Dagens story passerar miljonen

– Vi är både överväldigande och lite överraskade över att responsen från lyssnarna är så stor och kom så direkt. Dagens story är en strategisk och viktig satsning både för oss och våra läsare, så vi är förstås väldigt glada över framgången, säger Anna Careborg, chefredaktör och vd.
Dagens story lanserades för drygt ett halvår sedan, i februari. Konceptet är enkelt, ett ämne, femton minuter, fem dagar i veckan och ambitionen är att ta lyssnaren närmare både Svenska Dagbladets journalistik och de viktigaste nyhetshändelserna.
– Vi vet ju att våra lyssnare kräver mycket av både SvD och av en nyhetspodd. Det är en nyhetsintresserad grupp som har koll på läget, så vi förstod från start att vi måste ge något extra. Vårt löfte är att lyssnaren ska känna sig lite smartare efter en kvarts lyssning. Och det löftet tycker jag att vi håller, säger Maria Jelmini som var med och tog fram podden i vintras och nu är redaktör.
När Dagens story lanserades hamnade den snabbt på topplistor över bästa nyhetspoddarna. I lyssning har den nu närmat sig och gått förbi flera etablerade poddar och nyhetsprogram och redaktionen ser hur lyssningen fortsätter öka vecka för vecka. Nyligen passerades en miljon lyssningar, enligt poddplattformen A-cast som räknar in lyssningar på de flesta tillgänliga plattformar.
– Det är så roligt att fler och fler vill ta del av SvD:s journalistik i ljudform. Det är också inspirerande att vi får höra från både branschkollegor och lyssnare att de tycker om podden och att den är så välproducerad, säger Maria Jelmini.
I höst tar ett delvis nytt gäng över redaktionen för Dagens story. Nya programledare blir Alexandra Karlsson, tidigare SR, Expressen och SVT, och Fanny Härgestam, tidigare SR och SVT och nu aktuell med boken om Marine le Pen, En by i Champagne. Daniel Persson Mora fortsätter som producent, nu tillsammans med Gabriella Lahti, tidigare poddutvecklare på Aller media, men som också producerat poddar för Nent, World Economic Forum och Bonnier. I oktober tar Teresa Stenler von Matérn över som redaktör, idag är hon produktredaktör på SvD.
Dagens story är en del av en större satsning SvD gör på ljud och en del i arbetet att ta Svenska Dagbladet till en ny position på den svenska mediemarknaden.
I somras publicerade SvD dokumentären Medicinmannen, med över 300 000 lyssningar till dags dato och i våras var det premiär för podden Politiken, med profilerna Annie Reuterskiöld, Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson. Sedan tidigare finns den dagliga podden Ledarredaktionen.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Sundén Jelmini, projektledare, SvD. Tel: 070-161 99 03. E-post: maria.jelmini@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum