Drivkraft Sverige

DRIVMEDELSÅRET 2024 – Sveriges utsläpp ökade när andelen förnybart sjönk

Dela

Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddbolagsbranschen. Koldioxidutsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent under 2024 jämfört med 2023. Orsaken till utsläppsökningen är främst att andelen hållbara biodrivmedel i vägtrafiken minskat kraftigt till följd av att reduktionsplikten sänkts. Andelen biodrivmedel är nu på den lägsta nivån sedan 2014. De totala utleveranserna av bränsle ökade också något vilket bidrar till utsläppsökningen. Användningen av HVO100 ökar men uppväger inte den sänkta reduktionsplikten.

De totala drivmedelsleveranserna ökade något 2024 men leveranserna av hållbara biodrivmedel sjunker kraftigt 
Omställningsbarometern visar att de totala utleveranserna av drivmedel ökade med drygt 3 procent 2024 jämfört med 2023 samtidigt som leveranserna av hållbara biodrivmedel minskade. Andelen hållbara biodrivmedel var 13,2 procent vilket kan jämföras med 26,8 procent 2023. 

”Vi ser ett tydligt trendbrott i användningen av hållbara biodrivmedel och det beror på en minskad ambition inom reduktionsplikten. Totalt stod låginblandning av biodrivmedel i bensin och diesel för närmare 5 procent av drivmedelsleveranserna 2024 vilket kan jämföras med drygt 20 procent 2023”, säger Viktor Gunnarsson ansvarig för Konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige. 

Andelen rena och höginblandade biodrivmedel ökade 
Samtidigt ökade andelen rena och höginblandade biodrivmedel från cirka 6 till drygt 8 procent av drivmedelsleveranserna. Detta främst genom ökade mängder av HVO100. Dessa drivmedel omfattas inte av reduktionsplikten utan är i stället befriade från koldioxid- och energiskatt. Skattebefrielsen utgör ett statligt stöd som kräver godkännande från kommissionen. Det nuvarande godkännandet gäller till utgången av 2026. 

”Regeringen bör skyndsamt sätta i gång en statsstödsansökan till kommissionen om fortsatt skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel från 1 januari 2027. Med den planerade reduktionspliktsnivån på 10 procent är skattebefrielsen en förutsättning för att Sverige ska klara sitt ESR-åtagande. Skattebefrielsen möjliggör dessutom 100 procent förnybart i tanken för alla de företag och individer som efterfrågar detta", fortsätter Viktor Gunnarsson.  

De fossila koldioxidutsläppen ökade  
Att inblandningen av hållbara biodrivmedel i bensin och diesel minskade leder till att den fossila andelen ökar, vilket ökar de fossila koldioxidutsläppen. 

”När vi summerar 2024 är vår bedömning att de fossila koldioxidutsläppen från bensin och diesel har ökat med ca 22 procent 2024 jämfört med 2023, trots att rena och höginblandade biodrivmedel ökar”, fortsätter Viktor Gunnarsson. 

Utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen fortsätter men nyregistreringen av elbilar bromsade in  
Under 2024 stod elbilar för ca 34 procent av nybilsförsäljningen jämfört med 38 2023. Vid utgången av 2024 var ca 7 procent av Sveriges personbilsflotta elbilar. Andelen hade varit ännu högre om inte nybilsförsäljningen hade minskat 2024 och exporten av begagnade elbilar hade varit så hög. 

”Utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen är en viktig pusselbit i elektrifieringen. I början av mars 2024 hade våra medlemmar och partners sammanlagt 1135 publika laddningsstationer för snabbladdning med totalt 2945 laddningspunkter”, avslutar Viktor Gunnarsson.  

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om oss

Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Våra medlemsföretag och partners omfattar cirka 3000 energistationer för lätt och tung trafik, 21 depåorter och 4 raffinaderier. Branschen befinner sig mitt i omställningen från fossilt till fossilfritt där biodrivmedel och elektrifiering är hörnstenar för att bli klimatneutrala 2045.

Följ Drivkraft Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige

Andelen biodrivmedel lägst sedan 2014, utsläppen ökar kraftigt20.12.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt för drivmedels- och laddbolagen. Omställningen har fått sig en törn, koldioxidutsläppen från bensin och diesel ökar med 23 procent under årets första tio månader jämfört med samma period 2023. Orsaken till utsläppsökningen är att andelen hållbara biodrivmedel i vägtrafiken minskat kraftigt till följd av att reduktionsplikten sänkts. Andelen biodrivmedel är nu på den lägsta nivån sedan 2014. Användningen av HVO100 ökar men uppväger inte den sänkta reduktionsplikten.

Nya reduktionsplikten räcker inte för att Sverige ska uppfylla sina klimatåtaganden inom EU12.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Regeringen föreslår i promemorian ”Hållbarhetskriterier för vissa bränslen och en ny reduktionsplikt” en höjning av reduktionsplikten från 6 till 10 procent för både bensin och diesel. Drivkraft Sverige, som idag skickat in sitt remissvar gällande promemorian, är positiv till höjningen men anser att 10 procent är en för låg nivå för att Sverige ska klara sina klimatåtaganden inom EU till 2030.

Fortsatt högt tempo i utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen26.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Drivkraft Sverige presenterar idag Omställningsbarometern som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Trots att elbilsförsäljningen har planat ut så fortsätter utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen hålla högt tempo. Det fanns i augusti 3 479 laddpunkter för publik snabbladdning i Sverige jämfört med 2 718 motsvarande tid förra året.

Förslag från statlig utredning riskerar att försämra drivmedelsberedskapen9.8.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Delbetänkandet ”En ny beredskapssektor - för ökad försörjningsberedskap”, SOU 2024:19 föreslår att en ny beredskapssektor för industri, bygg och handel, där drivmedel ska ingå, skapas och att Tillväxtverket blir beredskapsmyndighet för den nya sektorn. I sitt remissvar avstyrker Drivkraft Sverige detta förslag eftersom det riskerar att skapa otydlighet och onödig administration och försämra drivmedelsberedskapen som idag hanteras av Energimyndigheten.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye