Nedgång i försäljningen av samtliga drivmedel under maj 2019.
Försäljningen av bensin sjönk i maj och uppgick till ca 243 800 m3, vilket är en minskning med ca 25 500 m3 eller ca 9 % i jämförelse med maj månad 2018. Den ackumulerade försäljningen till och med maj uppgick till ca 1 109 700 m3 en minskning med ca 36 600 m3 eller ca 3 %. I siffrorna ingår biodrivmedlet etanol med ca 5 % inblandning. Även förnybar syntetisk bensin förekommer som inblandning på marknaden.
Försäljningen av diesel minskade under maj månad och uppgick till ca 487 600 m3. Vilket är en minskning med ca 37 700 m3 eller ca 7 %. Den ackumulerade försäljningen uppgick till ca 2 474 100 m3 vilket är en lätt minskning med ca 16 900 eller ca 1% jämfört med samma period föregående år. På drivmedelsstation är inblandningen ca 25 – 50 % av HVO och max 7% FAME. HVO 100 och ren FAME säljs i separat pump och ingår inte i de här siffrorna.
Under maj 2019 uppgick E85 försäljningen till ca 5 600 m3 vilket är en minskning med ca 24 % eller ca 1 700 m3, jämfört med samma månad föregående år. Den ackumulerade försäljningen uppgick till ca 18 100 m3, en minskning med ca 15 %.
Johan G Andersson VD SPBI ” Faktorer som påverkar konsumtionen av drivmedel nedåt är bland annat att fordonen på marknaden blir mer energieffektiva, det kommer ut mer laddbara och rena elbilar på marknaden, och att tillväxten i den svenska ekonomin har börjat mattas av.”
Den ackumulerade försäljningen av eldningsolja uppgick till ca 179 400 m3 vilket är en minskning med ca 37 200 m3 eller ca 17 %, jämfört med samma period föregående år.
Maj 2019 hade en leveransdag mer än maj 2018. Allt enligt preliminära siffror, sammanställt av SCB på uppdrag av SPBI, jämfört med samma period föregående år.
För ytterligare information kontakta:
Johan G. Andersson, VD Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet. Telefon: 08-667 09 25, Mobil: 070-667 06 03, E-post: johan.g.andersson@spbi.se
Sofie Quant, Kommunikationschef SPBI, Mobil:070-667 30 19, E-post: sofie.quant@spbi.se
Kontakter
Ebba FredinKommunikationsstrateg och presskontakt
Tel:+46 73 044 71 20ebba.fredin@drivkraftsverige.seOm
Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle- och drivmedelsbranschen. Våra medlemsföretag erbjuder hållbar mobilitet och ser till att det finns bränsle och drivmedel för hållbara resor och transporter samt bitumen till vägar i hela landet. Vi arbetar för att Sverige ska bli klimatneutralt 2045. Våra medlemsföretag omfattar cirka 3000 marknadsplatser och 9 raffinaderier som tillsammans producerar 4 miljoner kubikmeter biodrivmedel.
Följ Drivkraft Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige
Göteborg Energi utsedd till Årets Effektivaste Elnätsbolag26.3.2025 16:06:30 CET | Pressmeddelande
Göteborg Energi har utsetts till Årets Effektivaste Elnätsbolag av Drivkraft Sverige - branschorganisationen för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Priset, som delades ut i samband med konferensen ”e-Mobility 2025” i Stockholm, togs emot av Lars Edström, vd för Göteborg Energi Nät AB.
Drivkraft Sverige välkomnar Milence och E.ON Drive Infrastructure som nya partners20.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Laddoperatörerna Milence och E.ON Drive Infrastructure har nyligen anslutit sig som partners till Drivkraft Sverige - branschorganisationen för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Därmed representerar Drivkraft Sverige nu en betydande andel av de företag som arbetar med utbyggnad och drift av den publika laddinfrastrukturen för lätta och tunga fordon i Sverige.
DRIVMEDELSÅRET 2024 – Sveriges utsläpp ökade när andelen förnybart sjönk12.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddbolagsbranschen. Koldioxidutsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent under 2024 jämfört med 2023. Orsaken till utsläppsökningen är främst att andelen hållbara biodrivmedel i vägtrafiken minskat kraftigt till följd av att reduktionsplikten sänkts. Andelen biodrivmedel är nu på den lägsta nivån sedan 2014. De totala utleveranserna av bränsle ökade också något vilket bidrar till utsläppsökningen. Användningen av HVO100 ökar men uppväger inte den sänkta reduktionsplikten.
Stora skillnader i handläggningstider mellan elnätsbolagen27.1.2025 10:29:50 CET | Pressmeddelande
En färsk Novus-undersökning visar på stora skillnader i handläggningstider för tilldelning av den nätkapacitet som behövs för att kunna bygga ut laddinfrastrukturen. Tidsspannet för att få en anslutning kan sträcka sig från några månader till flera år. Mindre nätbolag på mindre/medelstora orter innebär ofta kortare handläggningstider och lägre kostnader.
Andelen biodrivmedel lägst sedan 2014, utsläppen ökar kraftigt20.12.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt för drivmedels- och laddbolagen. Omställningen har fått sig en törn, koldioxidutsläppen från bensin och diesel ökar med 23 procent under årets första tio månader jämfört med samma period 2023. Orsaken till utsläppsökningen är att andelen hållbara biodrivmedel i vägtrafiken minskat kraftigt till följd av att reduktionsplikten sänkts. Andelen biodrivmedel är nu på den lägsta nivån sedan 2014. Användningen av HVO100 ökar men uppväger inte den sänkta reduktionsplikten.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum