Drivkraft Sverige

Nedgång i försäljningen av E85 och diesel under april

Dela
Försäljningen av E85, diesel och eldningsolja sjönk under april månad och bensinförsäljningen ligger i nivå i jämförelse med april 2018. Allt enligt preliminär statistik från SPBI.

Försäljningen av bensin ligger i nivå med april månad 2018 och uppgick till ca 233 300 m3, vilket är en lätt ökning med ca 1 500 m3 eller ca 1 % i jämförelse med april månad 2018. Den ackumulerade försäljningen till och med april uppgick till ca 859 200 m3 en minskning med ca 11 600 m3 eller ca 1%. I siffrorna ingår biodrivmedlet etanol med ca 5 % inblandning. Även förnybar syntetisk bensin förekommer som inblandning på marknaden. 

Försäljningen av diesel minskade under april månad och uppgick till ca 465 300 m3. Vilket är en minskning med ca 11 500 m3 eller ca 2 %. Den ackumulerade försäljningen uppgick till ca 1 938 200 m3 vilket är en ökning med ca 17 600 eller ca 1% jämfört med samma period föregående år. På drivmedelsstation är inblandningen ca 25 – 50 % av HVO och max 7% FAME. HVO 100 och ren FAME säljs i separat pump och ingår inte i de här siffrorna.

Under april 2019 uppgick E85 försäljningen till ca 4 900 m3 vilket är en minskning med ca 19 % eller ca 1 200 m3, jämfört med samma månad föregående år. Den ackumulerade försäljningen uppgick till ca 12 400 m3, en minskning med ca 11 %.

Johan G Andersson VD SPBI ” Försäljningen av bensin steg något mot föregående år, medan dieselförsäljningen sjönk svagt. Det är dock för låga nivåer för att säga något om trendbrott, då det var en färre leveransdag under april 2019.”

Den ackumulerade försäljningen av eldningsolja uppgick till ca 183 200 m3 vilket är en minskning med ca 30 200 m3 eller ca 14 %, jämfört med samma period föregående år.

April 2019 hade en leveransdag färre än april 2018. Allt enligt preliminära siffror, sammanställt av SCB på uppdrag av SPBI, jämfört med samma period föregående år.

För ytterligare information kontakta:

Johan G. Andersson, VD Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet. Telefon: 08-667 09 25, Mobil: 070-667 06 03, E-post: johan.g.andersson@spbi.se  

Sofie Quant, Kommunikationschef SPBI, Mobil:070-667 30 19, E-post: sofie.quant@spbi.se

Kontakter

Om

Drivkraft Sverige
Drivkraft Sverige
Torsgatan 30
113 21 Stockholm

08 – 667 09 25http://Drivkraftsverige.se

Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle- och drivmedelsbranschen. Våra medlemsföretag erbjuder hållbar mobilitet och ser till att det finns bränsle och drivmedel för hållbara resor och transporter samt bitumen till vägar i hela landet. Vi arbetar för att Sverige ska bli klimatneutralt 2045. Våra medlemsföretag omfattar cirka 3000 marknadsplatser och 9 raffinaderier som tillsammans producerar 4 miljoner kubikmeter biodrivmedel. 

Följ Drivkraft Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige

DRIVMEDELSÅRET 2024 – Sveriges utsläpp ökade när andelen förnybart sjönk12.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddbolagsbranschen. Koldioxidutsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent under 2024 jämfört med 2023. Orsaken till utsläppsökningen är främst att andelen hållbara biodrivmedel i vägtrafiken minskat kraftigt till följd av att reduktionsplikten sänkts. Andelen biodrivmedel är nu på den lägsta nivån sedan 2014. De totala utleveranserna av bränsle ökade också något vilket bidrar till utsläppsökningen. Användningen av HVO100 ökar men uppväger inte den sänkta reduktionsplikten.

Andelen biodrivmedel lägst sedan 2014, utsläppen ökar kraftigt20.12.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt för drivmedels- och laddbolagen. Omställningen har fått sig en törn, koldioxidutsläppen från bensin och diesel ökar med 23 procent under årets första tio månader jämfört med samma period 2023. Orsaken till utsläppsökningen är att andelen hållbara biodrivmedel i vägtrafiken minskat kraftigt till följd av att reduktionsplikten sänkts. Andelen biodrivmedel är nu på den lägsta nivån sedan 2014. Användningen av HVO100 ökar men uppväger inte den sänkta reduktionsplikten.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye