Ökade intäkter för Schibsted och tillväxt i fokus

Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan läsas här
Intäkterna för Schibsted ökade med 7 procent** under fjärde kvartalet 2021 jämfört med motsvarande kvartal föregående år, till 3 936 MNOK (3 620 MNOK), och resultatet (EBITDA) landade på 634 MNOK (665 MNOK).
News Media
Affärsområdet News Media, med bland annat Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni och Podme, fortsätter växa. Intäkterna ökade med 6 procent* till 2 152 MNOK (2 078 MNOK). Aftonbladets intäkter ökade med 3 procent under fjärde kvartalet till 430 MSEK (416 MSEK), medan intäktsökningen för helåret var 9 procent. Justerat för det coronastöd som gavs 2020 ökade Aftonbladets underliggande intäkter för kvartalet istället med 6 procent och för helåret med 10 procent.
Strategiska investeringar i podcasts, exklusiva sporträttigheter och underhållning för att öka tillväxten i prenumerationsintäkter påverkar EBITDA-marginalen för News Media som landar på 11 procent för kvartalet.
De digitala prenumerationsintäkterna ökade med 20 procent* jämfört med samma period föregående år. Vid årsskiftet hade News Media omkring 1,1 miljoner digitala prenumeranter i Sverige och Norge. Totalt steg prenumerationsintäkterna för affärsområdet med 8 procent*.
– Aftonbladet når nu 4,1 miljoner dagliga besökare och Plus-affären går starkt. För SvD, som nu ser resultatet av ett omfattande förändringsarbete för att ta tidningen till en digitalt lönsam position, visar läsarintäkterna en väldigt stark utveckling. Det är ambitiöst, men vi ser det nu som inom räckhåll att dubbla News Medias digitala prenumerationsintäkter till 2025. Vi ska gå från 1,3 miljarder i dag till 2,6 miljarder om fyra år, säger Siv Juvik Tveitnes, EVP för Schibsted News Media.
Annonsmarknaden fortsatte starkt under fjärde kvartalet. De digitala annonsintäkterna ökade med 17 procent* i Sverige jämfört med samma kvartal föregående år till 281 MNOK (255 MNOK). Totalt uppgick annonsintäkterna i Sverige till 357 MNOK (326 MNOK), även det en ökning med 17 procent*.
– Marknadens ökade krav på förstapartsdata blir allt tydligare. Här ser vi en väldig fördel med Schibsteds ekosystem av starka digitala varumärken där allt fler användare nu väljer att logga in, säger Siv Juvik Tveitnes.
Marketplaces Sweden
Omsättningen för Marketplaces Sweden (Blocket, Qasa och BytBil) ökade med 1 procent till 271 MSEK (268 MSEK), huvudsakligen drivet av Blocket Jobb som hade högre volymer och tillväxt i ARPA, vilket gav 65 procent omsättningstillväxt under kvartalet.
Intäkterna för Motor var i linje med samma kvartal föregående år, där premiumprodukten Annonsförnyelse visade fortsatt tillväxt samtidigt som bristen på begagnade bilar på marknaden gav minskade annonsvolymer.
Ökade investeringar i marknadsföring och plattform för långsiktig tillväxt och förflyttning mot en mer transaktionell marknadsplats påverkade EBITDA marginalen som landade på 40 procent i det fjärde kvartalet.
Financial Services & Ventures
Intäkterna för Financial Services & Ventures landade på 526 MNOK (538 MNOK) för fjärde kvartalet, en ökning med 1 procent*.
Lendo Group ökade omsättningen med 21 procent* under kvartalet till 262 MNOK (229 MNOK), huvudsakligen på grund av positiv utveckling i de etablerade marknaderna Sverige och Norge. Ökad marknadsföring och fortsatta investeringar för expansion påverkade marginalen som minskar något detta kvartal.
– Vi ser nu tydliga tecken på att våra användare får allt bättre erbjudanden från partners i några av våra marknader, vilket leder till nöjdare kunder på båda sidor av marknadsplatsen. Lendo kommer fortsätta investera i produktutveckling för att bredda utbudet, säger Dan Ouchterlony, EVP för Financial Services & Ventures.
Servicefinders omsättning ökade, samtidigt som Prisjakt märkte av att den boost som e-handeln såg under pandemins första år mattats av, omsättning minskade 9 procent*.
För venture-delen var det ett händelserikt kvartal med elva investeringar i nya och befintliga bolag samt tre försäljningar. Bland annat investerades i healthtech-bolagen Askin och Maja, medan Mötesplatsen och Let´s Deal såldes vidare.
Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan läsas här
*Justerat för valutaförändringar
**Justerat för valutaförändringar, samt förvärv eller sålda verksamheter där så förekommer
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder



Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
