Pandemin förändrade vår mediedag

Under 2020 bröts en sedan länge nedåtgående trend - vi tittade nämligen mer på tablålagd tv än föregående år. Tittartiden på tablålagd tv har minskat stadigt varje år den senaste 10 åren, men under pandemin bröts denna trend. Under 2020 ökade faktiskt vårt tittande med två minuter till en genomsnittlig tittartid på 129 minuter per dag. Tittartiden fortsätter dock variera stort mellan de olika åldersgrupperna och det är de äldre som har tittat mer på tv.
Rapporten visar att det fanns ett stort intresse hos befolkningen att ta del av nyheter för att hålla sig uppdaterade under den pågående krisen. Under förra året så ökade konsumtionen på nästan alla plattformar. De medier som ökade allra mest var de traditionella nyhetsmedierna som har ett högt förtroende hos befolkningen. Det betyder att fler tog del av nyheter via public service, TV4 och morgontidningarna. I åldersspannet 9–85 år så tog 54% del av nyheterna via Public Service eller TV4:s nyhetssajter under 2020, jämfört med 30% under 2019. Andelen som tog del av nyheter på morgontidningarnas nyhetssajter var 43% under 2020, jämfört med 34% under 2019.
Nyhetsläsningen via sociala medier minskade däremot förra året och även den kommersiella radion tappade lyssnare. En orsak till minskningen är att färre lyssnade på radio i bilen och på jobbet. Sveriges Radio påverkades inte lika mycket eftersom deras lyssnare ofta har radion på i hemmet.
Men det var inte bara nyhetsbehovet som förändrades i vår mediedag. Även behovet av underhållning ökade under pandemin och många kopplade av med att titta på film och serier i hemmet. Det var fler som valde att skaffa abonnemang på streamingtjänster än tidigare. Netflix och Viaplay fortsätter vara de tjänster som har flest abonnenter. Netflix fortsätter att öka liksom HBO Nordic och Viaplay.
Om pandemin kommer ha varaktig effekt på vår mediekonsumtion återstår att se.
Bakgrund
Vi följer och analyserar medieutvecklingen utifrån flera perspektiv så som politik, konsumtion, ekonomi och mångfald. Detta resulterar i vår årliga rapportserie Medieutveckling. I rapporten Medieutveckling - Mediekonsumtion använder vi statistik från flera källor för att beskriva hur mediekonsumtionen förändras över tid.
Läs och ladda ner hela rapporten i länklistan nedan. På vår webbplats kan du läsa fler analyser av medieutvecklingen.
Nyckelord
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Granskningsnämnden friar SVT gällande inslag om jaktvapen5.5.2025 11:42:46 CEST | Pressmeddelande
Granskningsnämnden friar ett inslag i programmet Veckan med Camilla och Leif GW. I programmet uttryckte Leif GW Persson sin åsikt om ett politiskt förslag gällande användningen av halvautomatiska vapen i jakt.
Ny rapport om utmaningar och trender i medielandskapet29.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Globala tendenser med desinformation och en blixtsnabb utveckling av AI utmanar mediesektorn. Mediemyndigheten släpper nu rapporten Medieutblick 2025 där experter vid myndigheten fördjupar sig i aktuella utmaningar inom medieområdet.
Mediemyndigheten ska stärka motståndskraften mot AI-desinformation16.4.2025 14:56:38 CEST | Pressmeddelande
Regeringen föreslår att ytterligare 2 miljoner kronor ska tillföras Mediemyndigheten under 2025 för att fördjupa arbetet med medie- och informationskunnighet (MIK) med särskilt fokus på artificiell intelligens (AI).
TV4 fälls för sponsringsmeddelanden i Idol7.4.2025 11:56:04 CEST | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller TV4 på grund av att sponsringsmeddelanden i Idol hade säljfrämjande tillägg och reklambetonad framställning. Programmet fälls även för otillbörligt kommersiellt gynnande.
TV4 frias gällande ljudupptagning från skolskjutningen24.3.2025 11:33:02 CET | Pressmeddelande
TV4 Nyheternas inslag den 5 februari 2025 om vad som sades i en filmsekvens från skolskjutningen i Örebro stred inte mot kravet på saklighet enligt granskningsnämnden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum