SvD fortsätter rekryteringsoffensiven till redaktionen

Rekryteringarna är en naturlig fortsättning på det pågående förändringsarbete Svenska Dagbladet är inne i sedan ett par år. De sex senaste rekryteringarna blir var och en viktiga för att utveckla journalistiken och nå nya SvD-läsare, men också för att långsiktigt öka läsarengagemanget.
– Satsningarna gör att vi nu kan ta nästa steg mot att göra Svenska Dagbladet till förstavalet för allt fler läsare. Vi ser en fortsatt tillväxt i digitala prenumerationsintäkter men också att annonsmarknaden vänt upp efter pandemin. Det gör det möjligt för oss att växa, säger SvD:s chefredaktör och vd Anna Careborg.
Björn Barr kommer närmast från Sveriges Radio, där han arbetat som producent för poddar som ”Det politiska spelet” och ”Kinapodden”. I januari tillträder han som ny redaktör för fördjupningar på SvD:s kulturredaktion. Han kommer bland annat att arbeta med tidningens kulturmagasin på söndagar. Tidigare har Björn Barr varit redaktör på Expressens kulturredaktion och debattredaktör på Aftonbladet.
– Jag har följt Svenska Dagbladets satsning på nyskapande och oberoende kvalitetsjournalistik med stigande intresse de senaste åren. Att få vara med och utforma kulturjournalistiken på en så smart och pigg arbetsplats känns väldigt lustfyllt, säger Björn Barr.
Essy Klingberg ansluter även hon till kulturredaktionen. Hon kommer närmast från Expressen Kultur, där hon varit återkommande skribent. På SvD kommer hon, med start i mitten av november, att vara redaktör för kulturdebatt.
– SvD:s satsning på fördjupad kvalitetsjournalistik är otroligt spännande och jag ser fram emot att bli en del av redaktionen. Jag vill bidra till en kulturdebatt med hög samtidsrelevans som når ut till många, säger Essy Klingberg.
Maxime Persdotter Wallström förstärker SvD:s redaktion Livet där hon blir fast anställd som redaktör och reporter. Inom Livet-redaktionen ryms både vetenskapsfördjupningar, Idag-sidan och experter inom bland annat psykologi och näringsfysiologi.
– Idagsidans och Livets hjärtefrågor har länge varit mina, och det ska bli otroligt roligt att fortsätta göra journalistik om frågor kring vad det innebär att vara människa, i både det stora och i det lilla, med det allvar och den värme som kännetecknar SvD, säger Maxime Persdotter Wallström.
Tina Harr förstärker SvD Junior, nyhetstidningen för barn, som fast reporter och webbredaktör.
– Det känns jättespännande att få vara en del av en så relevant och tonsäker tidning som SvD Junior, som passionerat och ihärdigt jobbar för att vara Sveriges främsta nyhetstidning för barn, säger hon.
Tina Harr har tidigare jobbat för såväl Metro som Expressen, men också skrivit för TT och tidningar som Arbetsliv, Lyckoslanten och Förskoletidningen.
Hanna Törnquist, idag reporter på nyhetsredaktionen, blir fast nyhetsbrevsreporter med uppdrag att utveckla SvD:s nyhetsbrev tillsammans med övriga redaktionen. Hon är också en viktig del i SvD:s ambition att alltid ge läsarna de mest relevanta vinklarna på de största nyhetsämnena varje dag.
– Jag är otroligt glad över att fortsätta vara en del av Svenska Dagbladets smarta och härliga redaktion. Det ska bli spännande att vara med och ta arbetet med nyhetsbrev till nästa nivå och växla upp bevakningen av dagens viktigaste ämnen. säger Hanna Törnquist.
Stina Stjernkvist, bildjournalist och fotograf, stärker SvD:s visuella avdelning under det viktiga och nyhetsintensiva valåret.
– När jag fick frågan att komma och jobba på Svenska Dagbladet kände jag att jag bara inte kunde motstå att tacka ja. Så jag har pausat mina studier på Handelshögskolan i Stockholm och ser mycket fram emot att jobba med SvD:s bildjournalistik under valåret.
Samtidigt som de här sex rekryteringarna är klara söker Svenska Dagbladet en chef till politikredaktionen, en tidningsredigerare och en nyhetsfotograf, samtliga för fasta anställningar. Dessutom söker SvD poddproducenter, både fasta och projektanställda, som kan ta SvD till nästa steg i satsningen på ljud.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum