Oförändrad drivmedelsförsäljning under mars månad
Den ackumulerade försäljningen av bensin under första kvartalet i år ökade däremot med ca 6 200 m3 till ca 660 300 m3. Det motsvarar en ökning med ca 1 procent. Däremot minskade den ackumulerade dieselvolymen med 1,6% eller ca 25 900 m3 till ca 1 621 100 m3.
”Vi hade en stark inledning på året, men i takt med allt fler restriktioner, har vi sett hur försäljningen av drivmedel påverkats något. Under mars månad började vi se en vikande försäljning, säger Johan G Andersson, VD på SPBI. Vi kan förvänta oss att denna trend blir tydligare i april.
Prisnedgången på drivmedel i kombination med minskad efterfrågan får också effekt på branschen i Sverige. Priserna på drivmedel är idag låga och nästan 10 kronor utgörs av skatter, avgifter och moms, så det finns inte så mycket kvar att göra av priset. Även den senaste tidens prisras på råolja påverkar branschen i hög grad, men just nu är det svårt att överblicka konsekvenserna av detta på längre sikt, säger Johan G Andersson, VD på SPBI.”
Översikt över drivmedelsförsäljningen mars 2019/2020
Preliminära volymer i m3
- I siffrorna ingår biodrivmedlet etanol med ca 5 % inblandning. Även förnybar syntetisk bensin förekommer som inblandning på marknaden.
- På drivmedelsstation är inblandningen ca 25 – 50 % av HVO och max 7 % FAME. HVO100 och ren FAME säljs i separat pump och ingår inte i de här siffrorna.
Drivmedel | Bensin 1 | Diesel 2 | E85 | Eldningsolja |
Försäljning mars 2020 | 223 400 | 569 200 | 1 800 | 49 100 |
Försäljning mars 2019 | 228 600 | 567 800 | 3 200 | 49 400 |
Förändring | -5200ca -2,3% | 14000,2% | - 1 400-44,5% | -311-1% |
Ackumulerad försäljning 2020 | 660 300 | 1 621 100 | 7 000 | 104 400 |
Ackumulerad försäljning 2019 | 654 100 | 1 647 000 | 8 300 | 143 200 |
Förändring | 6 200 1% | -25 900-1,6% | -1 300-16,2% | -38 800-27% |
För ytterligare information kontakta:
Johan G. Andersson, VD Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet. Telefon: 08-667 09 25, Mobil: 070-667 06 03, E-post: johan.g.andersson@spbi.se
Sofie Quant, Kommunikationschef SPBI, Mobil:070-667 30 19, E-post: sofie.quant@spbi.se
Kontakter
Ebba FredinKommunikationsstrateg och presskontakt
Tel:+46 73 044 71 20ebba.fredin@drivkraftsverige.seOm
Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle- och drivmedelsbranschen. Våra medlemsföretag erbjuder hållbar mobilitet och ser till att det finns bränsle och drivmedel för hållbara resor och transporter samt bitumen till vägar i hela landet. Vi arbetar för att Sverige ska bli klimatneutralt 2045. Våra medlemsföretag omfattar cirka 3000 marknadsplatser och 9 raffinaderier som tillsammans producerar 4 miljoner kubikmeter biodrivmedel.
Följ Drivkraft Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige
Göteborg Energi utsedd till Årets Effektivaste Elnätsbolag26.3.2025 16:06:30 CET | Pressmeddelande
Göteborg Energi har utsetts till Årets Effektivaste Elnätsbolag av Drivkraft Sverige - branschorganisationen för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Priset, som delades ut i samband med konferensen ”e-Mobility 2025” i Stockholm, togs emot av Lars Edström, vd för Göteborg Energi Nät AB.
Drivkraft Sverige välkomnar Milence och E.ON Drive Infrastructure som nya partners20.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Laddoperatörerna Milence och E.ON Drive Infrastructure har nyligen anslutit sig som partners till Drivkraft Sverige - branschorganisationen för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Därmed representerar Drivkraft Sverige nu en betydande andel av de företag som arbetar med utbyggnad och drift av den publika laddinfrastrukturen för lätta och tunga fordon i Sverige.
DRIVMEDELSÅRET 2024 – Sveriges utsläpp ökade när andelen förnybart sjönk12.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddbolagsbranschen. Koldioxidutsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent under 2024 jämfört med 2023. Orsaken till utsläppsökningen är främst att andelen hållbara biodrivmedel i vägtrafiken minskat kraftigt till följd av att reduktionsplikten sänkts. Andelen biodrivmedel är nu på den lägsta nivån sedan 2014. De totala utleveranserna av bränsle ökade också något vilket bidrar till utsläppsökningen. Användningen av HVO100 ökar men uppväger inte den sänkta reduktionsplikten.
Stora skillnader i handläggningstider mellan elnätsbolagen27.1.2025 10:29:50 CET | Pressmeddelande
En färsk Novus-undersökning visar på stora skillnader i handläggningstider för tilldelning av den nätkapacitet som behövs för att kunna bygga ut laddinfrastrukturen. Tidsspannet för att få en anslutning kan sträcka sig från några månader till flera år. Mindre nätbolag på mindre/medelstora orter innebär ofta kortare handläggningstider och lägre kostnader.
Andelen biodrivmedel lägst sedan 2014, utsläppen ökar kraftigt20.12.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt för drivmedels- och laddbolagen. Omställningen har fått sig en törn, koldioxidutsläppen från bensin och diesel ökar med 23 procent under årets första tio månader jämfört med samma period 2023. Orsaken till utsläppsökningen är att andelen hållbara biodrivmedel i vägtrafiken minskat kraftigt till följd av att reduktionsplikten sänkts. Andelen biodrivmedel är nu på den lägsta nivån sedan 2014. Användningen av HVO100 ökar men uppväger inte den sänkta reduktionsplikten.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum