Ellen Jelinek och Jeremy Carpenter – årets Gunn Wållgren-stipendiater

Prismotivering Ellen Jelinek:
"Den som sett Ellen Jelinek på scenen glömmer det inte. Det finns en egenartad förmåga hos henne att å ena sidan uppfattas avväpnande enkel och självklar, medan hon samtidigt kan förändra och förvandla sig till de mest absurda och extrema figurer. Hon är i sanning en mångsidig skådespelare med lika stor närhet till gapskrattet som till poesin. På senare år har vi bland annat kunnat se henne som hemmafrun Maj i uppsättningen baserad på Kristina Sandbergs böcker. I den rollen går hon från ung till gammal, från längtande till arg – hela tiden med fler känslor inombords än vad hon släpper ut. Ändå känner vi starkt med hennes Maj, eftersom Ellen Jelinek behärskar sina sceniska uttryck så väl att hon kan visa genom att dölja, spela genom att hålla emot. Maj må stå stilla i klänning och klackar, men scenrummet fylls av rörelse och liv. Ellen besitter en fenomenal förmåga att laborera med sin egen temperatur på scenen, kombinerat med en smittande humor och starkt temperament. Vem kan vara en mer värdig mottagare av Gunn Wållgren stipendiet än hon? Vi bugar oss djupt och hukar för vad som komma skall."
Prismotivering Jeremy Carpenter:
"Sångaren Jeremy Carpenter tillhör den sortens artister som arbetar med ett ständigt utforskande och lärande av och om sig själv som konstnär. En artist som söker sig till nya utmaningar för att få ny energi att både ge och ta till publiken och sina kollegor. Sjunga en aria högt över scengolvet hängandes i linor som Pangloss i Candide, eller möta döden som Don Giovanni innebär ett sökande efter trovärdighet, humor, värme, känslor på djupet. Allt ska förmedlas.
Alla roller Jeremy gjort är som karaktärer ofta mycket motsägelsefulla. Här finns inga genvägar av rutiner eller känslan av att det här har han gjort tidigare. Jeremys gestalter föds här och nu. Man kan tydligt se hur han trivs på scenen, en riktigt fin lagspelare som tar plats och samtidigt låter andra stråla. Delar gärna sina erfarenheter med unga konstnärer på ett lagom sätt, vet vad han kan, vet vad som krävs och kommer ihåg hur allt började en gång för honom själv."
Ellen Jelinek gick ut Teaterhögskolan i Stockholm 2004 och gjorde sin praktik på Stockholms stadsteater i Som ni vill ha det och på Soppteatern i Familjen Bra. Idag tillhör hon Dramatens fasta ensemble.
Ellen debuterade på Dramaten 2004 och har medverkat i bland annat Den girige, Körsbärsträdgården, Misantropen, Den lilla sjöjungfrun, Fanny och Alexander, Det blåser på månen och Guds olydiga revben. Senast har Ellen setts i titelrollen i dramatiseringen av Kristina Sandbergs trilogi om Maj i regi av Ellen Lamm och i Liv Strömquist tänker på sig själv i regi av Ada Berger.
På film och i tv har Ellen Jelinek bland annat setts i Harrys döttrar, Underbar och älskad av alla, Cockpit, Hinsehäxan, Äkta människor, En pilgrims död och Fröken Frimans krig.
Jeremy Carpenter är utbildad vid Guildhall School of Music and Drama i London. På Kungliga Operan har han framträtt som Philippe i Rufus Wainwrights opera Prima Donna, Danilo i Glada Änkan och nu senast Dr. Pangloss i Bernsteins Candide. Dessförinnan som Marquis de la Force i Poulencs Karmelitsystrarna, titelrollen i Don Giovanni, Zhou Enlai i John Adams Nixon in China, Escamillo i Carmen och Gérard i Andrea Chénier.
Rollen som Protector i George Benjamins Written on Skin har Jeremy gjort i Kungliga Operans uppsättning och med Festival d’Aix-en-Provence och på Bolsjojteatern i Moskva. Jeremy har vidare framträtt på bl a Royal Opera House Covent Garden, Grand Theatre de Genève, Glyndebourne Festival Opera samt Folkoperan (Pärlfiskarna och La Traviata) och Malmö Opera (Escamillo). Han är även en flitigt verksam och ofta anlitad konsertsångare.
Stipendierna ur Gunn Wållgrens minnesfond utdelas gemensamt av Kungliga Dramatiska Teatern, Kungliga Operan och Kungliga Musikaliska Akademien. 2021 års mottagare av Gunn Wållgren-stipendiet har utsetts av fondens styrelse i vilken ingår Birgitta Svendén, VD, Kungl. Operan, Mattias Andersson, teaterchef och konstnärlig ledare Kungl. Dramatiska Teatern, Ständige sekreteraren Fredrik Wetterqvist, Kungl. Musikaliska Akademien och Stf chef för stiftelser Helena Wallenberg, SEB. Minnesfonden är instiftad av framlidne teaterkritikern Sven Ståhl.
Nyckelord
Kontakter
Lena TörnerPressansvarig
Tel:0703-72 61 47lena.torner@dramaten.seBilder



Om
Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Interim vd är Ann-Sofie Lindahl och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.
Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.
Följ Dramaten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Dramaten
Nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitj till Dramaten12.3.2025 09:04:29 CET | Pressmeddelande
Den 25 mars, på Belarus frihetsdag, presenterar Dramaten.Doc Svetlana Aleksijevitjs bok Tiden Second hand som gestaltad läsning. Därefter sker ett exklusivt samtal mellan författaren och Dmitri Plax. På Lilla scenen.
Juloratoriet i regi av Linus Tunström27.2.2025 09:08:17 CET | Pressmeddelande
Relationen far och son är i fokus när Linus Tunström sätter upp Göran Tunströms minnesrika skildring av en familj i tre generationer. – Jag är nyfiken på vad denna rika familjeberättelse kan locka fram ur mig nu, själv pappa, i en annan tid, i ett helt annat sammanhang, säger Linus Tunström. Premiär på Stora scenen den 22 mars.
Hinkemann – absurd tragedi om krig och kärlek20.2.2025 09:24:12 CET | Pressmeddelande
Dramaten sätter för första gången upp Hinkemann, av den tyska dramatikern Ernst Toller. I händerna på den uppmärksammade regissören Anja Suša blir det en färgstark, samhällskritisk och absurd uppsättning i cirkusmiljö. Premiär på Lilla scenen 13 mars.
Dramaten och Nationalmuseum inleder samarbete18.2.2025 09:01:20 CET | Pressmeddelande
Carl Larssons takmålning Dramats skapelse visas för bebisar mellan 3-11 månader och medföljande vuxna under ledning av Nationalmuseums konstpedagoger. Högstadieelever erbjuds workshop om kroppsideal i utställningen Kroppen efter att ha sett Sandra Beijers pjäs Glow up på Dramaten. Detta är två inledande samarbeten mellan Unga Dramaten och Nationalmuseum under våren och hösten.
Dramaten sätter fokus på Ukraina6.2.2025 08:55:00 CET | Pressmeddelande
Dramaten.Doc, konceptet som presenterar gestaltade läsningar med anledning av aktuella händelser i världen, återkommer den 19 februari med Män i dagsljus av den ukrainska författaren Iryna Serebriakova. Hon skriver om att tvingas göra val, att stanna och strida eller lämna och rädda sitt liv.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum