Aftonbladet rekryterar Nathalie Mark, stärker marknad och sätter fokus på unga
Nathalie Mark kommer som framtidsredaktör in i en roll som ligger mellan redaktion och marknad, hon kommer närmast från rollen som redaktionschef på Baaam och Frida. Uppdraget är att skapa synergier och hitta möjligheter att bygga varumärke och jobba journalistiskt för att nå yngre målgrupper.
Stort fokus läggs på att paketera Aftonbladets journalistik till olika målgrupper, men också titta på vilka ämnen som ska bevakas, vilka profiler som ska knytas till Aftonbladet och vilka kanaler Aftonbladet ska finnas i.
– Aftonbladet har redan idag en stark relation till unga, men mer kan och behöver göras. Nu är verkligen rätt tid att satsa för att bygga Aftonbladet som primär nyhetskälla för en ny generation, säger Nathalie Mark som de senaste åren jobbat dedikerat med just journalistik för unga.
Hon kommer närmast från Allers, men har innan dess också varit redaktör på Aftonbladet.
– Det ska bli så kul att få komma tillbaka till Aftonbladet och roligt att verkligen få dyka ner i den här utmaningen och få jobba med den här målgruppen som är så viktig, säger hon.
Samtidigt som Nathalie Mark ansluter till Aftonbladet skapas också en tvärfunktionell expertgrupp för att fördjupa relationen med den yngre publiken som leds av sociala medier- och SEO-chefen Josefin Lundh och bland andra består av de biträdande redaktionscheferna Hanna Olsson Berg och Martin Schori, marknadschef Therese Stalén, Nathalie Mark samt representanter från produktutveckling, video och Sportbladet.
– När nyheter som berör unga inträffar blir Aftonbladets position tydlig. Det såg vi inte minst dygnen efter mordet på Nils ”Einár” Grönberg då trafiken från unga peakade. Det måste vi bygga vidare på så att det fortsätter vara naturligt för unga att gå till Aftonbladet, säger Josefin Lundh.
Parallellt med den dedikerade satsningen på unga stärker Aftonbladet också marknadsavdelningen med tre nya kompetenser: en digital marknadsföringsspecialist, en digital designer och en content creator. Syftet är att övergripande stärka Aftonbladets varumärke, profiler samt ta ut och bygga kommersiella satsningar.
– Även om vi i våra egna kanaler samlar över fyra miljoner unika besökare varje dag*, måste vi fortsätta ta ut vår starka journalistik och varumärken anpassat till de kanaler där våra användare och potentiella nya användare finns. Med den här förstärkningen av marknadsavdelningen har vi alla förutsättningar att lyckas, säger Therese Stalén, marknadschef.
* SIFO Orvesto Internet 2021:1 Juni/Juli/Aug/Sep
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Therese Stalén, marknadschef, Aftonbladet. Telefon: 0701619951. E-post:therese.stalen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum