Poddteamet växer – blir permanent del av SvD

I februari lanserade SvD den dagliga nyhetspodden Dagens story, som på några månader passerade en miljon lyssningar och i april hade podden Politiken, med SvD-profilerna Annie Reuterskiöld, Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson, premiär. Den har fortsatt hitta nya lyssnare varje vecka och beskrivs som en av landets mest initierade.
– Med poddar som Dagens story och Politiken, men också dokumentären Medicinmannen och dagliga Ledarredaktionen, ser vi att den journalistik Svenska Dagbladet står för gör sig helt suveränt i ljudformatet. Vi är stolta över det vi gjort hittills och vi hör från lyssnarna att våra poddar är oerhört uppskattade, säger Maria Rimpi, redaktionschef och övergripande ansvarig för SvD:s poddar.
Poddteamet blir nu en permanent del av Svenska Dagbladets redaktion och utökas med tre nya fasta tjänster för att möjliggöra nya satsningar.
Teresa Stenler von Matérn, idag redaktör för Dagens story, blir chef på den nya poddavdelningen och kommer att vara involverad i samtliga poddprojekt på tidningen.
– Det känns otroligt kul att SvD satsar så här helhjärtat på podd och det är verkligen ett privilegium att få vara med och bygga den här organisationen och vara en del i gänget som ska ta podd vidare tillsammans, säger Teresa Stenler von Matérn.
Erika Hallhagen, som de senaste åren varit redaktör för SvD:s kulturmagasin, går in i en ny roll som programledare och poddredaktör. Hon kommer bland annat att arbeta med Dagens story och satsningen på dokumentära poddar.
– Det känns väldigt kul, jag har längtat efter att jobba mer med journalistik i ljudform. Jag är imponerad av det jag hittills hört av SvD:s poddsatsning, inte minst Dagens story, och ser fram emot att bidra till det arbetet, säger Erika Hallhagen.
Daniel Persson Mora, som varit producent för Dagens story sedan start, går nu in i en ny fast roll som poddproducent, i rollen ingår att arbeta med flera nya poddprojekt som ligger i startgroparna.
– Genom mitt jobb med Dagens story har det blivit jättetydligt för mig att den journalistiska kompetensen för att berätta fantastiska historier redan finns i huset, så det ska bli otroligt roligt att vi nu tar det vidare till ett ljudberättande, säger Daniel Persson Mora.
SvD:s poddteam förstärks också med ytterligare en producent på projektbasis. Sedan tidigare jobbar Fanny Härgestam, Alexandra Karlsson och Gabriella Lahti i teamet.
Ljud är ett viktigt tillväxt- och satsningsområde för Svenska Dagbladet, men också för hela Schibsted och övriga tidningar i koncernen. I somras förvärvades podcastplattformen Podme, som nu är en integrerad del av Schibsted.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Rimpi, redaktionschef, Svenska Dagbladet. Tel: 070-634 58 04. E-post: maria.rimpi@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum