Schibsted ökar stort i Tibber

Nästan på dagen för fem år sedan gjorde Petter Stordalen sin första investering i Tibber. Nu står det klart att Stordalens bolag Strawberry säljer sin ägarandel i Tibber i en transaktion värd 350 miljoner norska kronor. Genom den här investeringen – i kombination med investeringen som nyligen gjordes i samband med Tibbers köp av Kundkraft – kommer Schibsted äga totalt 15% av Tibber.
- Vi är långsiktiga och hoppas stödja Tibber i många år framåt. Vi tror verkligen på bolaget och delar helt deras vision att förenkla för elkunderna med en digital tjänst. Vi har också följt Tibber under en längre tid och är otroligt glada över att nu öka investeringen. Tibbers grundidé och produkter passar så väl in i Schibsteds mål att hjälpa människor i vardagen. Vi ser verkligen fram emot att ta del av och inte minst bidra till bolagets vidareutveckling tillsammans med grundarna. Schibsted kan stödja genom att bygga varumärket, gå in på nya marknader och tillföra kapital, säger Dan Ouchterlony, EVP Schibsted Financial Services & Ventures.
Det var i oktober 2016 som Tibbers grundare Edgeir Vårdal Aksnes vann grundartävlingen Strawberry-millionen och fick Petter A. Stordalen med på ägarsidan genom att han investerade 2,5 miljoner kronor. Sedan dess har Stordalen med sitt bolag Strawberry Equities investerat ytterligare i flera emissionsrundor, och hade innan försäljningen till Schibsted en aktieandel på 11 % i Tibber.
- När jag först lärde känna Tibber för fem år sedan, noterade jag att det var ett skolexempel på en startup som hade alla möjligheter att bli en global framgång, inte bara norsk eller europeisk. Jag blev väldigt imponerad av Edgeir och bolaget och hur de levererade sin ambitiösa plan - och det är jag fortfarande. Strawberry letar efter bolag med en unik marknadsmetod och ledarskap med förmåga att fördubbla eller multiplicera värdet med tio - med vårt stöd. Edgeir har lyckats med det, och nu känns det rätt att låta en industriägare som Schibsted komma in och hjälpa Tibber att verkligen ta steget ut på den europeiska scenen, säger Petter A. Stordalen, styrelseordförande och ägare till Strawberry.
Tibber har en ambitiös plan för en snabb internationell expansion, som förutom ytterligare satsningar i Norge och Sverige även omfattar Tyskland och Nederländerna. Bolagets grundare och VD Edgeir Vårdal Aksnes har verkligen uppskattat att ha Petter Stordalen och Strawberry med på ägarsidan, men är samtidigt glad för att Schibsted nu stärker sin ägarposition i bolaget.
- Tibber var egentligen bara tänkt att vända upp och ner på elmarknaden när Petter och Strawberry valde att investera i oss. Jag är otroligt tacksam för att de valde att satsa på ett antal rebeller med en plan om att göra det omöjliga. Kanske för att de själva är rebeller. Dessutom är jag otroligt glad för att Schibsted tar över stafettpinnen med samma förtroende för oss. Vi har på kort tid skapat ett bra samarbete och ser fram emot att få ta oss an nästa utmaning tillsammans med dem, säger Edgeir Vårdal Aksnes, medgrundare och VD för Tibber.
Transaktionen mellan Schibsted och Strawberry väntas bli helt klar i november 2021.
För ytterligare information kontakta:
Schibsted
Dora Streiffert Tolstoy, head of communications, Schibsted Financial Services & Ventures
+46 739 24 23 30 eller dora.streiffert.tolstoy@schibsted.com
Tibber
Eunice Aguilar, head of PR, Tibber
+46 79 100 14 34 eller eunice@tibber.com
Strawberry
Bettina Flatland, head of Communications Nordic Choice Hotels
+47 975 98 000 eller Bettina.flatland@choice.no
About Tibber
Tibber is the smart digital energy provider founded in 2016 by Norwegian Edgeir Vårdal Aksnes and Swedish Daniel Lindén. Their app replaces traditional utilities with smart technology, and supplies households with renewable energy at purchase prices. Tibber’s vision is to make sustainable energy consumption simple and affordable for all households, and their mission is to reduce the residential energy consumption for European households by 20 %. This is made possible by their app that provides consumers real-time analytics into energy usage, and pairs with a variety of smart home devices to reduce energy consumption at home. Read more: https://tibber.com/se
About Schibsted
Schibsted is a family of digital brands with a strong Nordic position, and more than 5,000 employees. Millions of people enjoy interacting with our companies every day through our online marketplaces such as FINN, Blocket and Oikotie; our media houses including Aftenposten, VG and Aftonbladet; and digital services like Lendo. We also help new promising businesses grow. Our joint mission of empowering people in their daily lives is rooted in the values of our media heritage and a legacy of bold change. At our best, we are a fearless force for change in a society built on trust and transparency. Schibsted is listed on Oslo Børs and holds a majority ownership in Adevinta, a company that was spun off and publicly listed as a separate company on Oslo Børs in 2019.
About Strawberry
Strawberry is a privately held Nordic corporation consisting of 11 companies operating in a wide range of business fields. The corporation primarily invests in real estate, finance, hotel operations and art. In addition, the group supports selected initiatives and organisations that contribute to a more sustainable society. Strawberry is owned by Petter A. Stordalen, Emilie A. Stordalen, Henrik A. Stordalen and Jakob A. Stordalen.
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of communications, Financial Services & Venture
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum