Djärvt språng ska sälja Volvos ellastbilar
Hela transportnäringen står inför ett skifte – att gå från diesel till eldrivna fordon. I våras lanserade Volvo Trucks en helt ny serie med tunga ellastbilar. Tekniken och fordonslösningarna är med andra ord redan här – men kunderna upplever en utmaning på vägen mot elektrifiering. Det är många faktorer som måste fungera smärtfritt, som laddning, ruttplanering och service.
I andra delen av sin el-lansering tar Volvo Trucks därför ett större grepp. De visar att de erbjuder en helhetslösning för elektromobilitet – såväl produkter som tjänster – speciellt anpassade för varje enskild kund. En lösning som kunden kan lita på.
I spetsen för kampanjen står Spoons film ”The leap”, som inleds med att en person kastar sig ut från ett flygplan som befinner sig 3000 meter upp i luften.
– Att vara först ut med att testa något nytt kan kännas osäkert, som att kasta sig ut i det okända. Vi och våra kunder står inför stora utmaningar. För att på allvar starta skiftet till ett minskat klimatavtryck måste vi våga ta språnget, ett ”leap of faith”. Med vår helhetslösning för elektromobilitet kan vi stötta våra kunder på hela resan, säger Fredrik Hedenskog, Marketing Communications Manager på Volvo Trucks.
Filmen har vad Spoon beskriver som en omvänd dramaturgi. Det börjar dramatiskt med att en man kastar sig ut ur ett flygplan. Tempot är högt från start, men ju närmare slutet vi kommer desto lugnare blir färden.
– Det finns en styrka i att våga berätta historier på ett annorlunda sätt, om det stärker huvudbudskapet. Vi vill visa att Volvo Trucks finns där för sina kunder. Vi förstår att kunderna är oroliga inför valet att satsa på något nytt. Det är den känslan vi tar avstamp i. Men Volvo Trucks själva är lugna, de vet att de hjälper dig landa på fötterna, vilket vi avslutar filmen med, säger Lina Skafvenstedt, creative director på Spoon i Göteborg.
Själva produktionen och hoppet i sig var dock långt ifrån så enkel som det ser ut. Men med stor hjälp av fallskärmsklubben Cirrus Göteborg och VM-hopparen Ola Johansson, gick det så småningom. Efter sex försök.
– När du hoppar ut från ett flygplan från flera tusen meters höjd kommer du upp i enorma hastigheter. När fallskärmen är utvecklad flyger du i omkring 40 till 50 km/h. Att då lyckas landa precist på en linje, framför en fem stora lastbilar, under svåra förhållanden med oberäkneliga kastvindar, var minst sagt en utmaning, säger Axel Lindqvist, filmproducent på Spoon i Göteborg.
Se filmen ”Volvo Trucks – The leap”: https://www.youtube.com/watch?v=-GcFkaumyS8
Spoons team
Axel Lindqvist, regissör, producent och redigerare
Lina Skafvenstedt, Creative Director & copy
Helena Thomson, projektledare
Nic Townsend, Copy
Fandango & Aircam, film-crew
Arne Edström, foto
Ola Johansson, Fallskärmshoppare
Fallskärmsklubb Cirrus Göteborg
Projektteam Volvo Trucks:
Fredrik Hedenskog, Marketing Communications Manager
Anders Ersman, Marketing Visuals Project Manager
Jonas Lindh, Marketing Communications Manager
Kontakter
Maria BiesterfeldtAgency director StockholmSpoon
Tel:+46 73 504 76 91maria.biesterfeldt@spoon.seBilder
Dokument
Länkar
Om
Spoon har i dag över 150 anställda och kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo, Helsingfors samt London och ingår i det medarbetarägda byrånätverket People People People.
Följ Spoon
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spoon
Spoon och Trickle vinner Umeå universitet18.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under de senaste fyra åren har Spoon varit Umeå universitets kommunikationsbyrå. När universitetet nyligen upphandlade en taktisk och kreativ byrå fick Spoon förnyat förtroende. Samtidigt vann systerbyrån Trickle från byrånätverket People People People uppdraget som digital distributionsbyrå.
Tobiasregistret väljer Spoon som ny kommunikationspartner12.4.2024 08:42:57 CEST | Pressmeddelande
Nu står det klart: Spoon blir Tobiasregistrets nya byrå och kommer att stötta dem med strategisk och taktisk kommunikation för att rekrytera fler personer till registret.
Barncancerfonden väljer Spoon som byråpartner för sociala medier21.12.2023 15:14:04 CET | Pressmeddelande
Spoon blir ny samarbetspartner för Barncancerfonden. Uppdraget omfattar produktion och strategi för sociala medier. Spoon kommer in med en stark förmåga att kombinera strategi och kreativitet i kampen mot barncancer, säger Tor Löwkrantz Waxin, kommunikationschef på Barncancerfonden.
Spoon utvecklar erbjudandet - storsatsar på film27.9.2023 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Film flyger – överallt. På sociala medier, på tv, på event och på streamingtjänsterna. Men för att lyckas skapa rörligt innehåll som träffar rätt krävs det rejält med kompetens bakom spakarna. Därför har Spoon Göteborg under året rekryterat en rad nya talanger och är nu en fullservicebyrå inom film.
Spoon tar hem avtal med Västra Götalandsregionen5.9.2023 10:12:08 CEST | Pressmeddelande
Spoon blir ny kommunikationsbyrå för Västra Götalandsregionen. Det stod klart när en av Västsveriges största byråupphandlingar gick i mål. Avtalet befäster ytterligare Spoons position som en strategisk och kreativ fullservicebyrå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum