Handelns stjärnor korades på galan Retail Awards - här är alla vinnarna
I konkurrens med landets alla butikssäljare drog Helena Stelius, som arbetar på Lindex i Väsby centrum, det längsta stråt och vann det prestigefyllda priset årets butikssäljare. På Ica Kvantum i Bollnäs trivs medarbetarna och utvecklas med företaget och butiken korades till årets arbetsplats.
Rivit murarna mellan fysiskt och digitalt
För satsningar på nya leveranssätt, liveshopping och ett nytt butikskoncept har Kjell & Company rivit murarna mellan fysiskt och digitalt. Belöningen? Nöjda kunder och vinst i kategorin årets omniupplevelse.
– Konkurrensen i handeln är stenhård och du måste förtjäna din kund varje dag. Vinnarna i Retail Awards inspirerar en hel bransch att varje dag ta ett litet steg för att vara bättre än igår. Alla vinnare har visat ett imponerade driv och innovationskraft. Jag är stolt över branschen, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Synsam vann årets hållbarhetssatsning
Årets hållbarhetssatsning gick till Synsam som möjliggjort för kunden att göra bättre materialval och handla cirkulärt. Och för sina långsiktiga satsningar som skapat snabba och säkra leveranser vann Mekonomen kategorin årets logistiksatsning.
Retail Awards arrangeras av Svensk Handel och branschtidningen Market. Galan gick av stapeln på Clarion Hotel Stockholm och sändes på retailawards.se. Mer information om vinnarna, juryns alla motiveringar samt bilder från kvällen finns på retailawards.se.
Kvällens alla vinnare i Retail Awards 2021
• Årets arbetsgivare: Ica Kvantum Bollnäs
• Årets retailledare: Johan Sjödin, vd Jysk
• Årets butikssäljare: Helena Stelius, Lindex Väsby centrum
• Årets hållbarhetssatsning: Synsam
• Årets butik: Pistill
• Årets butikskedja: Jysk
• Årets e-handel: Meds
• Årets omniupplevelse: Kjell & Company
• Årets logistiksatsning: Mekonomen
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Bilder
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Tre av fyra tillträdesförbud till butik överträddes 20232.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lagen om tillträdesförbud till butik ger inte handlarna det skydd som utlovats. Trots att mer än tre år gått sedan lagen infördes gör domstolarna fortsatt helt olika tolkningar, visar en omfattande analys som Svensk Handel gjort. - Det är ett lotteri. Såhär kan det inte fungera i en rättsstat, säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel.
Avvaktande framtidsförväntningar inom handeln29.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Efter en inledning av året där optimismen bland handlarna steg förhållandevis kraftigt från låga nivåer, är tongångarna nu betydligt mer avvaktande. De ökningar som trots allt noteras sker från låga nivåer, vilket innebär att branschen fortsatt är pressad till följd av den tuffa ekonomiska situationen. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för april månad.
Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal24.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Intresset för second hand befinner sig fortsatt på en hög nivå. Omsättningen i mars var 1,6 miljarder kronor, vilket innebär att den totala omsättningen för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor. Även denna månad var e-handeln den dominerande försäljningskanalen för second hand. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för mars månad.
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum