SvD Näringsliv ökar fokus på Kina och Silicon Valley

Svenska Dagbladet förändrar nu steg för steg näringslivsbevakningen för att bättre svara mot den nya tidens läsare – och den nya tidens makthavare.
– När näringslivet förändras, förändras vi med det. Idag skriver vi om allt från kobolt till bitcoinbrytning. I stället för att fastna i bevakningen av de gamla börsgiganterna vill vi ge våra läsare, både nya och gamla, inblick i de bolag och människor som stöper om samhället, ekonomin och våra liv, säger Daniel Kederstedt.
I veckan gör journalisten Linn Kongsli Hillestad premiär i SvD Näringsliv. Med bas i Silicon Valley kommer hon regelbundet att skriva fördjupningar om hur det nya näringslivet påverkar samhället och människors liv.
I veckan lanseras också ett nytt intervjuformat där de nya makthavarna varje vecka grillas på frågor i ett aktuellt ämne. Först ut är Paula da Silva, vd på P27.
En uppväxling sker därtill i bevakningen av Kina, där den prisbelönta reportern Moa Kärnstrand anslutit för att skildra hur regimens tuffare tag inom tech och ekonomi syns i människornas vardag. Sedan december ger SvD också ut podcasten “Den Digitala Draken”, och dess programledare Jacob Lovén skriver återkommande analyser för SvD.
– Vi ser nu en möjlighet att positionera oss mot konkurrenterna och bli ett förstaval för allt fler som är intresserade av det nya näringslivet som växer fram. Det här är en del i SvD:s förändringsresa som pågår just nu, säger Daniel Kederstedt.
Svenska Dagbladet är inne i en omfattande förändringsresa, som bland annat uppmärksammades när tidningen 2021 utsågs till Årets dagstidning. Flera nya format har lanserats för att möta läsarnas behov, ett sådant är nyhetsbrevet Tech brief som tre månader efter starten fått 30 000 läsare. Flera strategiska rekryteringar har genomförts, såsom reportrar som Erik Wisterberg, Sophia Sinclair och Henning Eklund. Därtill har Björn Jeffery rekryterats som techanalytiker. Som grundare av det internationellt hyllade appbolaget Toca Boca har Björn Jeffery samlat på sig unik kunskap från åtta år i Silicon Valley som han nu använder för att ge fler perspektiv på de största händelserna inom det nya näringslivet.
I samband med att satsningarna på en ny näringslivsjournalistik förändras också papperstidningen. SvD Näringsliv går i print från rosa till vitt.
- Det nya näringslivet är något helt annat än det gamla, det genomsyrar hela samhället och människors vardag. Med den här förändringen signalerar vi att vår näringslivsjournalistik innehåller något nytt, något mer än den traditionella industri som det rosa ofta är förknippat med, säger Daniel Kederstedt.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv. E-post: daniel.kederstedt@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum