Dagens story passerar miljonen

– Vi är både överväldigande och lite överraskade över att responsen från lyssnarna är så stor och kom så direkt. Dagens story är en strategisk och viktig satsning både för oss och våra läsare, så vi är förstås väldigt glada över framgången, säger Anna Careborg, chefredaktör och vd.
Dagens story lanserades för drygt ett halvår sedan, i februari. Konceptet är enkelt, ett ämne, femton minuter, fem dagar i veckan och ambitionen är att ta lyssnaren närmare både Svenska Dagbladets journalistik och de viktigaste nyhetshändelserna.
– Vi vet ju att våra lyssnare kräver mycket av både SvD och av en nyhetspodd. Det är en nyhetsintresserad grupp som har koll på läget, så vi förstod från start att vi måste ge något extra. Vårt löfte är att lyssnaren ska känna sig lite smartare efter en kvarts lyssning. Och det löftet tycker jag att vi håller, säger Maria Jelmini som var med och tog fram podden i vintras och nu är redaktör.
När Dagens story lanserades hamnade den snabbt på topplistor över bästa nyhetspoddarna. I lyssning har den nu närmat sig och gått förbi flera etablerade poddar och nyhetsprogram och redaktionen ser hur lyssningen fortsätter öka vecka för vecka. Nyligen passerades en miljon lyssningar, enligt poddplattformen A-cast som räknar in lyssningar på de flesta tillgänliga plattformar.
– Det är så roligt att fler och fler vill ta del av SvD:s journalistik i ljudform. Det är också inspirerande att vi får höra från både branschkollegor och lyssnare att de tycker om podden och att den är så välproducerad, säger Maria Jelmini.
I höst tar ett delvis nytt gäng över redaktionen för Dagens story. Nya programledare blir Alexandra Karlsson, tidigare SR, Expressen och SVT, och Fanny Härgestam, tidigare SR och SVT och nu aktuell med boken om Marine le Pen, En by i Champagne. Daniel Persson Mora fortsätter som producent, nu tillsammans med Gabriella Lahti, tidigare poddutvecklare på Aller media, men som också producerat poddar för Nent, World Economic Forum och Bonnier. I oktober tar Teresa Stenler von Matérn över som redaktör, idag är hon produktredaktör på SvD.
Dagens story är en del av en större satsning SvD gör på ljud och en del i arbetet att ta Svenska Dagbladet till en ny position på den svenska mediemarknaden.
I somras publicerade SvD dokumentären Medicinmannen, med över 300 000 lyssningar till dags dato och i våras var det premiär för podden Politiken, med profilerna Annie Reuterskiöld, Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson. Sedan tidigare finns den dagliga podden Ledarredaktionen.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Sundén Jelmini, projektledare, SvD. Tel: 070-161 99 03. E-post: maria.jelmini@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
