Alla hjärtans dag sprider värme i februarihandeln

Dagligvaruhandeln är den del av handeln som får störst uppsving under alla hjärtans dag. Där uppger 35 procent av handlarna att högtiden är viktig för försäljningen.
- Alla hjärtans dag innebär en välkommen skjuts för många företag under en annars förhållandevis svag försäljningsmånad. De avvecklade restriktionerna har också en positiv betydelse. Handeln laddar nu upp med varor som traditionellt går starkt i samband med alla hjärtans dag, som blommor och choklad, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
56 procent av alla hjärtans dag-firare planerar att uppmärksamma dagen genom att köpa en blomma eller present till sin partner. 40 procent svarar att de kommer bjuda på något fint hemma medan 19 procent planerar att fira dagen genom att bjuda någon på restaurang.
Högtidens betydelse för e-handeln ökar
Populärast är dagen för personer i åldrarna 18–25. Där planerar strax över häften att fira dagen. Detta kan jämföras med att under var tredje person i åldrarna 56–65 planerar att uppmärksamma dagen.
Störst betydelse har alla hjärtans dag för dagligvaruhandeln, men även e-handlare ser på dagen som allt viktigare ur ett försäljningsperspektiv. 2019 uppgav två procent av e-handlarna att dagen var viktig för försäljningen. I år är siffran 14 procent.
- Pandemin medförde ett förändrat köpbeteende. Allt fler gör idag en större del av sina inköp online och det kommer därför inte som en överraskning att allt fler företag inom e-handeln ser högtiden som viktig, säger Johan Davidson.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Nina Jönsson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Försiktig ljusning i handeln22.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Framtidstron inom handeln fortsätter att stärkas. Dagligvaru- och partihandeln ser nu positivt på kommande tre månader, medan sällanköpsvaruhandeln fortsatt präglas av en något mer dämpad syn på framtiden. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer.
Ingen tydlig juleffekt i modehandeln hittills19.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Förväntningarna på en tydlig uppgång i försäljningen i samband med årets julhandel har hittills inte infriats. Nya siffror från Svensk Handels Stilindex Julspecial visar att försäljningen inom modehandeln minskade under inledningen av december.
Stark novembermånad för e-handeln19.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för november månad till 18,5 miljarder kronor. Det är en ökning med 3 procent jämfört med samma månad förra året.
Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är inne i sin mest intensiva fas, och runt om i landet sitter fortfarande människor och funderar på vad man ska ge bort till nära och kära i jul. Svensk Handel kan med nya siffror nu visa vad såväl barn som vuxna helst av allt vill se under granen.
Rekordökning av fakturabedrägerier16.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2025 har antalet publiceringar på Svensk Handels Varningslista hittills ökat med 125 procent mot föregående år. Vanligast är en ny typ av sofistikerad kapning med internationell anknytning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

