Fortsatt positiv utveckling för dagligvarubutikerna i november
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 2,1 procent under månaden. Butiksförsäljningen stod för hela månadstillväxten.
- Försäljningen i butik har uppvisat positiva tillväxttal varje månad under det senaste halvåret. Det är tydligt att återgången till det mer normala även gäller inköp av dagligvaror, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 21,8 procent. Hemleverans minskade med 12,0 procent och upphämtning i butik med 31,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i november till 5,1 procent, vilket är i linje med utfallet under de senaste månaderna.
- Försäljningen i e-handeln backade i november, för andra månaden i rad. Det är dock viktigt att komma ihåg att försäljningstillväxten i november i fjol uppgick till 136,1 procent. November 2020 var den första hela månaden efter det att pandemilagen infördes. Sett till fördelningen mellan butiks- och e-handelsförsäljning följer november samma mönster som föregående höstmånader med en e-handelsandel på omkring fem procent, avslutar Karin Brynell.
Kalendereffekten beräknas till 0,5 procent för november månad, vilket ger en kalenderjusterad tillväxt om 0,0 procent.
Dagligvaruindex för december publiceras 3 februari.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Helena Esscher, tf kommunikationschef, 0703-06 64 41
Nyckelord
Kontakter
Helena Kilström EsscherTf KommunikationschefSvensk Dagligvaruhandel
Tel:0703-066441helena.esscher@svdh.seBilder
Dokument
Om
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Kommentar till SCB Konsumentprisindex (KPI) juni 202412.7.2024 09:13:34 CEST | Pressmeddelande
Inflationen i juni var 2,6 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), vilket är betydlig lägre än i maj. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker var 1,1 procent, vilket fortsatt är lägre än den övergripande inflationen. I över ett halvår har vi haft en avtagande prisökningstakt på livsmedel, men det är viktigt att komma ihåg att vi befinner oss på en ny högre prisnivå och att hushållen fortsatt har en relativt svag köpkraft, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.
Stabil försäljning i dagligvaruhandeln i juni11.7.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,4 procent under juni 2024 jämfört med motsvarande period föregående år, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Kommentar till Konkurrensverkets genomlysning av livsmedelsbranschen25.6.2024 12:01:19 CEST | Pressmeddelande
- Vi har mottagit den genomlysning som Konkurrensverket gjort av livsmedelssektorn. Vi har under arbetets gång haft en löpande dialog med myndigheten, besvarat förfrågningar och delat data och fakta. Vi kan konstatera att Konkurrensverket lyfter problematik med kommunernas planmonopol, och vi delar uppfattningen om att det måste bli lättare att etablera matbutiker. Det är den enskilt viktigaste åtgärden för att ytterligare stärka konkurrensen, och vi har fört fram flera konkreta förslag kring det. Sen tycker vi inte att man kan begränsa sig till att bara titta på bruttomarginalen, den ger inte en heltäckande bild. Då missar man de kostnadsökningar som varit i sista ledet i kedjan. Därför hade det varit mer relevenat för Konkurrensverket att titta på rörelsemarginalen, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel. - Konkurrensverket framhåller omotiverade höjningar av matpriserna. Den övergripande prisnivån i Sverige har inte stigit mer än övriga länder i Europa. De stigande livsmede
FAKTA OM MATEN: Kampen om köpkraften18.6.2024 07:15:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige har sen 50-talet gått från cirka 40 000 matbutiker till idag knappt 4 000. Trots det har de flesta konsumenter tillgång till ett flertal livsmedelsbutiker och ofta olika koncept, öppettider, servicenivå, pris och utbud. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Positiv försäljningsutveckling för dagligvaruhandeln i maj18.6.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under maj 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum