Sverige behåller topp-tio-placering i 2021 års Nation Brands Index
Likt tidigare år är det fortsatt framför allt uppfattningen av det svenska samhällstyret som är den drivande faktorn bakom den goda bilden av Sverige. Sveriges samhällsstyre uppfattas som ärligt och kompetent och att svenska medborgares rättigheter respekteras. Sveriges ställningstagande i olika internationella frågor har också bidragit till placeringen i undersökningen. Sverige uppfattas arbeta för en mer fredlig och säker värld och för att minska fattigdom globalt. Framför allt upplevs Sverige som engagerat i frågor om att skydda miljö och klimat. Inom den kategorin hamnar Sverige på plats 1 tillsammans med Schweiz.
Anholt-Ipsos Nation Brand Index (NBI) genomförs årligen av undersökningsföretaget Ipsos. Under augusti har 60 000 respondenter från 20 panelländer besvarat sammanlagt frågor om 60 länder. Undersökningen belyser nationsvarumärken inom de sex kategorierna Export, Samhällsstyre, Kultur, Befolkning, Turism och Immigration/investeringar.
NBI 2021 visar bland annat att:
- Sverige rankas högst av respondenter i Tyskland och Ryssland (båda plats 3), följt av Kanada (plats 4) Frankrike (plats 5), Kina (plats 6) och Turkiet (plats 7)
- Lägst rankas Sverige av respondenter i Indien, Saudiarabien och Sydafrika (plats 13)
- Tyskland bibehåller förstaplatsen som det starkaste nationsvarumärket, följt av Kanada (plats 2) och Japan (plats 3)
– Att vi återigen hamnar i tio-i-topp visar att varumärket Sverige är stabilt över tid. Särskilt intressant är det att Sverige nu rankar högst, tillsammans med Schweiz, på frågan om vilka som uppfattas bidra mest till att skydda miljö och klimat. Klimatomställningen är en viktig framtidsfråga för hela världen och genom den här undersökningen kan vi se att Sverige har ett högt anseende inom hållbar utveckling och en grön industriomställning, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet
Kontakter
Hanna HesslingPressansvarig/Press Officer
Tel:0706 88 87 28hanna.hessling@si.seBilder

Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Pioneer Prize – 8 svenska företag tävlar om nytt innovationspris22.4.2025 08:46:01 CEST | Pressmeddelande
Innovationspriset Pioneer Prize – Honouring the beauty of Swedish innovation uppmärksammar små och medelstora svenska företag som skapat banbrytande innovationer kopplade till den gröna omställningen. Fram till 12 maj kan allmänheten rösta på sin favorit bland de åtta nominerade. Bakom initiativet står Svenska institutet i samarbete med Business Sweden.
Madeleine Sjöstedt får förlängt förordnande som generaldirektör10.4.2025 14:48:33 CEST | Pressmeddelande
Idag har regeringen tagit beslut att förlänga Madeleine Sjöstedts förordnande som generaldirektör för SI med tre år.
Ny studie: Det svenska stödet är välkänt i Ukraina25.2.2025 11:26:51 CET | Pressmeddelande
Svenska institutet (SI) har undersökt bilden av Sverige samt den ukrainska allmänhetens kännedom om det svenska stödet till Ukraina. Studien visar att bilden av Sverige är positiv, att Sveriges stöd är välkänt, uppskattat och att Sverige anses kunna bidra på de sätt som Ukraina önskar.
Ny rapport: Bilden av Sverige i Japan26.11.2024 14:53:15 CET | Pressmeddelande
Svenska institutet har undersökt hur allmänheten i Japan uppfattar Sverige. Rapporten är framtagen med anledning av världsutställningen i Osaka 2025 och den prioriterade asiatiska marknaden i regeringens utrikeshandelsstrategi.
Sverige fortfarande i topp bland världens starkaste nationsvarumärken29.10.2024 13:38:44 CET | Pressmeddelande
I årets Nation Brands Index återfinns Sverige återigen bland de tio starkaste nationsvarumärkena och.stiger i ranking till plats 8 från plats 10 av 50 länder. Bilden av Sverige i Turkiet har återhämtat sig efter det senaste årets turbulens. Undersökningen visar dock på en ökad polarisering mellan länder i väst och Brics+-länderna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum