Nya forskarskrifter ökar skolors kunskap om adhd

Den stora majoriteten lärare möter och undervisar elever med adhd. Sedan årsskiftet är kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, där adhd ingår, en obligatorisk del i lärarutbildningen för att man ser att kunskap behövs om funktionsnedsättningen och hur skolan kan upptäcka och möta behoven. Därför ger nu SPSM ut tre skrifter med fokus på forskning kring adhd som lärare och blivande lärare och annan skolpersonal kan ha nytta av.
- Vi ser att ökad kunskap är viktigt för att verksamma i skolan, från skolhuvudmän till lärare, ska kunna planera för och skapa goda undervisningsmiljöer för elever med adhd, säger Aurora Lindberg, chef för SPSM:s verksamhetsområde Kunskapsutveckling.
Viktiga kompletterande områden
De tre skrifterna tar upp tre olika och kompletterande perspektiv, som alla är centrala för att få insikt i hur skolan kan möta och ge elever med adhd en bra utbildning.
- Lisa Thorell, docent i psykologi, tar i sin skrift ”Neuropsykologiska svårigheter - så kan adhd påverka barn och unga i skolan” upp vad som kan ligga bakom symtomen för adhd.
- Daniel Östlund, docent och biträdande professor i pedagogik, belyser i skriften ”Pedagogiska relationer och strategier för elever med adhd” vikten av olika strategier för lärande och goda relationer för elever med adhd.
- Noam Ringer, leg psykolog och fil. dr i pedagogik, bygger innehållet i sin skrift ”Adhd med egna ord - Barn och unga beskriver sina erfarenheter av att vara elev med adhd” på barns och ungas egna uppfattningar om att vara elev med adhd i skolan.
- Att förstå vilka svårigheter som kan ligga bakom adhd-symtom, få kunskap om strategier för goda relationer med elever med adhd och att lyssna på hur eleverna själva beskriver sin skolsituation är tre viktiga områden skrifterna tar upp. Alla tre behövs för att skolan ska kunna ge eleverna en utbildning som fungerar, där de kan vara trygga och lära sig på ett bra sätt, säger Aurora Lindberg.
Skrifter presenteras på webbsänt seminarium
Skrifterna presenteras av forskarna på ett webbsänt seminarium imorgon onsdag den 8 september kl 15.00-16.15. Efter det följer ett panelsamtal där också rektor, lärare och organisationen Attention deltar och berättar om sina erfarenheter av hur man utformar skolmiljöer och undervisning för elever med adhd.
Läs intervjuer med forskarna bakom skrifterna på SPSM:s webbplats.
Ladda ner forskarskrifterna i SPSM:s webbutik:
Neuropsykologiska svårigheter – så kan adhd påverka barn och unga i skolan
Adhd med egna ord - Barn och unga beskriver sina erfarenheter av att vara elev med adhd
Pedagogiska relationer och strategier för elever med adhd
För intervju och mer information:
Specialpedagogiska skolmyndighetens presstjänst 010-473 50 52, press@spsm.se.
Aurora Lindberg, verksamhetsområdeschef Kunskapsutveckling, SPSM, tel 010-10 473 52 94, epost aurora.lindberg@spsm.se.
Nyckelord
Bilder
Om
Specialpedagogiska skolmyndigheten ger specialpedagogiskt stöd till skolhuvudmän, skolor, vuxenutbildningar och förskolor i hela landet. Vi erbjuder expertkunskap, kurser och konferenser inom specialpedagogik. Genom rådgivning och utredning arbetar vi nära skolor och förskolor i landets alla län. Vi driver också tio specialskolor, fördelar statsbidrag och utvecklar läromedel.
Följ Specialpedagogiska skolmyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specialpedagogiska skolmyndigheten
Insatser som främjar skolnärvaron3.2.2025 08:50:37 CET | Pressmeddelande
Skolfrånvaro har en negativ påverkan på elevers möjligheter att nå sina utbildningsmål och utveckla sociala kontakter. En ny översikt av internationell forskning från SPSM visar på insatser som kan göra skillnad. Ett positivt skolklimat, stöd vid övergångar mellan stadier och skolformer och samarbete med vårdnadshavare är några insatser som har effekt.
Pressmeddelande: Nya lokaler och stärkt samarbete i Göteborg8.10.2024 14:57:31 CEST | Pressmeddelande
Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) och Skolverket har nu invigt sitt sjätte gemensamma kontor, den här gången i Göteborg. Kontorsetableringen syftar till att möta skolhuvudmännen på deras lokala arena och erbjuda dialoger där huvudmännen i Göteborg och Västra Götalands län själv bestämmer vilka frågor som de vill bolla med skolmyndigheterna.
Pressinbjudan: Generaldirektörer inviger nytt gemensamt kontor i Göteborg3.10.2024 11:02:09 CEST | Pressinbjudan
Specialpedagogiska skolmyndighetens (SPSM) generaldirektör Aurora Lindberg och Skolverkets generaldirektör Joakim Malmström inviger de helt nya kontorslokalerna Göteborg. Det blir det sjätte gemensamma kontoret i landet för de båda myndigheterna. Media är välkomna att delta.
Skolministern på plats när ytterligare myndigheter etablerade sig i Härnösand5.9.2024 16:02:58 CEST | Pressmeddelande
Skolminister Lotta Edholm invigningstalade när det nya kontoret för Kammarkollegiet, Socialstyrelsen, Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) invigdes på torsdagen i Härnösand.
Pressinbjudan: Skolministern och generaldirektörer på plats när ytterligare myndigheter etablerar sig i Härnösand2.9.2024 12:55:03 CEST | Pressmeddelande
Skolminister Lotta Edholm invigningstalar när det nya kontoret för Kammarkollegiet, Socialstyrelsen, Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) i Härnösand. Genom gemensamma lokaler och kontorsservice kan statens resurser användas mer effektivt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum



