Porsche

Nya Porsche Taycan GTS med över 50 mils räckvidd

Dela

GTS står för Gran Turismo Sport. Alltsedan Porsche 904 Carrera GTS från 1963 har de tre bokstäverna haft en speciell betydelse för Porsche-fans. Idag finns en version med den legendariska bokstavskombinationen i var och en av märkets modellserier. På LA Auto Show, bilsalongen som pågår i Los Angeles mellan 19 och 28 november, presenterar Porsche en ny version av sin eldrivna sportbil som bär just namnet GTS. Den har en räckvidd på 504 km, baserat på WLTP-siffrorna, och sportmodellen blir första Taycan att spränga 500-kilometersgränsen.

En tredje karossversion av Porsches helt eldrivna modellserie kommer också att göra sin debut på LA Auto Show i form av Taycan GTS Sport Turismo. Nykomlingen har samma sportiga silhuett och bakåtsluttande taklinje som Taycan Cross Turismo.

– Modellserien Taycan har stadigt fortsatt att växa sedan världspremiären 2019. Tre karossvarianter med upp till fem motoralternativ erbjuder något för alla, säger Kevin Giek, chef för modellserien Taycan.

– Jag är särskilt glad över att vi nu också har en Taycan med det legendariska GTS-namnet. Den är positionerad ovanför Taycan 4S och under Taycan Turbo, så den representerar en verklig medelpunkt i modellserien.

Priset för Taycan GTS och Taycan GTS Sport Turismo börjar på 1 460 000 respektive 1 480 000 kronor. Båda modellerna finns hos återförsäljarna under våren 2022. Fler motoralternativ till Sport Turismo är att vänta.

Taycan GTS – den sportiga medelpunkten

Taycan GTS är modellseriens sportiga allrounder med en imponerande toppeffekt, 440 kW (598 hk) vid overboost när man använder Launch Control. Båda karossvarianterna gör 0 – 100 km/tim på 3,7 sekunder. Toppfarten är i båda fallen 250 km/tim.

GTS tillhör den senaste generationen av Taycan och har en särskilt effektiv drivningsstrategi som i praktiken innebär längre räckvidd. Övriga Taycan-modeller kommer att få samma uppdatering under modellåret.

Den adaptiva luftfjädringen, inklusive Porsche Active Suspension Management (PASM), är speciellt anpassad till GTS för att ge bättre köregenskaper genom kurvor. Inställningen av bakaxelstyrningen, som är ett tillval, är också sportigare. Den kraftigare ljudbilden från det modifierade Porsche Electric Sport Sound understryker den nya GTS-modellens karaktär.

Både utanpå och inuti finns en rad traditionella GTS-detaljer. Frontspoilern, ytterbackspeglarnas infästning och sidorutornas lister är svartlackerade. Flera svarta Race-Tex-detaljer i inredningen framhåller den eleganta och dynamiska känslan, på samma sätt som interiörpaketet med borstad aluminium i en svartanodiserad finish.

Taycan Sport Turismo – det bästa av två världar

Tillkomsten av Taycan Sport Turismo betyder att modellfamiljen nu inkluderar tre karossvarianter. Nykomlingen siktar in sig på dem som vill ha samma mångsidiga användarvänlighet i vardagen som Taycan Cross Turismo erbjuder, men som inte vill offra vägprestandan i de sportiga sedanmodellerna av Taycan.

Taycan Sport Turismo har samma sportiga silhuett, samma bakåtsluttande taklinje och samma funktionella formgivning som Taycan Cross Turismo. Huvudutrymmet bak är 45 mm rymligare än i sedanversionen av Taycan och lastutrymmet innanför den stora bakluckan är 1 200 liter. Taycan Sport Turismo har däremot inte designelement med offroad-karaktär.

Panoramatak – transparent eller matt

Ett panoramatak med Sunshine Control finns nu som tillval till Taycan GTS. En elektriskt omkopplingsbar folie av flytande kristaller kan ändra taket från klart till matt. Det skyddar de åkande från starkt solljus utan att interiören blir mörkare.

Taket är indelat i nio segment som kan varieras individuellt – en världsunik innovation i bilvärlden. Förutom inställningarna Clear och Matt kan också Semi eller Bold väljas. Dessa är fördefinierade mönster med smala eller breda segment.

Mer information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.porsche.com

 

Taycan GTS-modeller

Elektrisk förbrukning vid blandad körning: 24.1 – 20.3 kWh/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 0 g/km.

Elektrisk räckvidd vid blandad körning: 424 – 504 km; Elektrisk räckvidd i stadsmiljö: 524 – 625 km.

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av mätmetoden WLTP.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2020 registrerades 2 360 Porsche i Sverige. Plug-in hybrider och helelektriska bilar är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör över 50 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande

Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.

Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.

Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande

Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye