SchibstedSchibsted

Linjär-tv ökar bland unga i jul – streamad långfilm slår ut serier

Dela
Julen är tindrande barn och dignande julbord, men också hög tid för tv. Tv.nu, Sveriges största tv- och streaminguide, ser ett par tydliga jultrender: Yngre ökar sitt tittande på linjär-tv under julen och när vi streamar är det långfilm – inte serier – som gäller. En dryg femtedel av svenskarna avstår dock alla julprogram helt.
Julen är för många hög tid för tv. Tv.nu har koll på vad tittarna inte vill missa – och vad de just nu allra helst söker efter. Foto: Sofi Widolf/Eljest Agency
Julen är för många hög tid för tv. Tv.nu har koll på vad tittarna inte vill missa – och vad de just nu allra helst söker efter. Foto: Sofi Widolf/Eljest Agency

December är av tradition den månad svenskarna ser mest på linjär-tv, i genomsnitt två timmar och 39 minuter* per person och dag. Vi skrapar också ihop inte mindre än 2,6 miljoner timmar på streamat innehåll bara från de svenska tv-kanalernas egna playtjänster** och då inkluderas inte de renodlade prenumererade streamingtjänsterna som Netflix och HBO i MMS mätningar.

Tv.nu är med 2,3 miljoner besökare i veckan Sveriges största tv- och streamingguide och för många en inspiratör till julens tv-kvällar.

– Med så många användare har vi god kännedom om vad tittarna tycker om och vad de är ute efter. Nu har vi dessutom gjort en enkätundersökning och frågat 6 200 av våra användare i vår Streamingpanel vad de inte vill missa i jul, säger Helena Folcker, vd på Tv.nu.

Svaren är både förväntade och överraskande.

Nästan fyra av tio, 37 procent, svarar att de inte vill missa när Kalle och hans vänner önskar god jul. Siffran är ännu högre bland unga vuxna: 46 procent av 25-34-åringarna vill inte missa Kalle klockan 15.

Streamingpanelens svar stämmer också med MMS:s siffror från 2020, då 4,5 miljoner svenskar bänkade sig framför programmet – den högsta siffran sedan 1997 och det mest sedda programmet under hela 2020.

22 procent vill inte missa Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton – det är lika många som uppger alternativet att de inte tittar på något julprogram, och ger en delad andraplats.

– Att 22 procent säger att de inte tittar på julprogram alls överraskar mig eftersom julen är en så traditionsfylld högtid. Men kanske ännu mer överraskande är att yngre tittare i högre utsträckning än äldre inte vill missa de traditionella julprogrammen i linjär-tv. Att inte titta på något julprogram alls hamnar i just den åldersgruppen först på åttonde plats med bara 14 procent. Kanske har möjligheten att även streama dessa traditionella julprogram ökat intresset hos de unga att fortsätta se dem, säger Helena Folcker.

Det linjära och traditionsenliga tv-tittandet står stadigt, men får också stark konkurrens av streamandet där fler och fler nu styr sitt tittande efter vilken tid som passar dem och det humör de är på.

– En tydlig trend vi ser på Tv.nu under julhelgen är att svenskarna är allt mer intresserade av att streama långfilm till skillnad från resten av året när serier dominerar konsumtionen i streamingtjänsterna. Vi ser också att återkommande vintersporter samlar stor publik kring linjära-tv:n under julhelgerna som alpina världscupen, skidskyttet och backhoppningen, säger Helena Folcker.

Enkätundersökningar från Tv.nu får in snabba och representativa svar från guidens användare som är spridda över landet och spänner sig över alla åldersgrupper. Denna undersökning besvarades av drygt 6200 respondenter.


* (Källa: MMS Årlig rapport 2020)
**TV-kanalernas egna streamingalternativ som SVT Play, Discovery+ och Nents playtjänster
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johanna Cervin, marknadschef, Tv.nu. Telefon: 073-641 94 57. E-post: johanna.cervin@schibsted.com

Alla respondenter 

Tv-program

% av alla respondenter

Kalle Anka och hans vänner

37%

Tittar inte på nåt julprogram

22%

Karl-Bertil Jonssons julafton

22%

Grevinnan och betjänten

19%

Svensson, Svensson

15%

Julvärd i SVT

14%

Julkalendern

13%

Tomten är far till alla barnen

12%

Tolvslaget på Skansen

12%

Bingolottos Uppesittarkväll

11%

Agnetas nyårskarameller

11%

H.M. Konungens jultal

7%

Kan du vissla Johanna?

6%

Respondenter 25-34 år 

Tv-program

% av respondenterna

Kalle Anka och hans vänner

46%

Svensson, Svensson

25%

Tomten är far till alla barnen

22%

Karl-Bertil Jonssons julafton

22%

Julkalendern

20%

Bingolottos Uppesittarkväll

19%

Julvärd i SVT

18%

Tittar inte på nåt julprogram

14%

Grevinnan och betjänten

13%

Agnetas nyårskarameller

9%

Kan du vissla Johanna?

8%

Tolvslaget på Skansen

8%

H.M. Konungens jultal

3%

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Julen är för många hög tid för tv. Tv.nu har koll på vad tittarna inte vill missa – och vad de just nu allra helst söker efter. Foto: Sofi Widolf/Eljest Agency
Julen är för många hög tid för tv. Tv.nu har koll på vad tittarna inte vill missa – och vad de just nu allra helst söker efter. Foto: Sofi Widolf/Eljest Agency
Ladda ned bild
– En tydlig trend vi ser på Tv.nu under julhelgen är att svenskarna är allt mer intresserade av att streama långfilm till skillnad från resten av året, säger Helena Folcker, vd på Tv.nu .
– En tydlig trend vi ser på Tv.nu under julhelgen är att svenskarna är allt mer intresserade av att streama långfilm till skillnad från resten av året, säger Helena Folcker, vd på Tv.nu .
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye