Schibsted öppnar upp till framtidens arbetsliv
För att möta den nya tiden och ett nytt arbetsliv har Schibsted under pandemin påbörjat en ombyggnation. De nya kontorsytorna främjar nu hybridarbete och kreativa möten, samtidigt som de ska vara både trygga och attraktiva att vistas i.
Redan den 11 mars förra året kom beskedet från koncernchef Kristin Skogen Lund: alla som kan jobba hemma ska jobba hemma och Schibstedhuset i centrala Stockholm tömdes över en natt på folk – bara några få verksamhetskritiska funktioner, främst på Aftonbladet och Svenska Dagbladet, tilläts vara på plats. När regering och Folkhälsomyndigheten nu lättar på restriktioner och råd kommer medarbetarna tillbaka. Hur återgången hanteras kan skilja sig något mellan olika Schibstedbolag och funktioner.
– Den här återgången är efterlängtad och det är förstås väldigt kul att få träffa alla igen. Men det också viktigt att vi gör den bra och trygg och att vi är riggade för framtidens arbetsliv, säger Schibsteds Sverigechef Martin Frey.
Längs gatan framför Schibstedhuset löper den här första veckan en blå back to office-matta, och en tvåmanna-orkester hälsar välkommen med hejarop och musik som piggar upp den mest morgontrötta. Under morgonen delas också frukostpåsar ut till alla och under dagen bjuds hela veckan på smoothies och kanelbullar. Vid hemgång får alla dessutom med sig en blomma och ett nybakat levainbröd.
Alla som vill kan också testa sig för covid-19 innan de går in på jobbet – något som de som arbetat i verksamhetskritiska funktioner på plats kunnat göra sedan november förra året. Men det är inne i huset den stora förändringen sker. 80 procent av Schibsteds medarbetare har svarat att de efter pandemin vill fortsätta ha möjlighet att jobba hemifrån.
– Vi har sett att det har gått väldigt bra, långt över förväntan att jobba hemma. Nu är det upp till oss att se till att vi behåller de goda sidorna av hemarbete, samtidigt som vi ser till att vi också har en attraktiv arbetsplats på kontoret för kreativa möten och hybridarbete. Kontoret och redaktionerna ska vara platser man vill komma till, säger Martin Frey.
Stora delar av lokalerna har byggts om för de nya krav som nu ställs och med utgångspunkt i medarbetarnas önskemål. Resultatet är aktivitetsbaserade kontor, utan fasta platser men med mer öppna ytor för kreativa möten och samarbeten. Men också, som efterfrågats, tysta rum och rum för egna telefon- och videomöten. För att ta reda på det verkliga behovet av mötesrum och arbetsytor har sensorer installerats i alla mötesrum för att mäta beläggningen och ge underlag till utvärdering – samtidigt som det i realtid visar medarbetarna vilka rum som är lediga och upptagna.
De kommande sex månaderna blir en pilotperiod för hela Schibsted, där hybridkontoret ska utvecklas och testas tillsammans med medarbetarna. Grundprincipen är att så långt det är möjligt anpassa hybridarbetet till varje individ, men alltid sätta det egna teamets behov först.
Schibsted har, utöver att erbjuda covid-19-tester, under pandemin tagit flera initiativ för att värna medarbetarnas säkerhet. Bland annat slopades karensdagen vid sjukdom redan den 4 mars förra året och bara en vecka senare skickades medarbetarna hem för att undvika smittspridning och bidra till att minska belastningen på kollektivtrafiken. Tidigt skapades också det som kom att kallas Schibsted Express, en tjänst för snabb hemleverans av utrustning från kontoret till tusentals hemmakontor runt om i landet, och strax före jul fick de anställda också en extra semesterdag, för att något kompensera de utmaningar pandemin utsatt alla för.
– Vi har gått igenom en extremt svår tid, men vi har också lärt oss mycket. Det ska vi dra nytta av när vi nu tillsammans skapar framtidens arbetsplats, säger Martin Frey.
Samtidigt som insatser gjorts och görs på kontoret behöver också hemmakontoren uppdateras. För att underlätta detta skapar nu Schibsted en möbelportal som planeras att lanseras under oktober. Här ska alla anställda snabbt och enkelt kunna beställa möbler och utrustning med hemleverans ur samma sortiment från en ledande nordisk leverantör. Det bidrar till att Schibsted som arbetsgivare kan säkra att alla anställda har ergonomiska och miljömässigt hållbara produkter som ger en bra hälsa långsiktigt, viktigt inte minst när hemmakontoren nu är här för att stanna.
I Schibstedhuset i Stockholm finns utöver mediehusen Aftonbladet och Svenska Dagbladet bland annat nyhetstjänsten Omni, Blocket, Lendo, Tv.nu, Klart.se, Kundkraft, Let´s Deal och Vinguiden.
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och Tv.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum