Pandemin förändrade vår mediedag
Under 2020 bröts en sedan länge nedåtgående trend - vi tittade nämligen mer på tablålagd tv än föregående år. Tittartiden på tablålagd tv har minskat stadigt varje år den senaste 10 åren, men under pandemin bröts denna trend. Under 2020 ökade faktiskt vårt tittande med två minuter till en genomsnittlig tittartid på 129 minuter per dag. Tittartiden fortsätter dock variera stort mellan de olika åldersgrupperna och det är de äldre som har tittat mer på tv.
Rapporten visar att det fanns ett stort intresse hos befolkningen att ta del av nyheter för att hålla sig uppdaterade under den pågående krisen. Under förra året så ökade konsumtionen på nästan alla plattformar. De medier som ökade allra mest var de traditionella nyhetsmedierna som har ett högt förtroende hos befolkningen. Det betyder att fler tog del av nyheter via public service, TV4 och morgontidningarna. I åldersspannet 9–85 år så tog 54% del av nyheterna via Public Service eller TV4:s nyhetssajter under 2020, jämfört med 30% under 2019. Andelen som tog del av nyheter på morgontidningarnas nyhetssajter var 43% under 2020, jämfört med 34% under 2019.
Nyhetsläsningen via sociala medier minskade däremot förra året och även den kommersiella radion tappade lyssnare. En orsak till minskningen är att färre lyssnade på radio i bilen och på jobbet. Sveriges Radio påverkades inte lika mycket eftersom deras lyssnare ofta har radion på i hemmet.
Men det var inte bara nyhetsbehovet som förändrades i vår mediedag. Även behovet av underhållning ökade under pandemin och många kopplade av med att titta på film och serier i hemmet. Det var fler som valde att skaffa abonnemang på streamingtjänster än tidigare. Netflix och Viaplay fortsätter vara de tjänster som har flest abonnenter. Netflix fortsätter att öka liksom HBO Nordic och Viaplay.
Om pandemin kommer ha varaktig effekt på vår mediekonsumtion återstår att se.
Bakgrund
Vi följer och analyserar medieutvecklingen utifrån flera perspektiv så som politik, konsumtion, ekonomi och mångfald. Detta resulterar i vår årliga rapportserie Medieutveckling. I rapporten Medieutveckling - Mediekonsumtion använder vi statistik från flera källor för att beskriva hur mediekonsumtionen förändras över tid.
Läs och ladda ner hela rapporten i länklistan nedan. På vår webbplats kan du läsa fler analyser av medieutvecklingen.
Nyckelord
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Granskningsnämnden fäller SVT för osaklighet7.10.2024 11:50:54 CEST | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller inslag i Morgonstudion och Rapport på grund av missvisande grafik. SVT gjorde rättelser i senare sändningar, men dessa var enligt nämnden inte tillräckligt tydliga.
Granskningsnämnden friar TV4:s program Kalla fakta23.9.2024 10:57:34 CEST | Pressmeddelande
Granskningsnämnden friar Kalla faktas program Undercover i trollfabriken, om en granskning av Sverigedemokraterna, som sändes den 7 respektive 14 maj.
Ansökan om mediestöd för 2025 är nu öppen10.9.2024 09:19:41 CEST | Pressmeddelande
Ansökan om mediestöd för 2025 öppnar den 10 september. Sökande har möjlighet att lämna in ansökningar i myndighetens e-tjänst till och med den 1 oktober 2024.
Granskningsnämnden friar SVT och TV4 gällande innehåll av skrämmande karaktär9.9.2024 11:35:07 CEST | Pressmeddelande
Granskningsnämnden friar ett avsnitt i SVT:s programserie Din personlighet och ett inslag i TV4:s Nyhetsmorgon. Programmen sändes vid sådana tidpunkter då barn kan antas ta del av programmen. Programföretagen ska därför vara återhållsamma med skrämmande innehåll.
SVT:s Rapport fälls för otillbörligt gynnande24.6.2024 11:31:00 CEST | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller ett inslag i SVT:s Rapport. Inslaget fälls för otillbörligt gynnande av kommersiella intressen då ett företags logotyp och namn exponerades.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum