Schibsted

Ökade intäkter för Schibsted och tillväxt i fokus

Dela
Schibsted fortsätter visa tillväxt i intäkter fjärde kvartalet 2021. Annonsmarknaden har stärkts samtidigt som de digitala prenumerationsintäkterna slår nya rekord för både Aftonbladet och Svenska Dagbladet. Blocket Jobb levererar stark tillväxt och efterfrågan på Lendos finansiella tjänster i Sverige ökar.
Schibsteds intäkter ökade i det fjärde kvartalet och investeringar för fortsatt tillväxt var fokus. Foto: Schibsted
Schibsteds intäkter ökade i det fjärde kvartalet och investeringar för fortsatt tillväxt var fokus. Foto: Schibsted

Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan läsas här

Intäkterna för Schibsted ökade med 7 procent** under fjärde kvartalet 2021 jämfört med motsvarande kvartal föregående år, till 3 936 MNOK (3 620 MNOK), och resultatet (EBITDA) landade på 634 MNOK (665 MNOK).

News Media
Affärsområdet News Media, med bland annat Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni och Podme, fortsätter växa. Intäkterna ökade med 6 procent* till 2 152 MNOK (2 078 MNOK). Aftonbladets intäkter ökade med 3 procent under fjärde kvartalet till 430 MSEK (416 MSEK), medan intäktsökningen för helåret var 9 procent. Justerat för det coronastöd som gavs 2020 ökade Aftonbladets underliggande intäkter för kvartalet istället med 6 procent och för helåret med 10 procent.

Strategiska investeringar i podcasts, exklusiva sporträttigheter och underhållning för att öka tillväxten i prenumerationsintäkter påverkar EBITDA-marginalen för News Media som landar på 11 procent för kvartalet.

De digitala prenumerationsintäkterna ökade med 20 procent* jämfört med samma period föregående år. Vid årsskiftet hade News Media omkring 1,1 miljoner digitala prenumeranter i Sverige och Norge. Totalt steg prenumerationsintäkterna för affärsområdet med 8 procent*.

– Aftonbladet når nu 4,1 miljoner dagliga besökare och Plus-affären går starkt. För SvD, som nu ser resultatet av ett omfattande förändringsarbete för att ta tidningen till en digitalt lönsam position, visar läsarintäkterna en väldigt stark utveckling. Det är ambitiöst, men vi ser det nu som inom räckhåll att dubbla News Medias digitala prenumerationsintäkter till 2025. Vi ska gå från 1,3 miljarder i dag till 2,6 miljarder om fyra år, säger Siv Juvik Tveitnes, EVP för Schibsted News Media.

Annonsmarknaden fortsatte starkt under fjärde kvartalet. De digitala annonsintäkterna ökade med 17 procent* i Sverige jämfört med samma kvartal föregående år till 281 MNOK (255 MNOK). Totalt uppgick annonsintäkterna i Sverige till 357 MNOK (326 MNOK), även det en ökning med 17 procent*.

– Marknadens ökade krav på förstapartsdata blir allt tydligare. Här ser vi en väldig fördel med Schibsteds ekosystem av starka digitala varumärken där allt fler användare nu väljer att logga in, säger Siv Juvik Tveitnes.

Marketplaces Sweden
Omsättningen för Marketplaces Sweden (Blocket, Qasa och BytBil) ökade med 1 procent till 271 MSEK (268 MSEK), huvudsakligen drivet av Blocket Jobb som hade högre volymer och tillväxt i ARPA, vilket gav 65 procent omsättningstillväxt under kvartalet.

Intäkterna för Motor var i linje med samma kvartal föregående år, där premiumprodukten Annonsförnyelse visade fortsatt tillväxt samtidigt som bristen på begagnade bilar på marknaden gav minskade annonsvolymer.

Ökade investeringar i marknadsföring och plattform för långsiktig tillväxt och förflyttning mot en mer transaktionell marknadsplats påverkade EBITDA marginalen som landade på 40 procent i det fjärde kvartalet. 

Financial Services & Ventures
Intäkterna för Financial Services & Ventures landade på 526 MNOK (538 MNOK) för fjärde kvartalet, en ökning med 1 procent*.

Lendo Group ökade omsättningen med 21 procent* under kvartalet till 262 MNOK (229 MNOK), huvudsakligen på grund av positiv utveckling i de etablerade marknaderna Sverige och Norge. Ökad marknadsföring och fortsatta investeringar för expansion påverkade marginalen som minskar något detta kvartal.

– Vi ser nu tydliga tecken på att våra användare får allt bättre erbjudanden från partners i några av våra marknader, vilket leder till nöjdare kunder på båda sidor av marknadsplatsen. Lendo kommer fortsätta investera i produktutveckling för att bredda utbudet, säger Dan Ouchterlony, EVP för Financial Services & Ventures.

Servicefinders omsättning ökade, samtidigt som Prisjakt märkte av att den boost som e-handeln såg under pandemins första år mattats av, omsättning minskade 9 procent*.

För venture-delen var det ett händelserikt kvartal med elva investeringar i nya och befintliga bolag samt tre försäljningar. Bland annat investerades i healthtech-bolagen Askin och Maja, medan Mötesplatsen och Let´s Deal såldes vidare.

Den koncernövergripande informationen i sin helhet kan läsas här

*Justerat för valutaförändringar
**Justerat för valutaförändringar, samt förvärv eller sålda verksamheter där så förekommer

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Schibsteds intäkter ökade i det fjärde kvartalet och investeringar för fortsatt tillväxt var fokus. Foto: Schibsted
Schibsteds intäkter ökade i det fjärde kvartalet och investeringar för fortsatt tillväxt var fokus. Foto: Schibsted
Ladda ned bild
Siv Juvik Tveitnes, EVP för News Media. Foto: Schibsted
Siv Juvik Tveitnes, EVP för News Media. Foto: Schibsted
Ladda ned bild
Dan Ouchterlony, EVP för Financial Services & Ventures. Foto: Linda Broström
Dan Ouchterlony, EVP för Financial Services & Ventures. Foto: Linda Broström
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye