Aftonbladet rekryterar Nathalie Mark, stärker marknad och sätter fokus på unga
Nathalie Mark kommer som framtidsredaktör in i en roll som ligger mellan redaktion och marknad, hon kommer närmast från rollen som redaktionschef på Baaam och Frida. Uppdraget är att skapa synergier och hitta möjligheter att bygga varumärke och jobba journalistiskt för att nå yngre målgrupper.
Stort fokus läggs på att paketera Aftonbladets journalistik till olika målgrupper, men också titta på vilka ämnen som ska bevakas, vilka profiler som ska knytas till Aftonbladet och vilka kanaler Aftonbladet ska finnas i.
– Aftonbladet har redan idag en stark relation till unga, men mer kan och behöver göras. Nu är verkligen rätt tid att satsa för att bygga Aftonbladet som primär nyhetskälla för en ny generation, säger Nathalie Mark som de senaste åren jobbat dedikerat med just journalistik för unga.
Hon kommer närmast från Allers, men har innan dess också varit redaktör på Aftonbladet.
– Det ska bli så kul att få komma tillbaka till Aftonbladet och roligt att verkligen få dyka ner i den här utmaningen och få jobba med den här målgruppen som är så viktig, säger hon.
Samtidigt som Nathalie Mark ansluter till Aftonbladet skapas också en tvärfunktionell expertgrupp för att fördjupa relationen med den yngre publiken som leds av sociala medier- och SEO-chefen Josefin Lundh och bland andra består av de biträdande redaktionscheferna Hanna Olsson Berg och Martin Schori, marknadschef Therese Stalén, Nathalie Mark samt representanter från produktutveckling, video och Sportbladet.
– När nyheter som berör unga inträffar blir Aftonbladets position tydlig. Det såg vi inte minst dygnen efter mordet på Nils ”Einár” Grönberg då trafiken från unga peakade. Det måste vi bygga vidare på så att det fortsätter vara naturligt för unga att gå till Aftonbladet, säger Josefin Lundh.
Parallellt med den dedikerade satsningen på unga stärker Aftonbladet också marknadsavdelningen med tre nya kompetenser: en digital marknadsföringsspecialist, en digital designer och en content creator. Syftet är att övergripande stärka Aftonbladets varumärke, profiler samt ta ut och bygga kommersiella satsningar.
– Även om vi i våra egna kanaler samlar över fyra miljoner unika besökare varje dag*, måste vi fortsätta ta ut vår starka journalistik och varumärken anpassat till de kanaler där våra användare och potentiella nya användare finns. Med den här förstärkningen av marknadsavdelningen har vi alla förutsättningar att lyckas, säger Therese Stalén, marknadschef.
* SIFO Orvesto Internet 2021:1 Juni/Juli/Aug/Sep
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Therese Stalén, marknadschef, Aftonbladet. Telefon: 0701619951. E-post:therese.stalen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
