Byggnads Väst

"Vi är kvinnorna som bygger Sverige"

Vi kvinnor i byggbranschen är självklart trötta på helmanliga arbetsplatser, men vi tycker att det finns en snedvriden bild av ökningen av kvinnor i vår bransch. I media speglas en bild av att antalet kvinnor i byggbranschen ökat. Detta är förvisso sant men samtidigt en sanning med modifikation.
Stephanie Olsson, en av artikelförfattarna.

Antalet kvinnor har ökat men det sker i betydligt högre uträckning på tjänstemannasidan. Där gick ökningen från 36 procent 2020 till 54 procent 2021.

Det är såklart en positiv och välbehövlig utveckling för att öka jämställdheten ute på byggena. Men tittar vi på oss yrkesarbetande kvinnor ute i produktionen ser det betydligt mörkare ut. På produktionssidan utgör vi kvinnor i dag cirka 1,8 procent av Byggnads medlemmar.

Siffrorna speglar inte sanningen

Svenska byggföretag klappar gärna sig själva på axeln i frågan att få in fler kvinnor i byggbranschen, men man visar många gånger siffror som inte speglar den riktiga sanningen.

Vi har alla sett företagen som stoltserat med vuxet lärlingsprogram för kvinnor, besöker skolor, startar upp praktikplatser med ambitionen att få in fler tjejer i byggyrket, men som sedan kort efter uppstart bara lägger ner sina projekt.

Vad händer med de kvinnor som tagit steget för att skola om sig och byta yrke mitt i livet men som man sedan drar undan mattan för?

Var dessa initiativ bara en del i att bygga sig ett bra varumärke för att kunna stoltsera med i media?

Vi vill bli tagna på allvar av branschen

Vi kräver en bransch som tar oss på allvar och inte använder oss kvinnor enbart i PR-syften.

Vi kräver företag som mer långsiktigt arbetar med att få in kvinnor och skapa rätt förutsättningar för kvinnor att verka på samma premisser som männen.

Vi i Näta – Nätverket för kvinnor i byggnads – representerar en minoritet i byggbranschen. Vi har drivit jämställdhetsfrågorna länge och upplever att media inte precis springer benen av sig för att rapportera om kvinnors villkor inom byggbranschen utan i stället går byggföretagens ärenden när det gäller rapportering.

Företagen sviker tjejerna

Vi ser ofta hur företagen sviker de tjejer som faktiskt står på barrikaden för att driva jämställdhetsfrågor. Vi hör historier från tjejer som haft det tufft, som blivit antastade, sexuellt trakasserade eller särbehandlade.

Vi hör historierna där företagen hellre blundar inför problemen eller skuldbelägger kvinnan i fråga.

För oss är det avgörande att arbetsgivarna tar sitt ansvar, sluter upp tillsammans med oss och engagerar sig i kampen för jämställdhet för alla.

Viktigt är att de också lyssnar på oss, för vi är experterna när det kommer till hur det är att vara minoritet i branschen.

• Vi kräver en bransch där chefer har rätt kunskap att hantera sexuella trakasserier och könsdiskriminering.
  • Vi kräver en bransch där arbetsgivaren följer de lagar och regler som finns för oss.
  • Vi kräver en bransch som inte räds i att inse hur vår situation ser ut ute på byggena och som tar sitt lagstiftade ansvar för att förbättra den situationen

Lång väg kvar

Det är tydligt att vi har en lång väg kvar innan vi har en jämställd och jämlik byggbransch. Vi alla som verkar i den har ett ansvar att se till att vi ständigt jobbar för att förbättra och stärka villkoren.

Vi har varit tydliga med vårat mål – En schysst byggbransch för alla!

Nu är det upp till arbetsgivarna att visa att ni menar allvar!

Isabelle Lundberg, Anna Lundström, Lisa Ledin, Sara Aaröe & Stephanie Olsson

Styrgruppen för * Näta – Kvinnligt nätverk för kvinnor i byggbranschen inom Byggnads.

Stephanie Olsson, en av artikelförfattarna.
Nätas krav.

Byggnads Väst

Följ Byggnads Väst

Senaste pressmeddelandena från Byggnads Väst

Fri hyressättning är inte socialdemokratisk politik15.2.2021 15:12:45 CET | Pressmeddelande

Just nu har regeringen tillsatts en utredning när det gäller fri hyressättning för nybyggda hyresrätter. Låt oss inte göra samma misstag med hyresrätterna som vi gjort när det gäller vinster inom vård och skola. Ett system med fri hyressättning på nyproduktion kommer leda till en ökad segregering och att ett fåtal människor kan göra sig själva rika på att vanliga människor behöver någonstans att bo.