Frida Kvarnström till Sportbladet – blir chef för nya rosa affärsområdet

– Jag är oerhört glad att knyta Frida Kvarnström till Aftonbladet. Med sin digitala kompetens och erfarenhet från olika uppdrag inom Schibsted har hon den perfekta profilen för att ta Sportbladet till en ny nivå och utveckla det här nya och för Aftonbladet viktiga affärsområdet, säger Aftonbladets chefredaktör och vd Lena K Samuelsson.
Frida Kvarnström kom till Schibsted för drygt elva år sedan och har haft flera olika ledande positioner inom affär, produkt, plattform och strategi. Hon har senaste åren suttit i ledningen för Schibsted Next med fokus på att utveckla nya medieprodukter och affärsmodeller. Hon har bland annat varit med och byggt upp nyhetstjänsten Omni till ett av Sveriges starkaste varumärken inom nyhetssegmentet och utvecklat nya mediakoncept som Head of New Business Media. Hon bär också med sig värdefulla erfarenheter från ett par år som försäljningsdirektör på Schibsteds annonsbolag SMS. Chefsorganisationen Ledarna listade redan för flera år sedan Frida Kvarnström som en av Sveriges främsta unga kvinnliga ledare.
– Frida Kvarnström har en sällsynt förmåga att kombinera ett både innovativt och strategiskt tänk samtidigt som hon bottnar i en imponerande erfarenhet från den digitala världen. Hon kan både produkt och affär och hon har med sig viktig kompetens kring nya medieprodukter, något som kommer att gynna både Sportbladet och Aftonbladet. Dessutom är hon en uppskattad ledare – och hon brinner för sport, säger Lena K Samuelsson.
Frida Kvarnström ser fram emot det nya uppdraget som affärsområdeschef för Sportbladet.
– Sportbladet är en fantastisk tjänst med en otroligt kompetent och passionerad redaktion, där det alltid har funnits en stor vilja att utmana och testa nya koncept och lösningar. Varumärket är starkt och läsarna är engagerade och lojala. Det känns fantastiskt kul att få bli en del av teamet och vi har alla förutsättningar för att ytterligare utveckla Sportbladet framåt.
Och för mig personligen, som älskar allt som har med sport att göra, skulle jag inte kunna tänka mig en roligare arbetsplats, säger hon.
Med Frida Kvarnström på plats blir Sportbladet ett eget affärsområde på Aftonbladet. Att organisera Sportbladet som ett eget affärsområde ökar möjligheterna att utveckla och lyfta både sportjournalistiken och varumärket och göra det rosa Sportbladet till en ännu viktigare del av Aftonbladet.
Sportbladets utvecklingschef Magnus Herbertsson går nu in som ställföreträdande ansvarig utgivare för Sportbladet. Han har en omfattande publicistisk erfarenhet efter många år som redaktionell chef på Sportbladet. Martin Schori kvarstår som ställföreträdande ansvarig utgivare för Aftonbladet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Frida Kvarnström, tillträdande affärsområdeschef för Sportbladet. Telefon: 073-700 67 68. E-post: frida.kvarnstrom@schibsted.com.
Petter Ovander, kommunikationschef, Aftonbladet. Telefon: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Sportbladet är Sveriges största nyhetsdestination för sport i alla kanaler och en viktig del av Aftonbladet. Den sportintresserade publiken är en prioriterad målgrupp bland Aftonbladets 3,5 miljoner dagliga läsare och tittare.
Varje dag bevakar Sportbladet de största nyheterna i sportens värld och levererar de skarpaste analyserna och och de mest engagerande intervjuerna och reportagen. Sportbladet har ett 40-tal medarbetare och verksamhet dygnet runt. Genom att satsa på nyheter, live-rapportering och video bygger Sportbladet en starkt relation med läsarna.
Sportbladets rosa papperstidning kom ut första gången i maj 2000 och har genom åren gett Aftonbladet en unik position inom sport.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
