Syd växer - Schibsted investerar i ekologiska mensskydd till förmån för utsatta kvinnor

SYD erbjuder ekologiska mensskydd på prenumeration. Samtliga produkter är fria från gifter och färgämnen och designade med både funktion och estetik i åtanke. Affärsmodellen innefattar också ett nära samarbete med Rädda Barnen som innebär att för varje såld förpackning går tre kronor till organisationens arbete för flickors möjlighet att gå till skolan under menstruationen i delar av världen där säkra skydd inte finns tillgängliga.
– Att Schibsted väljer att stödja ett period care-bolag visar på vikten av det vi gör. Att ha en värdig mensupplevelse är inte en kvinnofråga, det är en mänsklig rättighet, säger Therese Cappelen, COO och medgrundare, SYD.
– Vi är såklart väldigt glada över att påbörja samarbetet med Schibsted och ta del av deras stora kunskap kring digitala prenumerationstjänster, kundanförskaffning och marknadsföring. Vi vet att Schibsted är skickliga på att bygga bolag långsiktigt, säger Adriano Sannelli, VD och medgrundare, SYD.
SYDs produktion, förpackningsdesign och samarbeten bygger på hållbara, lönsamma lösningar med målet att göra menstruationen bättre för de 800 miljoner människor som har mens i världen. Inom kort lanseras även en menskopp.
–För oss på Schibsted är det angeläget att satsa på bolag som står för något vi själva tror på och vill verka för, jämställdhet är ett gott exempel. Bolaget visar dessutom på stark tillväxtpotential och har en solid affärsmodell för att kunna skala snabbt utan att tumma på varken kvalitet eller värdegrund. Det ska bli väldigt kul att hjälpa SYD att växa vidare nu, säger Kajsa Gatenbeck, investment manager, Schibsted.
– Vårt samarbete med SYD är väldigt viktigt för oss. Tillsammans har vi ett fokus på långsiktigt hållbara insatser, och de möjliggör för att vi ska kunna göra omedelbara och bestående skillnader för hur menstruation påverkar tillgången till utbildning. Helena Thybell, Generalsekreterare Rädda Barnen.
Prenumerera på SYD’s menskydd på https://talkaboutsyd.com
För ytterligare information eller fler pressfoton, kontakta:
Therese Cappelen, SYD på 070 792 02 06 eller therese@talkaboutsyd.com
Kajsa Gatenbeck, Schibsted på 072 213 18 16 eller kajsa.gatenbeck@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of communications, Financial Services & Venture
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum



