Volkswagen AG bedömer möjligheten för börsintroduktion av Porsche AG

- Koncernledning och styrelsen ingår ramavtal och beslutar att bedöma möjligheten till en potentiell börsintroduktion
- Volkswagen räknar med att dela upp aktiekapitalet i Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG i preferensaktier och stamaktier och att placera upp till 25 % av preferensaktierna
- Porsche Automobil Holding SE skulle förvärva 25 % plus en andel av stamaktierna i Porsche AG
- Porsche AG:s börsintroduktion (IPO) skulle utgöra nästa steg i Volkswagens omställning från tillverkare av märkesbilar till en vertikalt integrerad mobilitetsgrupp, vilket skulle ge ytterligare flexibilitet för att accelerera koncernens strategi NEW AUTO
- En notering skulle ge Porsche AG större entreprenörsfrihet samtidigt som företagets värde utkristalliseras för Volkswagens aktieägare
- Aktieägarna skulle erhålla en särskild utdelning på 49 % av den totala bruttovinsten i händelse av en lyckad transaktion
- Anställda i Volkswagen AG kan ta del i koncernens framgångar med en engångsbetalning på 2 000 euro per anställd
Volkswagen AG meddelade i dag att man kommer att göra en bedömning av möjligheten till en eventuell börsintroduktion (IPO) av Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG. Volkswagen AG:s koncernledning och styrelse har ingått ett ramavtal som avspeglar diskussionerna mellan Volkswagen AG och Porsche Automobil Holding SE och som utgör en grund för de kommande stegen för att förbereda en eventuell notering.
Koncernens styrelse anser att en eventuell börsintroduktion av Porsche skulle vara ett viktigt nästa steg i den framgångsrika omställningen av Volkswagen till en vertikalt integrerad mobilitetsgrupp och en ledande leverantör av mjukvarubaserad och utsläppsfri mobilitet. Den faktiska genomförbarheten av en börsintroduktion beror på flera olika parametrar samt allmänna marknadsförutsättningar. Inga slutgiltiga beslut har fattats.
– Fordonsindustrin förändras i grunden. Volkswagen är fast beslutet att spela en ledande roll i en värld av utsläppsfri och självkörande mobilitet. Vi har satt rätt kurs med vår strategi NEW AUTO och tack vare våra solida kassaflöden kommer vi att investera med tydligt fokus på nya vinstpooler som batteri- och laddningsdrift, autonom körning och vår egen mobilitetsplattform under de kommande åren. En börsintroduktion av Porsche AG skulle ge oss ytterligare flexibilitet för att påskynda denna omställning. Porsche AG skulle få större entreprenörsfrihet och samtidigt fortsätta att dra fördel av synergieffekter från koncernen, sa Herbert Diess, Koncernchef, Volkswagen AG.
Jörg Hofmann, vice styrelseordförande för Volkswagen AG:
– Volkswagen tacklar de avgörande åren av omställning med tydligt fokus och kraft. Detta inkluderar även att ta vara på den potential som en förändrad struktur i koncernen kan erbjuda. Det är precis vad vi har kommit överens om. Utgångspunkten för alla överväganden är att Volkswagens innovativa kraft måste stärkas för att öka konkurrenskraften i framtidens viktiga frågor. Alla intressenter kommer att ha nytta av detta – även de anställda förstås.
VW skulle äga en majoritetsandel i Porsche AG – placering av upp till 25 % av preferensaktierna
I händelse av en börsintroduktion (IPO) förväntas aktiekapitalet i Dr. Ing h.c. F. Porsche AG delas upp i 50 % preferensaktier och 50 % stamaktier och upp till 25 % av preferensaktierna kommer att släppas ut på marknaden som en del av en eventuell börsintroduktion. Porsche Automobil Holding SE skulle förvärva 25 % plus en andel av stamaktierna i Porsche AG från Volkswagen AG till placeringspriset för preferensaktierna plus en premie på 7,5 %. Avsikten är inte att notera stamaktierna på aktiemarknaden. Volkswagen AG kommer även fortsättningsvis att ha en majoritetsandel och inkludera Porsche AG i sin finansiella redovisning genom en fullständig konsolidering. Det industriella samarbetet mellan Volkswagen AG och Porsche AG skulle fortsätta efter en börsintroduktion.
Anställda och aktieägare skulle gynnas av en eventuell notering
Volkswagen AG skulle kunna använda intäkterna från en potentiell börsintroduktion av Porsche AG för att påskynda Volkswagen-koncernens industriella och tekniska omställning. Detta inkluderar investeringar i att omvandla företagets globala produktionskapacitet till elbilar och finansiering av ytterligare tillväxt vid sidan av dessa värdeskapande faktorer. Vid en lyckad börsintroduktion skulle Volkswagen AG dessutom föreslå aktieägarna att dela ut en särskild utdelning uppgående till 49 % av den totala bruttovinsten från placeringen av preferensaktierna och försäljningen av stamaktierna.
QIA har i många år varit en värdefull och betrodd partner liksom en stor aktieägare i Volkswagen AG. Volkswagen AG välkomnar därmed QIA:s avsikt att även bli en strategisk investerare i Porsche AG:s preferensaktier som en naturlig utökning av den befintliga relationen.
Stephan Weil, Ministerpresident i Niedersachsen, som också är en stor aktieägare i Volkswagen:
– Den planerade börsintroduktionen av Porsche ger stora möjligheter till vidareutveckling av Volkswagen-koncernen som helhet och, framför allt, dess produktionssajter i Niedersachsen. Därför är delstaten positivt inställd till det presenterade ramavtalet och följer den fortsatta processen konstruktivt.
Anställda på Volkswagen AG och VW Sachsen GmbH skulle också gynnas av en potentiell börsintroduktion. Enligt nuvarande diskussionsstatus skulle omkring 130 000 anställda få en engångsersättning på 2 000 euro var genom ett medarbetardeltagande.
– Arbetstagarrepresentanterna i styrelsen stöder bedömningen av genomförbarheten. Ur vår synvinkel kan omorganisationer ske om förutsättningarna för de anställda är rätt och framtiden formas hållbart ur medarbetarnas intressen. En sak är alltid klar för oss: Konkurrenskraften på våra anläggningar måste vara en prioritet för att säkra arbetstillfällen i koncernen. Med de överenskomna skyddsåtgärderna skulle detta också vara fallet denna gång. Självklart kommer vi att fortsätta att noga övervaka processen och hjälpa till att forma den, sa Daniela Cavallo, ordförande i General and Group Works Council.
Delstaten Niedersachsen har dragit fördel av koncernens investeringar i omställningen och kommer även fortsättningsvis att göra det, bland annat vid Volkswagens huvudanläggning i Wolfsburg och dess övriga anläggningar. Som en del av koncernens planeringsrunda 70, har Volkswagen beslutat att investera ca 21 miljarder euro i bil- och komponentfabrikerna i Niedersachsen under de kommande fem åren. Här ingår Volkswagens projekt Trinity, en toppmodern elbil som kommer att erbjuda självkörande bilar till fler, liksom det moderna utvecklingscentret i Tyskland.
Pressmeddelandet på engelska finns på Volkswagen Newsroom.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Dokument
Länkar
Om

Hantverksvägen 9
151 88 Södertälje
+46 8 553 865 00http://www.volkswagengroup.se
Volkswagen Group Sverige är ett helägt dotterbolag till Europas största bilproducent Volkswagen AG. Volkswagen Group Sverige är den största bilimportören på den svenska marknaden och har sitt huvudkontor i Södertälje. Gruppen marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Skoda, Audi, SEAT/CUPRA, VolkswagenTransportbilar och Porsche.
Följ Volkswagen Group Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Group Sverige AB
Volkswagen-koncernen levererar solida resultat för 2024 och robusta utsikter11.3.2025 10:08:18 CET | Pressmeddelande
Volkswagen-koncernen har under 2024 tagit viktiga steg i omställningen mot hållbar mobilitet. Med satsningar på elektrifiering, mjukvara och regional tillväxt går koncernen in i 2025 med fokus på lönsamhet och konkurrenskraft. Trots en utmanande marknad har koncernen levererat stabila resultat, med stark tillväxt inom elbilar i Västeuropa.
Volkswagen-koncernen med 9 miljoner leveranser efter starkt fjärde kvartal15.1.2025 09:27:56 CET | Pressmeddelande
9,03 miljoner levererade fordon över hela världen 2024, en minskning med 2,3 procent jämfört med föregående år (9,24 miljoner fordon). 744 800 elbilar levererades globalt 2024, en minskning med 3,4 procent jämfört med föregående år (771 100 fordon).
Volkswagen-gruppen starkast på el i Sverige8.1.2025 13:06:29 CET | Pressmeddelande
När bilåret 2024 summeras kan man konstatera att Volkswagen Group Sverige varit fortsatt etta på såväl den totala bilmarknaden som när det gäller elektrifierade fordon.
Allt klart för framtidens mobilitet: Volkswagen-koncernen och SAIC stärker sitt långvariga partnerskap med ett nytt joint venture-avtal28.11.2024 10:41:22 CET | Pressmeddelande
Milstolpe i strategin "I Kina, för Kina": Volkswagen-koncernen och SAIC Motor förlänger sitt joint venture-avtal under det 40:e året av sitt samarbete fram till år 2040.
Snabbare, smidigare, effektivare: Rivian och Volkswagen Group tillkännager lanseringen av sitt joint venture14.11.2024 12:28:26 CET | Pressmeddelande
Nytt joint venture (JV) med en total transaktionsstorlek på upp till 5,8 miljarder dollar kombinerar styrkan hos båda partnerna för att skapa banbrytande mjukvaru- och elektronikarkitekturer och skala upp elfordonsplattformar och arkitekturer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum