Elever med samma betyg från grundskolan lyckas olika bra i gymnasieskolan
- När vi jämför elevgrupper med samma betyg från årskurs 9 är andelen elever som lämnar gymnasieskolan med examen nästan alltid högre på yrkesprogram, säger Christina Sandström, enhetschef på Skolverkets analysavdelning.
Programvalet viktigt för examen
Studien utgår från de 88 200 elever som våren 2017 gick ut årskurs 9 och som på hösten började ett nationellt program. Skolverket har jämfört elever som har lämnat årskurs 9 med likvärdiga betyg för att se vad som har störst betydelse för om eleven ska ta gymnasieexamen eller inte.
- Att elever med höga betyg från årskurs 9 tar gymnasieexamen är inte konstigt. Det intressanta är hur det går för eleverna som lämnar grundskolan med de lägre betygen. I den gruppen ser vi att programvalet är väldigt viktigt. Här behöver skolans studie- och yrkesvägledning hjälpa eleverna att välja utifrån sina förutsättningar, säger Christina Sandström.
När det gäller elevgruppen med de lägsta grundskolebetygen, i genomsnitt mellan F och E, tar 42 procent av eleverna på yrkesprogram examen inom tre år. För samma grupp elever som valt ett högskoleförberedande program tar 22 procent gymnasieexamen. Vid ett genomsnittligt grundskolebetyg mellan E och D är det 74 procent av eleverna som klarar gymnasieexamen på ett yrkesprogram, jämfört med 49 procent av eleverna på högskoleförberedande program.
Lovskola efter årskurs 9 ofta för sent stöd
Elever som läser upp ett icke godkänt betyg på lovskola efter årskurs 9 har sämre förutsättningar att klara examen. Av de elever som gick ut grundskolan med betyget F i matematik, engelska, svenska eller svenska som andraspråk och som läste upp sina betyg under sommaren, var det mellan 30 och 48 procent som klarade en gymnasieexamen tre år senare. Bland elever med betyget E i motsvarande ämnen i årskurs 9 klarade mellan 46 och 73 procent en gymnasieexamen, beroende på val av gymnasieprogram.
- Det visar att stödet behöver ges tidigare för att eleverna ska klara gymnasieskolan. Vilka elever som är i behov av stöd måste upptäckas tidigare i grundskolan och stöden måste sättas in i så god tid att eleven når godkända betyg när de lämnar årskurs 9. Vi har tittat på betygen men det behövs mer kunskap om lovskola och eleverna som går där, säger Christina Sandström.
Liten skillnad mellan kommunal och fristående skola
Det finns en liten men systematisk skillnad mellan hur stor andel elever som tar gymnasieexamen beroende på om eleven har fått ett slutbetyg i årskurs 9 från en kommunal eller en enskild huvudman. Vid samma meritvärde från grundskolan har elever med slutbetyg från en kommunal huvudman en något högre examensfrekvens i gymnasieskolan jämfört med elever från enskilda huvudmän. Elevens betyg och programval har alltså mycket större betydelse för möjligheten att nå en gymnasieexamen än vilken huvudman eleven har fått sitt grundskolebetyg ifrån.
Fakta om undersökningen
- Studien omfattar de 88 200 elever som våren 2017 slutförde årskurs 9 och samma höst började på något av gymnasieskolans nationella program. Det motsvarar 82 procent av alla elever som avslutade grundskolan det året.
- Studien inkluderar inte elever som övergått till introduktionsprogram. Däremot ingår elever som läst upp icke godkända betyg i matematik, engelska, svenska eller svenska som andraspråk efter årskurs 9 och antagits till ett nationellt program. På högskoleförberedande program är denna grupp 1 procent och på yrkesprogram 5 procent.
- Rapporten visar att studiebevis är vanligast bland elever som inte har fått gymnasieexamen inom tre år. Studiebevis innebär att eleven inte har fått godkänt i någon eller flera av de kurser som krävs för en gymnasieexamen. Det finns också elever som behöver ett fjärde år eller helt avbryter sina studier men i studien följs elevernas gymnasieresultat upp efter den avsedda studietiden tre år.
För mer information
Läs rapporten Grundskolebetygens betydelse för resultaten i gymnasieskolan
Relaterat
Kontaktuppgifter
För övergripande frågor till enhetschef Christina Sandström kontakta presstjänsten 08-527 333 00 eller presstjanst@skolverket.se
För frågor om rapporten, kontakta undervisningsråden Per Alvant 08-527 331 21, Fredrik Jonsson 08-527 330 82 eller Helena Svensson 08-527 33 12
Nyckelord
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
