Nordiskt rekordresultat för If

If avslutade året starkt och hade under 2021 en tillväxt på 4,3 procent i Norden, mätt i premieinkomst. Totalkostnadsprocenten slutade på 81,3, vilket är den lägsta siffran någonsin för Nordens största försäkringsbolag.
– Vi satsar starkt på både kundservice och moderna digitala lösningar, och på att verkligen förstå kundernas behov och vardag. Det lägger grunden för ännu ett starkt årsresultat. Jag är väldigt nöjd med det resultat som vi lägger fram i dag, säger Ifs koncernchef Morten Thorsrud.
Den starka digitaliseringsutvecklingen fick ytterligare fart under 2021. Hälften av de kunder som vände sig till If för att teckna försäkring gjorde det online, och mer än hälften av alla skadeanmälningar gjordes digitalt.
– Mer än 9 av 10 privatkunder väljer att förnya sina försäkringar hos oss och företagsmarknaden är på väg mot samma höga nivå. Det är resultat som alla på If kan vara stolta över, säger Thorsrud.
Koncernresultatet
Koncernresultatet för 2021 visar stark framgång för Nordens största försäkringsbolag. Ca 2 procentenheter av totalkostnadsprocenten kan relateras till positiva effekter av pandemin. Färre bil- och reseförsäkringsskador är huvudorsakerna.
Resultatet för If-koncernen på nordisk nivå under 2021 sammanfattas på följande sätt:
- Totalkostnadsprocenten för 2021 är 81,3 (82,1 under 2020). För det fjärde kvartalet är totalkostnadsprocenten 82,9 (81,3).
- Tillväxten för helåret är 4,3 procent och för fjärde kvartalet 5,0 procent.
- Tekniskt resultat för 2021 är 9 155 MSEK (8 502). För fjärde kvartalet uppgår det tekniska resultatet till 2 158 MSEK (2 226).
- Premieinkomst (GWP) för helåret 2021 var 52 089 MSEK (50 582) och för fjärde kvartalet 10 702 (10 024).
- Investeringsresultatet var 2 371 MSEK för fjärde kvartalet (1 529)
Det svenska resultatet
– Ett starkt år för oss i Sverige bromsades något av att nybilsförsäljningen avtog mot slutet av året, i jämförelse med 2020. Det beror till stor del på råvaru- och halvledarbrist, snarare än sviktande efterfrågan. Trots den avtagande nybilsförsäljningen är det ett imponerande arbete som görs av alla våra medarbetare under året. Jag är också väldigt nöjd med att de allra flesta kunder valt att förnya sina försäkringar hos oss under året.
- Totalkostnadsprocenten för den svenska delen av If under 2021 uppgick till 75,8 (72,3 under 2020). För fjärde kvartalet var den 74,2 (71,0)
- Tillväxten för året uppgick till 3,6 procent.
- Tekniskt resultat för 2021 var 4 104 MSEK (4 568). För det fjärde kvartalet var det tekniska resultatet 1 114 MSEK (1 218).
- Premieinkomst (GWP) i Sverige under helåret 2021 var 18 657 MSEK (18 109) och för fjärde kvartalet 3 912 (3 958).
Här finns information om Ifs ägare Sampos resultat och mer information om Ifs resultat.
Nyckelord
Kontakter
Pressfrågor
Tel:08-410 023 03press@if.seBilder

Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Var tredje svensk känner julstress – främst på grund av ekonomin18.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Var tredje svensk upplever stress eller oro inför julen. Av dessa anger nästan fyra av tio att privatekonomin är den främsta orsaken. Det visar en ny undersökning från If.
Allt färre omkommer i jultrafiken – här är Sveriges mest olycksdrabbade vägar16.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Dödsfallen i trafiken under julhelgerna har minskat markant under de senaste tjugo åren. Inför årets julhelg har If sammanställt statistik över de mest olycksdrabbade vägarna.
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
