blir först i landet att testa en ”demokratikanon”. 8 oktober är det kickoff för pilotprojektet Demokrati i rörelse på Jönköpings läns museum. Med utgångspunkt i litteratur, dokumentärer och poddar ska den nationella piloten rusta gymnasieelever för framtida samhällsengagemang. Kickoffen bjuder bland annat på föredrag av Martin Schibbye och författarsamtal med Jens Lapidus.
MobilityXlab satsar på AI och Deep Tech – välkomnar sju nya startupbolag25.6.2025 10:02:00 CEST | Pressmeddelande
MobilityXlab meddelar idag att sju nya startupbolag antagits till deras samarbetsprogram för startup- och industribolag.
Pressinbjudan: Resultat från Europas största systemdemonstration av elektrifierade lastbilar29.4.2025 09:48:52 CEST | Pressinbjudan
Resultat från Europas största systemdemonstration av elektrifierade lastbilar presenteras den 7 maj i Göteborg. Under dagen medverkar flera riksdagspolitiker samt ledande näringslivsaktörer och på plats finns bland annat Scania tillsammans med Dagabs 64-tons ellastbils-ekipage som rullat i projektet i mer än tre år. Volvokoncernen kommer att ha världspremiär för en helt nyutvecklad eldriven trailer.
Mission 0 House säkrar femårig forskningsfinansiering och expanderar – fem lärosäten ansluter19.3.2025 09:03:00 CET | Pressmeddelande
Mission 0 House, ett unikt samarbete mellan industri och akademi med målet att eliminera växthusgasutsläpp från tillverkningsprocesser, har säkrat sin första långsiktiga forskningsfinansiering. Flera ledande företag, tillsammans med Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling (KK-stiftelsen), har gemensamt garanterat nästan 100 miljoner kronor för de kommande fem åren.
Transportföretag positiva till geofencing för ökad trafiksäkerhet4.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Projektet HasT som testat geofencing för att begränsa hastighetsnivåerna i Enköping har gett unik kunskap om hur digital teknik kan användas för att öka trafiksäkerheten. Det är första gången i Sverige man testat tekniken i en skala på omkring 100 fordon av olika slag och kartlagt resultaten utifrån en rad olika perspektiv.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum