Sveriges styrkor som kunskapsnation lyfts i Dubai
Genom att vara på plats i Dubai kan Sverige marknadsföras som en föregångare när det gäller ekonomisk-, social- och miljömässig hållbarhet. Under mottot Pioneer the Possible ska Sverige ta täten i den globala omställningen för en hållbar tillväxt och som grogrund för morgondagens lösningar.
Madeleine Sjöstedt är generaldirektör för Svenska institutet:
- För att klara de stora utmaningar samhället står inför behöver Sverige vara konkurrenskraftigt internationellt, inte minst inom utbildning och forskning. En viktig del handlar om att berätta om vad vårt land kan erbjuda. Expo 2020 är ett unikt tillfälle att visa upp oss för världen, menar Madeleine Sjöstedt.
Den 15 december är det Sveriges nationella dag på Expo 2020 då extra uppmärksamhet riktas mot den svenska paviljongen. SI planerar ett stort firande av svensk innovationskraft, kunskap och utbildning tillsammans med deltagande företag och organisationer i samarbete med Business Sweden och Karl Adam Bonniers Stiftelse och med svenskt deltagande på hög nivå. Den officiella delegationen leds av H.M. Konungen. Deltar gör också utrikeshandelsminister Anna Hallberg och en näringslivsdelegation. De svenska artisterna Molly Sandén och Cirkus Cirkör uppträder på den stora Al Wasl-scenen inför de 190 andra deltagande länderna.
Fler exempel på evenemang under veckan:
- Linköpings universitet deltar med ett visualiseringsprojekt som ger besökare en resa genom rymden,
- Ignite Sweden och SI genomför ett seminarium om forskningsresultat och kommersialisering av dessa.
- I Tekla workshop bjuder SI och Kungliga Tekniska högskolan in lokala flickor till att lära sig mer om AI.
Ta del av programmet Under Knowledge & Learning Week på Expo 2020 12-18 december på expo2020.se/knowledgeweek
Den 1 oktober 2021 slog portarna upp till världsutställningen Expo 2020 i Dubai, där uppemot 190 länder deltar under temat ”Connecting Minds – Creating the Future”. Sverige medverkar i syfte att stärka bilden av Sverige i utlandet, visa upp konkurrenskraften hos svenska företag och stärka Sveriges attraktionskraft för turism och investeringar.
Bilder
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Ny rapport: Bilden av Sverige i Japan26.11.2024 14:53:15 CET | Pressmeddelande
Svenska institutet har undersökt hur allmänheten i Japan uppfattar Sverige. Rapporten är framtagen med anledning av världsutställningen i Osaka 2025 och den prioriterade asiatiska marknaden i regeringens utrikeshandelsstrategi.
Sverige fortfarande i topp bland världens starkaste nationsvarumärken29.10.2024 13:38:44 CET | Pressmeddelande
I årets Nation Brands Index återfinns Sverige återigen bland de tio starkaste nationsvarumärkena och.stiger i ranking till plats 8 från plats 10 av 50 länder. Bilden av Sverige i Turkiet har återhämtat sig efter det senaste årets turbulens. Undersökningen visar dock på en ökad polarisering mellan länder i väst och Brics+-länderna.
Ny studie: Sverige mera känt i Norden, de svensk-finska relationerna är starka25.6.2024 09:40:22 CEST | Pressmeddelande
Hög kännedom men varierande uppfattningar, så kan man sammanfatta Svenska institutets (SI) nya studie av mediebilden och allmänhetens uppfattning om Sverige i våra nordiska grannländer.
Här möter du Svenska institutet under Almedalen18.6.2024 16:25:45 CEST | Pressmeddelande
Under årets Almedalsvecka arrangear SI två egna seminarier.
Svensk kultur är en viktig drivkraft för handel9.5.2024 09:38:21 CEST | Pressmeddelande
2024 är ett storslaget år för svensk musik. Få har missat att det är 50 år sedan ABBA slog genom globalt efter sin Eurovision-seger med ”Waterloo”. Som om det inte vore nog hålls finalen för årets Eurovision i Malmö, efter att Loreen vunnit tävlingen för andra gången. Uppmärksamheten som musikevenemanget får, innebär ett bra tillfälle att lyfta fram det inkluderande, öppna och positiva budskapet som Eurovision och Sverige vill förmedla med hjälp av musik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum