Dagspressens lönsamhet ökade trots coronakris
Under pandemin ökade även intresset för att ta del av både nyheter och underhållning vilket bidrog till ökade användarintäkter för tidningsbranschen och då främst från de digitala utgåvorna.
- Journalistiken är en grundbult i vårt demokratiska samhälle och de utökade stöden blev verkligen stöttepelare för nyhetsmedierna. Jag är stolt över att vi lyckades betala ut stöden snabbt så att redan hårt pressade nyhetsmedier kunde fortsätta förmedla god nyhetsjournalistik under pandemin, säger Charlotte Ingvar-Nilsson generaldirektör för MPRT.
Trenden med vikande annonsintäkter för nyhetsmedierna fortsatte genom ytterligare överflyttningar av reklaminvesteringar till internet. En allt större andel av de digitala reklaminvesteringarna går till utomnordiska aktörer, den trenden har förstärkts ytterligare under året. Reklaminvesteringarna i medier sjönk med drygt 5 procent under 2020 och det var nyhetsmediernas som drabbades hårdast med ett intäktsbortfall på över 20 procent. För att kompensera nyhetsmedieföretagen för intäktsbortfallen nästan fördubblades press- och mediestödet under år 2020, till cirka 1,5 miljarder kronor. Under pandemin delades det ut flera olika typer av stöd för att kunna stötta fler kategorier av nyhetsmedier.
- Ett par av skälen till att dagspressens lönsamhet stärktes var att de statliga stöden ökade och att läsarintäkterna växte. Till det kommer att många tidningar tidigt under året drog ned på sina kostnader för att kunna möta ett förväntat intäktsfall, säger Tobias Lindberg, forskare vid Nordicom och författare av rapporten.
Rapporten Medieekonomi finns att ladda ner på vår webbplats. Klicka länken i listan under texten.
Om rapporten
Medieekonomi är en del i vår rapportserie Medieutveckling och tar upp de samband som finns mellan konjunkturen, reklammarknaden, mediekonsumtionen och de svenska medieföretagens ekonomi. Rapporten har tagits fram i samverkan med Nordicom vid Göteborgs universitet. För analysen svarar Tobias Lindberg, forskare vid Nordicom.
Nyckelord
Kontakter
Presskontakt
Tel:08-580 070 00presskontakt@mprt.seBilder
Länkar
Om
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Granskningsnämnden fäller inslag i Nyhetsmorgon2.12.2024 13:53:23 CET | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller ett inslag i TV4:s program Nyhetsmorgon för felaktiga beskrivningar av vad som framkommit i en granskning av Kalla fakta. Inslaget fälls mot kravet på saklighet.
Granskningsnämnden fäller Ekot18.11.2024 11:42:17 CET | Pressmeddelande
Sveriges Radios sändning i Ekot den 1 juli 2024 fälls för missvisande beskrivning av var området Golanhöjderna ligger. Inslaget strider mot kravet på saklighet.
Unga tar del av nyheter på sociala medier men utan tillit4.11.2024 09:08:18 CET | Pressmeddelande
Mediemyndighetens årliga rapport Mediekonsumtion 2024 visar att nyhetskonsumtionen i Sverige fortfarande är på en hög nivå. Hos de yngre ökar användandet av sociala medier som nyhetskälla trots att de inte helt litar på informationen.
Nationell konferens om barns och ungas trygghet på nätet24.10.2024 10:58:50 CEST | Pressmeddelande
Den 25 oktober anordnar Safer Internet Centre i Sverige en nationell konferens om ” Ett bättre internet för barn”. Safer Internet Centre drivs av Mediemyndigheten, Bris och ECPAT.
Mediebranschens omsättning minskar visar ny rapport23.10.2024 10:26:12 CEST | Pressmeddelande
Förra året minskade den svenska mediebranschens intäkter från reklam. Dessutom höll hushållen hårt i sina plånböcker under lågkonjunkturen. Det innebar att försäljningsintäkterna minskade för många radio-, tidnings- och tv-bolag. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Medieekonomi 2024.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum