Svensk Handel

Alla hjärtans dag sprider värme i februarihandeln

Dela
Fyra av tio svenskar planerar att fira alla hjärtans dag i år. Det populäraste sättet att uppmärksamma dagen på är genom att köpa en present eller blomma till sin partner. Alla hjärtans dag-firaren spenderar i genomsnitt 570 kronor vilket för handelns del motsvarar en försäljning på cirka 900 miljoner kronor.

Dagligvaruhandeln är den del av handeln som får störst uppsving under alla hjärtans dag. Där uppger 35 procent av handlarna att högtiden är viktig för försäljningen.

- Alla hjärtans dag innebär en välkommen skjuts för många företag under en annars förhållandevis svag försäljningsmånad. De avvecklade restriktionerna har också en positiv betydelse. Handeln laddar nu upp med varor som traditionellt går starkt i samband med alla hjärtans dag, som blommor och choklad, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

56 procent av alla hjärtans dag-firare planerar att uppmärksamma dagen genom att köpa en blomma eller present till sin partner. 40 procent svarar att de kommer bjuda på något fint hemma medan 19 procent planerar att fira dagen genom att bjuda någon på restaurang.

Högtidens betydelse för e-handeln ökar

Populärast är dagen för personer i åldrarna 18–25. Där planerar strax över häften att fira dagen. Detta kan jämföras med att under var tredje person i åldrarna 56–65 planerar att uppmärksamma dagen.

Störst betydelse har alla hjärtans dag för dagligvaruhandeln, men även e-handlare ser på dagen som allt viktigare ur ett försäljningsperspektiv. 2019 uppgav två procent av e-handlarna att dagen var viktig för försäljningen. I år är siffran 14 procent.

- Pandemin medförde ett förändrat köpbeteende. Allt fler gör idag en större del av sina inköp online och det kommer därför inte som en överraskning att allt fler företag inom e-handeln ser högtiden som viktig, säger Johan Davidson.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Dokument

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye