Linjär-tv ökar bland unga i jul – streamad långfilm slår ut serier

December är av tradition den månad svenskarna ser mest på linjär-tv, i genomsnitt två timmar och 39 minuter* per person och dag. Vi skrapar också ihop inte mindre än 2,6 miljoner timmar på streamat innehåll bara från de svenska tv-kanalernas egna playtjänster** och då inkluderas inte de renodlade prenumererade streamingtjänsterna som Netflix och HBO i MMS mätningar.
Tv.nu är med 2,3 miljoner besökare i veckan Sveriges största tv- och streamingguide och för många en inspiratör till julens tv-kvällar.
– Med så många användare har vi god kännedom om vad tittarna tycker om och vad de är ute efter. Nu har vi dessutom gjort en enkätundersökning och frågat 6 200 av våra användare i vår Streamingpanel vad de inte vill missa i jul, säger Helena Folcker, vd på Tv.nu.
Svaren är både förväntade och överraskande.
Nästan fyra av tio, 37 procent, svarar att de inte vill missa när Kalle och hans vänner önskar god jul. Siffran är ännu högre bland unga vuxna: 46 procent av 25-34-åringarna vill inte missa Kalle klockan 15.
Streamingpanelens svar stämmer också med MMS:s siffror från 2020, då 4,5 miljoner svenskar bänkade sig framför programmet – den högsta siffran sedan 1997 och det mest sedda programmet under hela 2020.
22 procent vill inte missa Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton – det är lika många som uppger alternativet att de inte tittar på något julprogram, och ger en delad andraplats.
– Att 22 procent säger att de inte tittar på julprogram alls överraskar mig eftersom julen är en så traditionsfylld högtid. Men kanske ännu mer överraskande är att yngre tittare i högre utsträckning än äldre inte vill missa de traditionella julprogrammen i linjär-tv. Att inte titta på något julprogram alls hamnar i just den åldersgruppen först på åttonde plats med bara 14 procent. Kanske har möjligheten att även streama dessa traditionella julprogram ökat intresset hos de unga att fortsätta se dem, säger Helena Folcker.
Det linjära och traditionsenliga tv-tittandet står stadigt, men får också stark konkurrens av streamandet där fler och fler nu styr sitt tittande efter vilken tid som passar dem och det humör de är på.
– En tydlig trend vi ser på Tv.nu under julhelgen är att svenskarna är allt mer intresserade av att streama långfilm till skillnad från resten av året när serier dominerar konsumtionen i streamingtjänsterna. Vi ser också att återkommande vintersporter samlar stor publik kring linjära-tv:n under julhelgerna som alpina världscupen, skidskyttet och backhoppningen, säger Helena Folcker.
Enkätundersökningar från Tv.nu får in snabba och representativa svar från guidens användare som är spridda över landet och spänner sig över alla åldersgrupper. Denna undersökning besvarades av drygt 6200 respondenter.
* (Källa: MMS Årlig rapport 2020)
**TV-kanalernas egna streamingalternativ som SVT Play, Discovery+ och Nents playtjänster
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johanna Cervin, marknadschef, Tv.nu. Telefon: 073-641 94 57. E-post: johanna.cervin@schibsted.com
Alla respondenter
Tv-program |
% av alla respondenter |
Kalle Anka och hans vänner |
37% |
Tittar inte på nåt julprogram |
22% |
Karl-Bertil Jonssons julafton |
22% |
Grevinnan och betjänten |
19% |
Svensson, Svensson |
15% |
Julvärd i SVT |
14% |
Julkalendern |
13% |
Tomten är far till alla barnen |
12% |
Tolvslaget på Skansen |
12% |
Bingolottos Uppesittarkväll |
11% |
Agnetas nyårskarameller |
11% |
H.M. Konungens jultal |
7% |
Kan du vissla Johanna? |
6% |
Respondenter 25-34 år
Tv-program |
% av respondenterna |
Kalle Anka och hans vänner |
46% |
Svensson, Svensson |
25% |
Tomten är far till alla barnen |
22% |
Karl-Bertil Jonssons julafton |
22% |
Julkalendern |
20% |
Bingolottos Uppesittarkväll |
19% |
Julvärd i SVT |
18% |
Tittar inte på nåt julprogram |
14% |
Grevinnan och betjänten |
13% |
Agnetas nyårskarameller |
9% |
Kan du vissla Johanna? |
8% |
Tolvslaget på Skansen |
8% |
H.M. Konungens jultal |
3% |
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum