Forskningsprojektet Ride the future har fått tillökning

Efter Busse och Reza har Ride the future fått en ny familjemedlem. Nu är det dags att sätta projektets tredje autonoma fordon i drift på campusområdet och i Vallastaden i Linköping.
– Att projektet växer är mycket positivt. Vi fortsätter bygga framtidens hållbara stad och tar täten i utvecklingen av nya hållbara mobilitetslösningar, säger Muharrem Demirok (C), ordförande samhällsbyggnadsnämnden Linköpings kommun.
En namntävling för det tredje fordonet organiserades där projektets säkerhetsförare fick bidra med egna namnförslag. Det vinnande namnet blev ”Hjulia”.
– Genom att investera i ett tredje fordon kan vi expandera projektet och erbjuda en större fältstudie till forskarna som vill testa och utveckla intressanta studier om framtidens mobilitet. Vi skapar helt unika förutsättningar för mobilitetsforskning, ett område som växer och blir allt viktigare för att bygga framtidens hållbara samhälle, tillägger Anna Anund, VTI.
Ride the future är det enda projektet i Sverige som har fordon från två olika tillverkare som kommunicerar med varandra i samma ekosystem. Med det här tillskottet kommer Ride the future att dessutom vara ett av de största projekt med autonoma fordon i Sverige.
– Med Hjulia kan vi utöka driftens kontinuitet. Att fordonen har olika teknologier och ska kunna kommunicera tillsammans och med trafikledningen gör att vi kommer närmare hur sådana lösningar kan komma att se ut i framtiden. Det gör Ride the future-projektet extra intressant, säger Hugo Hardestam, projektledare på Transdev Sverige AB.
Fakta om Ride the future
- Ride the future är ett forskningsprojekt vars syftet är att ta reda på hur elektrifierade och självkörande minibussar kan komplettera den befintliga kollektivtrafiken och därmed öka kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot den privatägda bilen, och underlätta för fler att resa kollektivt. Samarbetspartnerna i projektet är VTI, Linköpings universitet (LiU), Östgötatrafiken, Transdev, Akademiska hus, RISE, Linköpings Science Park och Linköpings kommun.
- Bussarna trafikerar en fyra kilometer lång sträcka på campusområdet och Vallastaden i Linköping med 13 hållplatser. Unikt med projektet är att arbetet med tre fordon från två olika typer som interagerar med varandra: Navya Autonom Shuttle DL4 och EasyMile EZ10 gen2 som tar 11-13 passagerare. Just nu välkomnar vi max 5-6 passagerare ombord.
- Det tredje fordonet som nu har satts i drigt är av typen EasyMile EZ10 gen2.
- En säkerhetsförare finns ombord på varje tur och ansvarar för fordonets framförande genom att övervaka körningen och vid behov övertar manuell kontroll samt agerar kundvärd.
Nyckelord
Kontakter
Anna AnundForskningschef
Tel:013-204327anna.anund@vti.seBilder

Länkar
Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.
Var femte singelolycka på cykel i mars orsakas av grus18.3.2025 15:13:29 CET | Pressmeddelande
Det som göms i snö... När våren kommer och snön smälter bort täcks många cykelbanor av ett tjockt lager grus. Inte nog med att stenarna är vassa och lätt orsakar punktering, dessutom har gruset motsatt effekt på den då torra asfalten, mot på snö och is. Det blir väldigt halt.
VTI rekryterar till nytt kontor i Skellefteå10.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
VTI:s Norrlandssatsning har tagit ett viktigt steg framåt. 3 mars tillträdde Pia Kristiansson tjänsten som utredare med ansvar för att bygga upp VTI:s verksamhet i de norra delarna av landet. Arbetet sker i samarbete med Arctic Center for Energy, ACE, och Skellefteå Science City.
Privat laddning viktigare än offentlig för elbilsköpare6.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Tillgången till privat laddningsmöjlighet är en starkt bidragande faktor för att köpa elbil. Samhället bör ompröva den kraftiga utbyggnaden av publik laddning och i stället satsa mer på att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus.
Goda möjligheter stärka framtidens skogsbilvägar3.2.2025 08:31:25 CET | Pressmeddelande
Sveriges skogsbilvägar är varken anpassade för tyngre fordon eller klimatförändringen. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten att det finns flera kostnadseffektiva sätt att i framtiden förbättra och förstärka vägarna. Det visar ett stort forskningsprojekt som nyligen har avslutats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum