Ellen Jelinek och Jeremy Carpenter – årets Wållgren-stipendiater

Prismotivering Ellen Jelinek:
»Den som sett Ellen Jelinek på scenen glömmer det inte. Det finns en egenartad förmåga hos henne att å ena sidan uppfattas avväpnande enkel och självklar, medan hon samtidigt kan förändra och förvandla sig till de mest absurda och extrema figurer. Hon är i sanning en mångsidig skådespelare med lika stor närhet till gapskrattet som till poesin. På senare år har vi bland annat kunnat se henne som hemmafrun Maj i uppsättningen baserad på Kristina Sandbergs böcker. I den rollen går hon från ung till gammal, från längtande till arg – hela tiden med fler känslor inombords än vad hon släpper ut. Ändå känner vi starkt med hennes Maj, eftersom Ellen Jelinek behärskar sina sceniska uttryck så väl att hon kan visa genom att dölja, spela genom att hålla emot. Maj må stå stilla i klänning och klackar, men scenrummet fylls av rörelse och liv. Ellen besitter en fenomenal förmåga att laborera med sin egen temperatur på scenen, kombinerat med en smittande humor och starkt temperament. Vem kan vara en mer värdig mottagare av Gunn Wållgren stipendiet än hon? Vi bugar oss djupt och hukar för vad som komma skall.«
Prismotivering Jeremy Carpenter:
»Sångaren Jeremy Carpenter tillhör den sortens artister som arbetar med ett ständigt utforskande och lärande av och om sig själv som konstnär. En artist som söker sig till nya utmaningar för att få ny energi att både ge och ta till publiken och sina kollegor. Sjunga en aria högt över scengolvet hängandes i linor som Pangloss i Candide, eller möta döden som Don Giovanni innebär ett sökande efter trovärdighet, humor, värme, känslor på djupet. Allt ska förmedlas.
Alla roller Jeremy gjort är som karaktärer ofta mycket motsägelsefulla. Här finns inga genvägar av rutiner eller känslan av att det här har han gjort tidigare. Jeremys gestalter föds här och nu. Man kan tydligt se hur han trivs på scenen, en riktigt fin lagspelare som tar plats och samtidigt låter andra stråla. Delar gärna sina erfarenheter med unga konstnärer på ett lagom sätt, vet vad han kan, vet vad som krävs och kommer ihåg hur allt började en gång för honom själv. Därmed är han en värdig stipendiat för Gunn Wållgren 2021.«
Ellen Jelinek gick ut Teaterhögskolan i Stockholm 2004, gjorde sin praktik på Stockholms Stadsteater i Som ni vill ha det och på Soppteatern i Familjen Bra. Idag tillhör hon Dramatens fasta ensemble.
Ellen debuterade på Dramaten 2004 och har medverkat i bland annat Den girige, Körsbärsträdgården, Misantropen, Den lilla sjöjungfrun, Fanny och Alexander, Det blåser på månen och Guds olydiga revben. Senast har Ellen setts i titelrollen i dramatiseringen av Kristina Sandbergs trilogi om Maj i regi av Ellen Lamm och i Liv Strömquist tänker på sig själv i regi av Ada Berger.
På film och i tv har Ellen Jelinek bland annat setts i Harrys döttrar, Underbar och älskad av alla, Cockpit, Hinsehäxan, Äkta människor, En pilgrims död och Fröken Frimans krig.
Jeremy Carpenter är utbildad vid Guildhall School of Music and Drama i London. På Kungliga Operan har han framträtt som Philippe i Rufus Wainwrights opera Prima Donna, Danilo i Glada Änkan och nu senast Dr. Pangloss i Bernsteins Candide. Dessförinnan som Marquis de la Force i Poulencs Karmelitsystrarna, titelrollen i Don Giovanni, Zhou Enlai i John Adams Nixon in China, Escamillo i Carmen och Gérard i Andrea Chénier.
Rollen som Protector i George Benjamins Written on Skin har Jeremy gjort i Kungliga Operans uppsättning och med Festival d’Aix-en-Provence och på Bolsjojteatern i Moskva. Jeremy har vidare framträtt på bl a Royal Opera House Covent Garden, Grand Theatre de Genève, Glyndebourne Festival Opera samt Folkoperan (Pärlfiskarna och La traviata) och Malmö Opera (Escamillo). Han är även en flitigt verksam och ofta anlitad konsertsångare.
