Schibsted

SvD Näringsliv ökar fokus på Kina och Silicon Valley

Dela
Svenska Dagbladet växlar upp näringslivsbevakningen mot den nya makten och sätter ökat fokus på Kina och Silicon Valley. ”Vi ska vara där den nya makten är och bevaka den del av näringslivet som gör störst avtryck hos våra läsare”, säger SvD Näringslivs chef Daniel Kederstedt.
– Vi ska vara där den nya makten är och bevaka den del av näringslivet som gör störst avtryck hos våra läsare, säger Daniel Kederstedt, chef för SvD Näringsliv. Foto: Malin Hoelstad/SvD
– Vi ska vara där den nya makten är och bevaka den del av näringslivet som gör störst avtryck hos våra läsare, säger Daniel Kederstedt, chef för SvD Näringsliv. Foto: Malin Hoelstad/SvD

Svenska Dagbladet förändrar nu steg för steg näringslivsbevakningen för att bättre svara mot den nya tidens läsare – och den nya tidens makthavare. 

– När näringslivet förändras, förändras vi med det. Idag skriver vi om allt från kobolt till bitcoinbrytning. I stället för att fastna i bevakningen av de gamla börsgiganterna vill vi ge våra läsare, både nya och gamla, inblick i de bolag och människor som stöper om samhället, ekonomin och våra liv, säger Daniel Kederstedt.

I veckan gör journalisten Linn Kongsli Hillestad premiär i SvD Näringsliv. Med bas i Silicon Valley kommer hon regelbundet att skriva fördjupningar om hur det nya näringslivet påverkar samhället och människors liv.

I veckan lanseras också ett nytt intervjuformat där de nya makthavarna varje vecka grillas på frågor i ett aktuellt ämne. Först ut är Paula da Silva, vd på P27.

En uppväxling sker därtill i bevakningen av Kina, där den prisbelönta reportern Moa Kärnstrand anslutit för att skildra hur regimens tuffare tag inom tech och ekonomi syns i människornas vardag. Sedan december ger SvD också ut podcasten “Den Digitala Draken”, och dess programledare Jacob Lovén skriver återkommande analyser för SvD.

– Vi ser nu en möjlighet att positionera oss mot konkurrenterna och bli ett förstaval för allt fler som är intresserade av det nya näringslivet som växer fram. Det här är en del i SvD:s förändringsresa som pågår just nu, säger Daniel Kederstedt.

Svenska Dagbladet är inne i en omfattande förändringsresa, som bland annat uppmärksammades när tidningen 2021 utsågs till Årets dagstidning. Flera nya format har lanserats för att möta läsarnas behov, ett sådant är nyhetsbrevet Tech brief som tre månader efter starten fått 30 000 läsare. Flera strategiska rekryteringar har genomförts, såsom reportrar som Erik Wisterberg, Sophia Sinclair och Henning Eklund. Därtill har Björn Jeffery rekryterats som techanalytiker. Som grundare av det internationellt hyllade appbolaget Toca Boca har Björn Jeffery samlat på sig unik kunskap från åtta år i Silicon Valley som han nu använder för att ge fler perspektiv på de största händelserna inom det nya näringslivet.

I samband med att satsningarna på en ny näringslivsjournalistik förändras också papperstidningen. SvD Näringsliv går i print från rosa till vitt.

- Det nya näringslivet är något helt annat än det gamla, det genomsyrar hela samhället och människors vardag. Med den här förändringen signalerar vi att vår näringslivsjournalistik innehåller något nytt, något mer än den traditionella industri som det rosa ofta är förknippat med, säger Daniel Kederstedt.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv. E-post: daniel.kederstedt@svd.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

– Vi ska vara där den nya makten är och bevaka den del av näringslivet som gör störst avtryck hos våra läsare, säger Daniel Kederstedt, chef för SvD Näringsliv. Foto: Malin Hoelstad/SvD
– Vi ska vara där den nya makten är och bevaka den del av näringslivet som gör störst avtryck hos våra läsare, säger Daniel Kederstedt, chef för SvD Näringsliv. Foto: Malin Hoelstad/SvD
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye