Linjär-tv ökar bland unga i jul – streamad långfilm slår ut serier

December är av tradition den månad svenskarna ser mest på linjär-tv, i genomsnitt två timmar och 39 minuter* per person och dag. Vi skrapar också ihop inte mindre än 2,6 miljoner timmar på streamat innehåll bara från de svenska tv-kanalernas egna playtjänster** och då inkluderas inte de renodlade prenumererade streamingtjänsterna som Netflix och HBO i MMS mätningar.
Tv.nu är med 2,3 miljoner besökare i veckan Sveriges största tv- och streamingguide och för många en inspiratör till julens tv-kvällar.
– Med så många användare har vi god kännedom om vad tittarna tycker om och vad de är ute efter. Nu har vi dessutom gjort en enkätundersökning och frågat 6 200 av våra användare i vår Streamingpanel vad de inte vill missa i jul, säger Helena Folcker, vd på Tv.nu.
Svaren är både förväntade och överraskande.
Nästan fyra av tio, 37 procent, svarar att de inte vill missa när Kalle och hans vänner önskar god jul. Siffran är ännu högre bland unga vuxna: 46 procent av 25-34-åringarna vill inte missa Kalle klockan 15.
Streamingpanelens svar stämmer också med MMS:s siffror från 2020, då 4,5 miljoner svenskar bänkade sig framför programmet – den högsta siffran sedan 1997 och det mest sedda programmet under hela 2020.
22 procent vill inte missa Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton – det är lika många som uppger alternativet att de inte tittar på något julprogram, och ger en delad andraplats.
– Att 22 procent säger att de inte tittar på julprogram alls överraskar mig eftersom julen är en så traditionsfylld högtid. Men kanske ännu mer överraskande är att yngre tittare i högre utsträckning än äldre inte vill missa de traditionella julprogrammen i linjär-tv. Att inte titta på något julprogram alls hamnar i just den åldersgruppen först på åttonde plats med bara 14 procent. Kanske har möjligheten att även streama dessa traditionella julprogram ökat intresset hos de unga att fortsätta se dem, säger Helena Folcker.
Det linjära och traditionsenliga tv-tittandet står stadigt, men får också stark konkurrens av streamandet där fler och fler nu styr sitt tittande efter vilken tid som passar dem och det humör de är på.
– En tydlig trend vi ser på Tv.nu under julhelgen är att svenskarna är allt mer intresserade av att streama långfilm till skillnad från resten av året när serier dominerar konsumtionen i streamingtjänsterna. Vi ser också att återkommande vintersporter samlar stor publik kring linjära-tv:n under julhelgerna som alpina världscupen, skidskyttet och backhoppningen, säger Helena Folcker.
Enkätundersökningar från Tv.nu får in snabba och representativa svar från guidens användare som är spridda över landet och spänner sig över alla åldersgrupper. Denna undersökning besvarades av drygt 6200 respondenter.
* (Källa: MMS Årlig rapport 2020)
**TV-kanalernas egna streamingalternativ som SVT Play, Discovery+ och Nents playtjänster
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johanna Cervin, marknadschef, Tv.nu. Telefon: 073-641 94 57. E-post: johanna.cervin@schibsted.com
Alla respondenter
|
Tv-program |
% av alla respondenter |
|
Kalle Anka och hans vänner |
37% |
|
Tittar inte på nåt julprogram |
22% |
|
Karl-Bertil Jonssons julafton |
22% |
|
Grevinnan och betjänten |
19% |
|
Svensson, Svensson |
15% |
|
Julvärd i SVT |
14% |
|
Julkalendern |
13% |
|
Tomten är far till alla barnen |
12% |
|
Tolvslaget på Skansen |
12% |
|
Bingolottos Uppesittarkväll |
11% |
|
Agnetas nyårskarameller |
11% |
|
H.M. Konungens jultal |
7% |
|
Kan du vissla Johanna? |
6% |
Respondenter 25-34 år
|
Tv-program |
% av respondenterna |
|
Kalle Anka och hans vänner |
46% |
|
Svensson, Svensson |
25% |
|
Tomten är far till alla barnen |
22% |
|
Karl-Bertil Jonssons julafton |
22% |
|
Julkalendern |
20% |
|
Bingolottos Uppesittarkväll |
19% |
|
Julvärd i SVT |
18% |
|
Tittar inte på nåt julprogram |
14% |
|
Grevinnan och betjänten |
13% |
|
Agnetas nyårskarameller |
9% |
|
Kan du vissla Johanna? |
8% |
|
Tolvslaget på Skansen |
8% |
|
H.M. Konungens jultal |
3% |
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