Stipendierna ur Gunn Wållgrens minnesfond utdelas gemensamt av Kungliga Dramatiska Teatern, Kungliga Operan och Kungliga Musikaliska Akademien. 2021 års mottagare av Gunn Wållgren-stipendiet har utsetts av fondens styrelse i vilken ingår VD Birgitta Svendén, Kungliga Operan, Mattias Andersson, teaterchef och konstnärlig ledare Kungliga Dramatiska Teatern, Ständige sekreteraren Fredrik Wetterqvist, Kungliga Musikaliska Akademien och Stf chef för stiftelser Helena Wallenberg, SEB. Minnesfonden är instiftad av framlidne teaterkritikern Sven Ståhl.
Kontakter
Jenny MattssonPressansvarig
Tel:0733936767jenny.mattsson@operan.seBilder

Om
Kungliga Operan är sedan 1773 Sveriges nationalscen för opera och balett.
Följ Kungliga Operan
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kungliga Operan
Succébaletten Gustavia visas på SVT 22 mars14.3.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu får hela landet chansen att se den hyllade baletten Gustavia, som hade urpremiär på Kungliga Operan i höstas och spelades för fullsatta salonger. Lördag den 22 mars visar SVT en inspelning av Gustavia samt en dokumentär om arbetet bakom kulisserna inför urpremiären av verket, som är en beställning för Kungliga Baletten skapad av koreograf Pär Isberg och manusförfattare och regissör Amir Chamdin. Huvudrollen som Gustav Badin Couschi dansas av franska stjärnsolisten Guillaume Diop.
Dance along - din chans att dansa på Kungliga Operans scen!12.3.2025 16:49:21 CET | Pressmeddelande
Det blev succé när Kungliga Baletten bjöd in publiken till Dance along i höstas. Nu finns en ny chans att dansa tillsammans med intruktörer från Kungliga Baletten. Välj mellan klassisk balett, jazz/fusion och modernt, allt under samma kväll, den 18 mars.
European Festival: Ukrainian Spring på Kungliga Operan med unika framföranden av klassiska pärlor från balettens och operans rika historia6.3.2025 13:59:59 CET | Pressmeddelande
Som en del av årets upplaga av European Festival: Ukrainian Spring presenterar Kungliga Operan två föreställningar i Guldfoajén den 8 maj. Den legendariske ukrainske koreografen Serge Lifar hyllas av Kungliga Baletten, som bjuder in till föreläsning med bland andra Natalia Bilous, forskare och chef för Serge Lifar-museet i Kyiv, mästarklass och dans av Serge Lifars verk framförda av solister från Kungliga Baletten. Samma kväll hålls en romanskonsert tillägnad Modest Menzinsky och Solomija Krushelnytsky, med operasolisterna Sofia Soloviy och Luthando Qave, som förra våren hyllades stort för sin roll som Figaro i Barberaren i Sevilla på Kungliga Operans stora scen.
Young choreographers tillbaka med 12 nya talanger28.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
För tredje året i rad bjuder Kungliga Baletten på en ny inkarnation av den uppskattade satsningen Young Choreographers. »Med detta projekt vill vi släppa loss kreativiteten som finns i vårt balettkompani och utveckla framtida talanger«, säger balettchefen Nicolas Le Riche. Young choreographers ges i Rotundan, Kungliga Operan, vid två speltillfällen: 17 och 20 mars 2025.
Bohemerna tillbaka i Gamla stan - nypremiär för älskad Puccini-klassiker17.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Isande vindar drar genom Gamla stans gränder i 1800-talets Stockholm, där José Curas tolkning av Puccinis klassiker La bohème utspelar sig. Originalets karaktärer tar skepnad som 1800-talets kända nordiska bohemer, med August Strindberg och Edvard Munch i spetsen. I rollen som Mimi ser vi stjärnsopranen Hanna Husáhr. La bohème har nypremiär på Kungliga Operans stora scen den 22 februari.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum