Oförändrad åldersgräns för vattenskoter

Åldersgränsen för att köra vattenskoter i Sverige har funnits under tre sommarsäsonger. För att ta reda på hur det har fungerat fick Transportstyrelsen i uppdrag av regeringen att utvärdera åldersgränsen och nu har alltså slutrapporten lämnats in.
– Vi har kommit fram till att det i nuläget inte finns tillräckliga skäl att föreslå en höjning av åldersgränsen. Kravet på förarbevis införs 1 maj och vår bedömning är att den nya lagen behöver träda i kraft och utvärderas innan åldersgränsen eventuellt förändras, säger Erika Persson, utredare på avdelning Sjö- och luftfart på Transportstyrelsen.
Främst vuxna i olyckor
Det finns visserligen signaler som pekar på att en höjning vore på sin plats. Vattenskotern har en kraftfull motor och körs i hög hastighet, påpekar Sjöpolisen och Kustbevakningen. I Norge ska till exempel åldersgränsen höjas till 18 år, eftersom forskning visar att unga människor tar större risker än vuxna.
Men samtidigt visar statistiken att av de som har varit inblandade i olyckor med vattenskoter i Sverige är majoriteten mellan 20 och 35 år. Sjöpolisen, Kustbevakningen och Svenska livräddningssällskapet bekräftar alla att det i första hand är vuxna personer som orsakar störningar och olyckor kopplat till vattenskotrar. Från och med sommaren 2021 kan dessutom polisen bötfälla den som kör vattenskoter på ett onödigt störande sätt och det är på förslag att samma sak även ska gälla kustbevakningen.
– Vi tror att de här förändringarna gör att man kommer till rätta med en hel del av den buskörning som förekommit tidigare säsonger. Samtidigt är det viktigt att följa utvecklingen och skulle åldersgränsen behöva höjas i en framtid är det ingenting som vi kommer att motsätta oss, säger Erika Persson.
FAKTA: Förarbevis vattenskoter
- För att ta förarbevis krävs att man fyllt 15 år och har genomgått en utbildning som är godkänd av Transportstyrelsen. Den är både teoretisk och praktisk, tar ungefär två dagar och avslutas med ett prov.
- Den som kör vattenskoter utan förarbevis kan straffas med böter. Det är polisens och kustbevakningens uppgift att kontrollera att förare har förarbevis. Om innehavaren begår brott som till exempel sjöfylleri kan förarbeviset återkallas.
- Den som redan har en nautisk behörighet, som förarintyg för fritidsbåt, utfärdat före den 1 maj 2022 kan i stället ansöka om förarbevis enligt övergångsreglerna. Det gäller även den som har ett manöverintyg för högfartsbåt, ett kustskepparintyg eller en yrkesutbildning till fartygsbefäl. Övergångsreglerna upphör att gälla den 30 april 2023. Därefter måste alla som vill köra vattenskoter genomgå en vattenskoterutbildning.
- Undantag från krav på förarbevis gäller för statliga myndigheter, vid sjöräddning och organiserad tränings-, tävlings- och uppvisningsverksamhet.
Kontakter
Transportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seBilder

Länkar
Om
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 12 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon5.5.2025 08:00:00 CEST | Nyheter
Appen Mina fordon kommer att avvecklas under hösten 2025. Vissa sökfunktioner har redan stängts ner och kommer inte att öppnas igen. Den som vill utföra ärenden eller söka efter fordonsuppgifter kan i stället besöka Transportstyrelsens webbplats.
Prognosen: Fler flyger nästa år30.4.2025 13:01:11 CEST | Pressmeddelande
Flygtrafiken väntas vända uppåt under nästa år, det visar Transportstyrelsens nya passagerarprognos för åren 2025-2031. Det finns dock stora skillnader mellan in- och utrikestrafiken där den senare väntas stå för merparten av ökningen.
Ökad efterfrågan på privata tågresor29.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Det långväga tågutbudet fortsätter att växa, medan inrikesflyget minskar ytterligare. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2024. – Resultaten tyder på att det privata resandet med tåg har utvecklats starkt sedan covid-19-pandemin och att det på flera sträckor nu ligger i nivå med 2019, eller till och med över, säger Jonathan Sundin, utredare vid Transportstyrelsen.
Tvätt- och diskvatten hotar Östersjön24.4.2025 11:46:34 CEST | Pressmeddelande
Utsläpp till följd av tvätt, dusch och köksanvändning på fartyg innehåller en mängd farliga föroreningar. Förbättrad rening och minskad plastanvändning ombord är åtgärder som Chalmers tekniska högskola föreslår i en rapport, som tagits fram på uppdrag av Transportstyrelsen.
Tappet för inrikesflyget fortsätter23.4.2025 08:58:55 CEST | Pressmeddelande
Antalet passagerare som reser med inrikesflyg fortsätter att minska. Det visar ny statistik från Transportstyrelsen, där årets första kvartal jämförs med samma period året innan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum