Oklara regler och bristande information står i vägen för mer bildelning
- Ibland står regelverk i vägen för nya, smartare transportlösningar, till exempel fordonsdelning. Drive Sweden Policy Lab samlar aktörer som arbetar med framtidens mobilitet för att identifiera policy-hinder och föreslå lösningar, säger Malin Broqvist Andersson, programchef på Drive Sweden.
Privatägda bilar står idag stilla drygt 90 procent av sin livstid, och privat bildelning är mindre omfattande i Sverige än i grannländerna. Rapporten från Drive Sweden Policy Lab lyfter fram flera åtgärder som skulle kunna underlätta privat bildelning. Det handlar bland annat om bättre information, men framförallt på förifyllda skatteuppgifter i deklarationen. Idag lägger många plattformar för bildelning betydande resurser på att hjälpa sina kunder att göra rätt.
- Nästan vartannat kundärande som vi hanterar handlar om frågor kring beskattning. Det blir tungt för oss att hantera och skapar en högre tröskel att våga börja dela sin bil, säger Nora Johnsson på bildelningsplattformen GoMore, som har varit med i arbetet med att ta fram rapporten.
Idag blir en privatperson, som hyr ut sin bil någon gång ibland, skattskyldig med 30 procent från första kronan. Dessutom behöver man komma ihåg att deklarera manuellt i efterhand vid den årliga deklarationen.
- Smidigare skattehantering genom förifyllda skatteuppgifter från plattformsoperatörerna i deklarationen skulle sänka trösklarna att dela sin bil betydligt, säger Maria Schnurr, mobilitetsforskare på RISE.
Regeringen har i statsbudgeten för 2022 presenterat ett förslag, som om det godkänns av riksdagen skulle göra de första 20 000 kronorna man tjänar på delning av privata tillgångar skattefria. Det är ett besked i rätt riktning men betyder fortfarande att användarna i grunden behöver deklarera manuellt. Ytterligare ett sätt att gynna privat bildelning som lyfts fram i rapporten är behovet av skattelättnader som riktar in sig mer på delning av miljöbilar. Med nuvarande skatteregler ska skatt betalas från första intjänade kronan, med ett milavdrag som varken är anpassat till bilmodell eller utsläppsnivå.
- Miljöbilar innebär fortfarande en större investering, och så lär det förbli ett tag framöver. Därför kunde det vara naturligt att ge särskilda skattefördelar till de som delar sin miljöbil. I Danmark är privat bildelning är ett väletablerat fenomen. Där har man även skattefördelar för de som delar miljöbilar, säger/fortsätter Niklas Thidevall policyforskare på RISE
Skatteverket har funnits med i projektets referensgrupp och ser positivt på samarbetet.
- Även Skatteverket tror att delningsekonomin har en viktig roll att spela i omställningen och jobbar hela tiden med att underlätta för både entreprenörer och användare. Drive Swedens olika policylabb-initiativ hjälper oss att ta reda på de olika aktörernas perspektiv och synpunkter, och det känns väldigt värdefull, säger Rebecca Fillis, strategisk utvecklare på Skatteverket.
Avslutningsvis lyfter rapporten fram att ett smidigare och förmånligare regelverk kring delningstjänster inte bara handlar om utmaningarna kring privat bildelning. Det handlar också om Sverige som testbädd för nya innovativa lösningar.
- Om vi jobbar aktivt med att identifiera och undanröja policy-hinder för smarta transportlösningar, blir det mer attraktivt att utveckla och lansera nya hållbara mobilitetstjänster i Sverige, avslutar Malin Broqvist Andersson.
På Drive Swedens hemsida kan du läsa rapporten i sin helhet.
Kontakt:
Carl-Martin Vikingsson, programstrateg Drive Sweden
carl-martin.vikingsson@drivesweden.net
0707-31 102 29
Nyckelord
Bilder
Om
Lindholmspiren 3-5, Box 8077
402 78 Göteborg
031-764 70 00http://www.lindholmen.se
Lindholmen Science Park är en samverkansmiljö inom morgondagens mobilitet, AI, ICT, visualisering och media. Vi erbjuder en neutral arena där näringsliv, akademi och myndigheter tillsammans driver innovation för samhällsutveckling. I över 20 år har vi varit med och skapat framgångsrika samarbeten på regional, nationell och internationell nivå. Vi drivs av att skapa ökad innovationskraft för Sverige.
E-post: info@lindholmen.se
Följ Lindholmen Science Park
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lindholmen Science Park
Storbolag i unikt forskningssamarbete för att eliminera växthusgasutsläpp21.3.2024 09:04:34 CET | Pressmeddelande
Idag tillkännager Boliden, Borgstena, Lindholmen Science Park, Polestar, Sekab, SKF, SSAB, Stora Enso, Volvo Cars och flera universitet ett nytt samarbete – Mission 0 House. Tillsammans har parterna som ambition att utveckla banbrytande teknologier och lösningar som eliminerar utsläpp av växthusgaser.
Fyra startups ansluter sig till MobilityXlab för att samarbeta med ledande företag inom fordonsindustrin25.1.2024 09:03:00 CET | Pressmeddelande
Juteborg och Tether från Sverige, Quanscient från Finland och TG0 från Storbritannien är de nya startups som ansluter sig till samarbetsprogrammet.
Four startups join MobilityXlab to collaborate and innovate with automotive industry leaders25.1.2024 09:03:00 CET | Press release
Juteborg (Sweden), Quanscient (Finland), Tether (Sweden) and TG0 (United Kingdom) are the new startups joining the collaboration program
Ledande bolag och startup testar lågemissionsmaterial i fordon17.1.2024 09:02:00 CET | Pressmeddelande
På MobilityXlab kommer CEVT, Polestar och Volvo Group att samarbeta med det svenska startup-företaget Reselo för att testa möjliga tillämpningar av gummi producerat från träbark inom bilindustrin. I projektet deltar också Volvo Cars.
Automotive leaders and startup join forces to explore the use of low-emission material in vehicles17.1.2024 09:02:00 CET | Press release
At MobilityXlab, CEVT, Polestar and Volvo Group will collaborate with Swedish startup Reselo to test possible applications of rubber produced from tree bark in the automotive industry. The project is also being joined by Volvo Cars.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum