Schibsted passerar en miljon digitala prenumeranter

– Det är onekligen en viktig milstolpe, både för oss i Schibsted och för mediabranschen som helhet. Vi har lärt oss mycket genom åren och vi utvecklar våra tidningar tillsammans med läsarna. Det är därför det går så bra, tillsammans med att marknaden har mognat, säger Siv Juvik Tveitnes, koncernchef i Schibsted News Media.
Det var Aftonbladet Plus som markerade startskottet för betalda prenumerationer online i Skandinavien i september 2003. På den tiden var det få som trodde att en betalningsmodell online hade framtiden för sig.
Men skeptikerna fick fel, Aftonbladet har idag över en kvarts miljon digitala prenumeranter och på senare år har i stort sett varje mediehus i Skandinavien en betalmodell för journalistiken också online.
– Att intäkter från våra digitala användare skulle bli en av Schibsteds viktigaste intäktskällor var det få som trodde när vi startade, säger Siv Juvik Tveitnes.
Även om det tog några år så ser i dag så gott som alla stora mediehus vikten av att lyckas ta betalt av sina läsare och tittare på nätet som nödvändigt för att säkra sin överlevnad och fortsätta ha möjlighet att leverera kvalitetsjournalistik. Och mycket har hänt bara de senaste åren.
Schibsteds nu en miljon digitala prenumeranter fördelar sig över Sverige och Norge. Om även papperstidningarnas prenumeranter inkluderas är det totala antalet abonnenter närmare 1,5 miljoner.
Den kraftiga tillväxten de senaste åren beror på ett strategiskt arbete på flera områden.
– Vi har jobbat mycket med utveckling och förbättring av våra betalda journalistiska produkter och för att stärka våra tidningars digitala positioner. Dagens mediekonsumenter förväntar sig hög kvalitet, och konkurrensen har aldrig varit tuffare. Samtidigt som vi har ökat bredden och kvaliteten på journalistiken har vi också jobbat mycket med att utveckla och implementera annat attraktivt innehåll i våra produkter. I Sverige bland annat med Aftonbladets satsning på livesport, säger Siv Juvik Tveitnes.
Svenska Dagbladet ser nu resultatet av ett omfattande förändringsarbete i att allt fler väljer att teckna en digital prenumeration och att betalningsviljan för tidningens kvalitetsjournalistik ökar
– En viktig insikt SvD gjort är att utgå från läsarnas behov i allt de gör och att vi lärt känna våra läsare. Det handlar både om vilka ämnen redaktionen väljer, som satsningen på politik och bevakningen av det nya näringslivet, som hur vi möter våra läsare på affärssidan, säger Siv Juvik Tveitnes.
En viktig gemensam framgångsfaktor har också varit att Schibsteds tidningar samlat alla som jobbar med prenumerationer i en gemensam organisation som går över landsgränser och varumärken.
– Det är något vi ser har gagnat alla våra tidningar. Vi har också investerat tungt i att höja vår kompetens, inte minst inom data och analys, säger Siv Juvik Tveitnes.
Bland Schibsteds tidningar finns, utöver Aftonbladet och Svenska Dagbladet, också flera norska tidningar, bland annat VG, Aftenposten, Bergens Tidende och Stavanger Aftenblad.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
