Schibsted-talanger bland världens främsta

I den globala tävlingen ”30 Under 30 Awards” sållar INMA (International News Media Association) fram 30 unga män och kvinnor över hela världen som utmärkt sig som ”blivande stjärnor” inom medieindustrin.
Schibsted sticker ut med två medarbetare på listan över världens främsta unga talanger.
Det är Shirine Bauer, digital affärsutvecklare på Aftonbladet, och Agnes Stenbom, Responsible Data & AI Specialist på Schibsted Data & Tech, som lyfts fram av INMA.
Utöver att vara under 30 tittar juryn på tidigare prestationer i karriären, insikter vad gäller innovation och förmåga att påverka, men också vilka förutsättningar respektive kandidat har att bli en bra ledare.
Både Shirine Bauer och Agnes Stenbom nämner kreativa människor runt omkring och en innovativ kultur som sitter i väggarna i Schibsted som viktiga förutsättningar för att bli framgångsrik.
– Innovation och utveckling är en viktig del av vårt DNA – både på Aftonbladet och inom Schibsted. Med journalistiken och användarna i fokus vågar vi hela tiden testa nya initiativ för att fortsätta utveckla vår journalistik, nå än fler användare och skapa kommersiella möjligheter. I min roll har jag även möjlighet att arbeta med fantastiska kollegor från olika delar av Aftonbladet och Schibsted. Från redaktion och produkt till sälj och andra bolag inom koncernen, säger Shirine Bauer.
Agnes Stenbom:
– Det är väldigt utvecklande att jobba inom Schibsted Data & Tech, som erbjuder en miljö som blandar många olika typer av perspektiv. I min vardag samarbetar jag med jurister, ekonomer, teknologer, och även en och annan filosof. Det kan vara utmanande att jobba interdisciplinärt, men det är samtidigt just mixen som är givande.
Båda är förstås glada för uppmärksamheten.
– Det känns också bra att INMA väljer att lyfta de frågor jag genom min roll representerar. För att mediebranschen på ett hållbart sätt ska dra nytta av AI måste vi sätta frågor som sociala konsekvenser och riskmedvetenhet högt på agendan, säger Agnes Stenbom.
Om Shirine Bauer
Shirine Bauer började på Aftonbladet 2020 som Digital Affärsutvecklare och driver idag det strategiska och kommersiella arbetet med online video och podcasts. Shirine har en bakgrund från MTG/Nordic Entertainment Group där hon började som trainee och därefter hade rollen som Operations and Business Development Manager för Sverige innan hon rekryterades till Aftonbladet. Dessförinnann studerade Shirine International Business vid Copenhagen Business School.
Vid sidan av sin nuvarande roll har Shirine också valts till medlem i Schibsted Future Advisory Board för att ge Schibsted Management Team insikter och idéer om viktiga ämnen för framtiden. Genom programmet har Shirine slutfört den digitala kursen Disruptive Strategy på Harvard Business School och kommer i höst även att genomföra kursen Strategy Execution.
Om Agnes Stenbom
Agnes Stenbom började på Schibsted som management trainee 2018 och har idag en unik roll i koncernen. Hennes titel är Responsible Data & AI Specialist – ett uppdrag som innefattar både strategiskt arbete och akademisk forskning för hållbar AI-utveckling. Agnes är industridoktorand inom industriell ekonomi vid Kungliga Tekniska Högskolan, där hon inom ramen för sin roll på Schibsted forskar på hur AI på ett ansvarsfullt sätt kan nyttjas inom journalistiken. Hon är även kolumnist för Dagens Media, framtidsanalytiker för tankesmedjan Global Utmaning, samt en van talare vid såväl bransch- som forskningskonferenser.
Sedan ett drygt år tillbaka driver Agnes tillsammans med Olle Zachrison från Sveriges Radio ett nordiskt branschnätverk för kunskapsutveckling inom AI och journalistik. Nätverket – Nordic AI Journalism – har snabbt växt och samlar idag drygt 120 personer från mer än 30 nordiska medieorganisationer för öppen dialog om möjligheter och utmaningar i fältet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Shirine Bauer, digital affärsutvecklare, Aftonbladet. E-post: shirine.bauer@aftonbladet.se
Agnes Stenbom, Responsible Data & AI Specialist, Schibsted Data & Tech. E-post: agnes.stenbom@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum