Schibsted-talanger bland världens främsta

I den globala tävlingen ”30 Under 30 Awards” sållar INMA (International News Media Association) fram 30 unga män och kvinnor över hela världen som utmärkt sig som ”blivande stjärnor” inom medieindustrin.
Schibsted sticker ut med två medarbetare på listan över världens främsta unga talanger.
Det är Shirine Bauer, digital affärsutvecklare på Aftonbladet, och Agnes Stenbom, Responsible Data & AI Specialist på Schibsted Data & Tech, som lyfts fram av INMA.
Utöver att vara under 30 tittar juryn på tidigare prestationer i karriären, insikter vad gäller innovation och förmåga att påverka, men också vilka förutsättningar respektive kandidat har att bli en bra ledare.
Både Shirine Bauer och Agnes Stenbom nämner kreativa människor runt omkring och en innovativ kultur som sitter i väggarna i Schibsted som viktiga förutsättningar för att bli framgångsrik.
– Innovation och utveckling är en viktig del av vårt DNA – både på Aftonbladet och inom Schibsted. Med journalistiken och användarna i fokus vågar vi hela tiden testa nya initiativ för att fortsätta utveckla vår journalistik, nå än fler användare och skapa kommersiella möjligheter. I min roll har jag även möjlighet att arbeta med fantastiska kollegor från olika delar av Aftonbladet och Schibsted. Från redaktion och produkt till sälj och andra bolag inom koncernen, säger Shirine Bauer.
Agnes Stenbom:
– Det är väldigt utvecklande att jobba inom Schibsted Data & Tech, som erbjuder en miljö som blandar många olika typer av perspektiv. I min vardag samarbetar jag med jurister, ekonomer, teknologer, och även en och annan filosof. Det kan vara utmanande att jobba interdisciplinärt, men det är samtidigt just mixen som är givande.
Båda är förstås glada för uppmärksamheten.
– Det känns också bra att INMA väljer att lyfta de frågor jag genom min roll representerar. För att mediebranschen på ett hållbart sätt ska dra nytta av AI måste vi sätta frågor som sociala konsekvenser och riskmedvetenhet högt på agendan, säger Agnes Stenbom.
Om Shirine Bauer
Shirine Bauer började på Aftonbladet 2020 som Digital Affärsutvecklare och driver idag det strategiska och kommersiella arbetet med online video och podcasts. Shirine har en bakgrund från MTG/Nordic Entertainment Group där hon började som trainee och därefter hade rollen som Operations and Business Development Manager för Sverige innan hon rekryterades till Aftonbladet. Dessförinnann studerade Shirine International Business vid Copenhagen Business School.
Vid sidan av sin nuvarande roll har Shirine också valts till medlem i Schibsted Future Advisory Board för att ge Schibsted Management Team insikter och idéer om viktiga ämnen för framtiden. Genom programmet har Shirine slutfört den digitala kursen Disruptive Strategy på Harvard Business School och kommer i höst även att genomföra kursen Strategy Execution.
Om Agnes Stenbom
Agnes Stenbom började på Schibsted som management trainee 2018 och har idag en unik roll i koncernen. Hennes titel är Responsible Data & AI Specialist – ett uppdrag som innefattar både strategiskt arbete och akademisk forskning för hållbar AI-utveckling. Agnes är industridoktorand inom industriell ekonomi vid Kungliga Tekniska Högskolan, där hon inom ramen för sin roll på Schibsted forskar på hur AI på ett ansvarsfullt sätt kan nyttjas inom journalistiken. Hon är även kolumnist för Dagens Media, framtidsanalytiker för tankesmedjan Global Utmaning, samt en van talare vid såväl bransch- som forskningskonferenser.
Sedan ett drygt år tillbaka driver Agnes tillsammans med Olle Zachrison från Sveriges Radio ett nordiskt branschnätverk för kunskapsutveckling inom AI och journalistik. Nätverket – Nordic AI Journalism – har snabbt växt och samlar idag drygt 120 personer från mer än 30 nordiska medieorganisationer för öppen dialog om möjligheter och utmaningar i fältet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Shirine Bauer, digital affärsutvecklare, Aftonbladet. E-post: shirine.bauer@aftonbladet.se
Agnes Stenbom, Responsible Data & AI Specialist, Schibsted Data & Tech. E-post: agnes.stenbom@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
