Fortsatt positiv utveckling för dagligvarubutikerna i november

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 2,1 procent under månaden. Butiksförsäljningen stod för hela månadstillväxten.
- Försäljningen i butik har uppvisat positiva tillväxttal varje månad under det senaste halvåret. Det är tydligt att återgången till det mer normala även gäller inköp av dagligvaror, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 21,8 procent. Hemleverans minskade med 12,0 procent och upphämtning i butik med 31,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i november till 5,1 procent, vilket är i linje med utfallet under de senaste månaderna.
- Försäljningen i e-handeln backade i november, för andra månaden i rad. Det är dock viktigt att komma ihåg att försäljningstillväxten i november i fjol uppgick till 136,1 procent. November 2020 var den första hela månaden efter det att pandemilagen infördes. Sett till fördelningen mellan butiks- och e-handelsförsäljning följer november samma mönster som föregående höstmånader med en e-handelsandel på omkring fem procent, avslutar Karin Brynell.
Kalendereffekten beräknas till 0,5 procent för november månad, vilket ger en kalenderjusterad tillväxt om 0,0 procent.
Dagligvaruindex för december publiceras 3 februari.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Helena Esscher, tf kommunikationschef, 0703-06 64 41
Nyckelord
Kontakter
Helena Kilström EsscherTf KommunikationschefSvensk Dagligvaruhandel
Tel:0703-066441helena.esscher@svdh.seBilder
Dokument
Om
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Livsmedelsbutikernas lönsamhet sjunker20.9.2023 07:55:00 CEST | Pressmeddelande
Lönsamheten i landets livsmedelsbutiker har halverats, från 3,7 procent i marginal under första halvåret 2022, till 1,7 procent under första halvåret i år. Det visar ny statistik från Statistiska Centralbyrån, SCB. Det bekräftar de utmaningar som många livsmedelsbutiker nu står inför och motsäger en stor del av den samhällsdebatt som pågått kring matpriser och dagligvaruhandeln det senaste året.
Den svaga kronan fortsätter att påverka dagligvaruhandeln14.9.2023 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,4 procent under augusti 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen expanderar med en butik i Södertälje12.9.2023 09:53:43 CEST | Pressmeddelande
Den 15 september öppnar Matmissionen en butik i Södertälje. Matmissionen är Stockholms Stadsmissions sociala matbutiker. Öppningen av fler butiker möjliggörs genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna, DLF. Den nya butiken blir den sjunde i Stockholms län. Matmissionen syftar till att bidra till ett mer hållbart samhälle genom att motverka matfattigdom och matsvinn, samt erbjuda arbetsträning till människor som står långt från den ordinarie arbetsmarknaden.
Välkända varumärken nominerade i Årets Dagligvara 202318.8.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Årets Dagligvara 2023 premierar produkter som lanserats under 2021. En period som präglas av pandemi, krig i Ukraina och extrem matprisinflation, något som varit extra utmanande för nylanserade produkter. Årets tre nominerade produkter, som trots detta presterat väl under perioden, är alla från välkända etablerade varumärken; Zeta olivolja gentile, Old El Paso tortilla pockets och Polarbröd Polarhjärtan. Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft den mest framgångsrika och innovativa lanseringen i dagligvaruhandeln.
Inflationen fortsätter att pressa dagligvaruhandeln17.8.2023 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,1 procent under juli 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under juli till 10,5 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan estimeras till -4,5 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum