Alexandra Urisman Otto är årets klimatjournalist

Aftonbladets nyinstiftade klimatjournalistpris delas i höst ut för första gången och går i år till Alexandra Urisman Otto, reporter på Dagens Nyheter. Motiveringen lyder:
Med enkel matematik och skarp analys blottlägger Alexandra Urisman Otto i en serie artiklar den politiska kohandeln bakom Sveriges klimatmål – en kalkyl som inte håller måttet, där utsläpp trollas bort – och visar därigenom den hisnande diskrepansen mellan karta och verklighet i vår tids ödesfråga.
I juryn sitter Johan Rockström, professor i global miljövetenskap, Kerstin Brunnberg, tidigare vd Sveriges Radio och gästprofessor vid JMG, och Jonathan Jeppsson, nyhets- och grävchef på Aftonbladet.
– Granskningen Alexandra Urisman Otto gjort av politikens dubbla budskap – att Sverige måste göra sin del för att till Parisavtalets mål, men ändå beslutar om klimatmål som är otillräckliga – innebär att vi inte tar vår del av den globala bördan, säger Kerstin Brunnberg.
Johan Rockström:
– Jag ser klimatjournalistiken som journalistikens Rolls-Royce. Oavsett om du är journalist inom ekonomi, sport eller utrikespolitik så skär klimatfrågan rakt igenom. Att vara den duktigaste klimatjournalisten innebär att du är en otroligt bred systemvetare.
Jonathan Jeppsson menar att årets tre nominerade journalister – utöver Alexandra Urisman Otto och Lisa Röstlund, DN, och Daniel Värjö, Sveriges Radio – med sina respektive granskningar alla har uppfyllt prisets kriterier, både när det gäller att sätta avtryck i debatten och utkräva ansvar i klimatfrågan.
– Det är väldigt roligt att vara den första pristagaren till det här priset, i den konkurrens som rådde och också i den tid vi är i, där klimatjournalistik är helt avgörande. Klimatjournalistiken ligger 30-35 år efter, vi missade när det blev en kris. Det var en fråga som plötsligt blev en kris, och där var vi inte med. Det gäller inte bara Sverige utan globalt. Vi har missat det som är vårt demokratiska uppdrag och det måste vi erkänna och försöka jobba ikapp, säger Alexandra Urisman Otto.
Aftonbladet lägger vi nu stor kraft på att utveckla klimatjournalistiken.
– Klimatet är vår tids största fråga och det krävs orädd journalistik för att skildra och granska den. Aftonbladet vill genom att dela ut ett klimatpris inom journalistik lyfta det goda arbete som görs men också inspirera Sveriges redaktioner att satsa på denna typ av granskningar och bevakning, säger Aftonbladets chefredaktör Lena K Samuelsson.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jonathan Jeppsson, nyhets- och grävchef, Aftonbladet. Telefon: 070-266 23 97. E-post: jonathan.jeppsson@aftonbladet.se
Alexandra Urisman Otto, reporter DN. Telefon: 076-797 35 27
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Daniel Frykholm blir ny VP, Head of Group Communication i Schibsted ASA26.9.2023 13:58:06 CEST | Pressmeddelande
Daniel är en erfaren kommunikationschef med bred branscherfarenhet och kommer att leda det centrala gruppkommunikationsteamet med fokus på att främja Schibsteds företagsagenda gentemot både externa och interna intressenter.
SvD lanserar kompakt nyhetstjänst för unga och nyfikna20.9.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet lanserar idag en ny kompakt och kurerad nyhetstjänst riktad till en ung och nyfiken målgrupp. Med SvD Kompakt vill Svenska Dagbladet nå alla de som inte hänger på traditionella nyhetssajter, men som ändå vill ha koll och guidning genom nyhetsflödet. De som vill läsa mindre – men veta mer.
Markus Ahlberg blir ny Chief Sustainability Officer på Schibsted18.9.2023 09:55:06 CEST | Pressmeddelande
Markus Ahlberg, tidigare Head of Sustainable Business Development, byter roll med Britt Nilsen, Schibsteds tidigare Head of Sustainability, och kliver in i rollen som Chief Sustainability Officer.
Schibsted Reach ger annonsörer nya insikter i annonsinvesteringen13.9.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag lanseras Schibsted Reach för Schibsteds externa kunder – en ny unik metod som estimerar hur många personer som nåtts av en annonskampanj. ”Genom att vi kan mäta antal personer som en annons har nått ut till ger vi våra kunder en ny och viktig insikt i deras annonsinvestering", säger Yuwei Zhang, projektledare för Schibsted Reach.
Schibsted och EsterCare i samarbete – ska göra arbetsplatsen mer jämställd7.9.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Schibsted inleder i höst ett pilotprojekt tillsammans med det digitala vårdbolaget EsterCare för att skapa mer jämställda förutsättningar mellan kvinnor och män i arbetslivet. Kvinnliga medarbetare erbjuds en årlig hälsoscreening – och vid behov möte med specialistläkare – för att fånga upp och behandla symptom och besvär som bara drabbar kvinnor. Målet är att minska både onödigt lidande och sjukfrånvaro.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum