Schibsted går in i norska healthtech-bolaget Maja

Maja lanserades 2020 och ger redan idag råd och behandlingar till tusentals unga kvinnor varje månad.
- Väldigt många unga kvinnor tycker det är obekvämt att behöva besöka en klinik för att få till exempel preventivmedel. Med Maja sänker vi den tröskeln genom en enkel, digital och trygg tjänst för vägledning och behandling, säger Harald Dobloug, grundare och vd för Maja.
Schibsted Ventures investerar nu 16 miljoner (NOK) i en nyemission på totalt 30 miljoner, efter att Majas tjänst bevisat sig vara ett väldigt attraktivt erbjudande.
- Vi fortsätter vår satsning på digitala hälsotjänster och det är fantastiskt att det händer så mycket nu med fokus på kvinnohälsa i Norden. Maja är ett jättebra exempel på bolag som lyckats bygga en digital tjänst med patienten i centrum, som dessutom minskar stigmat kring problem som många kvinnor tyvärr upplever. Vi är väldigt glada över att kunna bidra vidare till den utvecklingen, säger Kajsa Gatenbeck, investment manager på Schibsted.
- Jag är så stolt över vad vi åstadkommit hittills och med Schibsteds investering får vi möjlighet att både utveckla tjänsten och expandera. Vi tittar för närvarande på flera marknader, däribland Sverige. Trots att man både i Norge och Sverige erbjuds liknande, statligt subventionerad vård ser vi att betalningsviljan är mycket stor inom detta hälsoområdet. Vi ser det som att de existerande lösningarna inte är tillräckligt bra, där vi fyller ett behov, säger Harald Dobloug.
För ytterligare information besök maja.no eller kontakta:
Kajsa Gatenbeck, Schibsted
Tfn: 072 213 18 16 eller kajsa.gatenbeck@schibsted.com
Harald Dobloug, Maja
Tfn: +47 926 14 887 eller harald@legevisitt.no
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of communications, Financial Services & Ventures
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder

Länkar
Om
About Schibsted
Schibsted is a family of digital brands with a strong Nordic position, and more than 5,000 employees. Millions of people enjoy interacting with our companies every day through our online marketplaces such as FINN, Blocket and Oikotie; our media houses including Aftenposten, VG and Aftonbladet; and digital services like Lendo. We also help new promising businesses grow. Our joint mission of empowering people in their daily lives is rooted in the values of our media heritage and a legacy of bold change. At our best, we are a fearless force for change in a society built on trust and transparency. Schibsted is listed on Oslo Børs.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
