Porsche

Porsche 718 Cayman GT4 RS imponerar under avslutande tester

Dela

Porsche 718 Cayman GT4 får en storebror i kommande 718 Cayman GT4 RS. Den nya toppmodellen i 718-familjen är väl förberedd inför världspremiären i november. Under de avslutande testerna har den första 718-modellen som bär RS-beteckningen på ett imponerande sätt visat sin dynamiska potential, både längs slingriga bergsvägar och på racerbana.

Märkesambassadören och testföraren Jörg Bergmeister har, i en lätt maskerad produktionsbil, kört Nürburgrings 20,832 kilometer långa Nordslinga på 7.09,300 minuter.

718 Cayman GT4 RS klarade av det kortare varvet på 20,6 km, som tidigare var riktmärket, på 7.04,511 minuter, vilket är 23,6 sekunder snabbare än lillebror 718 Cayman GT4. För att skydda föraren var mittmotorsportbilen försedd med en tävlingsstol. Däcken som bilen utrustats med var Michelin Pilot Sport Cup 2 R, vilka kommer att erbjudas som tillval. En notarie bekräftade bilens vikt och att den var i standardutförande.

– Under utvecklingen gav vi 718 Cayman GT4 RS allt som kännetecknar en äkta RS-modell, lättviktskonstruktion, högre marktryck, högre effekt och naturligtvis ännu tydligare respons på förarens signaler, säger Andreas Preuninger, ansvarig för märkets GT-modeller.

-Det fantastiska varvrekordet på Nordslingan är ett imponerande bevis på hur effektiva de här förbättringarna är för köregenskaperna. Kunderna kan se fram emot en helt och hållet förarorienterad bil där en spännande körupplevelse har högsta prioritet.

- 718 Cayman GT4 RS är en kompromisslös körmaskin. Den känns smidig som en gokart på bergsvägar, men samtidigt imponerande stabil och välbalanserad på racerbanan, säger Jörg Bergmeister.

- Om inte skulle en sådan varvtid inte vara möjlig. GT4 RS är en av de vassaste bilar Porsche någonsin utvecklat. Och man måste verkligen själv uppleva det fantastiska motorljudet, fortsätter den välmeriterade föraren, som tillbringat mer än 500 timmar i 718 Cayman GT4 RS med testkörningar och fintrimning av bilen under utvecklingsarbetet

Mer information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.de

718 Cayman GT4 RS: bränsleförbrukning vid blandad körning 13.2 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 299 g/km

 

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhålls med den tidigare NEDC-mätmetoden.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Porsche 718 Cayman GT4 RS, här lätt maskerad, under de avslutande testerna på Nürburgrings Nordslinga.
Porsche 718 Cayman GT4 RS, här lätt maskerad, under de avslutande testerna på Nürburgrings Nordslinga.
Ladda ned bild
Porsche 718 Cayman GT4 RS, här lätt maskerad, under de avslutande testerna på Nürburgrings Nordslinga.
Porsche 718 Cayman GT4 RS, här lätt maskerad, under de avslutande testerna på Nürburgrings Nordslinga.
Ladda ned bild
Porsche 718 Cayman GT4 RS, här lätt maskerad, under de avslutande testerna på Nürburgrings Nordslinga.
Porsche 718 Cayman GT4 RS, här lätt maskerad, under de avslutande testerna på Nürburgrings Nordslinga.
Ladda ned bild
Andreas Preuninger, Director GT Model Line, gratulerar testföraren Jörg Bergmeister till varvtiden 
7:09.300 minuter på Nürburgrings Nordslinga.
Andreas Preuninger, Director GT Model Line, gratulerar testföraren Jörg Bergmeister till varvtiden 7:09.300 minuter på Nürburgrings Nordslinga.
Ladda ned bild
Andreas Preuninger, Director GT Model Line, med den officiella varvtiden för 718 Cayman GT4 RS på Nürburgrings Nordslinga.
Andreas Preuninger, Director GT Model Line, med den officiella varvtiden för 718 Cayman GT4 RS på Nürburgrings Nordslinga.
Ladda ned bild
Testföraren Jörg Bergmeister i Porsche 718 Cayman GT4 RS under de avslutande testerna på Nürburgrings Nordslinga.
Testföraren Jörg Bergmeister i Porsche 718 Cayman GT4 RS under de avslutande testerna på Nürburgrings Nordslinga.
Ladda ned bild
Porsche 718 Cayman GT4 RS, här lätt maskerad, på slingrande bergsvägar.
Porsche 718 Cayman GT4 RS, här lätt maskerad, på slingrande bergsvägar.
Ladda ned bild
Porsche 718 Cayman GT4 RS, här lätt maskerad, på slingrande bergsvägar.
Porsche 718 Cayman GT4 RS, här lätt maskerad, på slingrande bergsvägar.
Ladda ned bild
Porsche 718 Cayman GT4 RS, här lätt maskerad, på slingrande bergsvägar.
Porsche 718 Cayman GT4 RS, här lätt maskerad, på slingrande bergsvägar.
Ladda ned bild
Porsche 718 Cayman GT4 RS, här lätt maskerad, på slingrande bergsvägar.
Porsche 718 Cayman GT4 RS, här lätt maskerad, på slingrande bergsvägar.
Ladda ned bild
Porsche 718 Cayman GT4 RS, här lätt maskerad, på slingrande bergsvägar.
Porsche 718 Cayman GT4 RS, här lätt maskerad, på slingrande bergsvägar.
Ladda ned bild
Märkesambassadören och testföraren Jörg Bergmeister bakom ratten på Porsche 718 Cayman GT4 RS.
Märkesambassadören och testföraren Jörg Bergmeister bakom ratten på Porsche 718 Cayman GT4 RS.
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2020 registrerades 2 360 Porsche i Sverige. Plug-in hybrider och helelektriska bilar är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör över 50 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande

Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.

Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.

Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande

Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye