Dagligvarubranchen ökar tempot i omställningen till återvinningsbara plastförpackningar
Svensk Dagligvaruhandels medlemmar Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige och Lidl Sverige, samt livsmedelsleverantörerna Dafgårds, Findus Sverige, Guldfågeln, Ingelsta Kalkon och Orkla Foods står bakom avsiktsförkaringen. Dessa aktörer åtar sig att senast under 2022 påbörja omställningen av plastförpackningar för frysta livsmedel.
Konkret innebär det att man åtar sig att arbeta mot att primärt använda:
- Förpackningar som inte är sammansatta av flera olika sorters plast.
- Plastförpackningar som har max 60 procent tryckyta (inkl. lack).
- Transparenta eller vita förpackningar.
- Tekniken kring smartare förpackningar utvecklas ständigt, och genom att komma överens inom dagligvaruhandeln, och med ett antal stora leverantörer, ökar vi nu farten i omställningen. Omställningen får dock inte gå ut över ambitionen att minska matsvinnet. Utmaningen är att behålla förpackningens förmåga att skydda och bevara maten, samtidigt som den ska gå att återvinna, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.
Redan under våren kommer de första förpackningarna som är utformade för att möta kraven på ökad återvinning att komma ut i frysdiskarna.
Hela avsiktsförklaringen finns bifogad.
För ytterligare frågor kontakta;
Helena Esscher, tf kommunikationschef, 0703-06 64 41
Nyckelord
Kontakter
Helena Kilström EsscherTf KommunikationschefSvensk Dagligvaruhandel
Tel:0703-066441helena.esscher@svdh.seBilder


Dokument
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemmar är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, IKEA, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
Tillväxt i både fysisk butik och e-handeln under september månad16.10.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,3 procent under september 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Zeta Pinsa är Årets Dagligvara 202510.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Årets vinnare är Zeta Pinsa från Di Luca & Di Luca. Förutom äran får vinnaren Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelns egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NIQ.
FAKTA OM MATEN: Grannar runt matbordet – en nordisk utblick över dagligvaruhandeln19.9.2025 09:59:00 CEST | Pressmeddelande
Sverige har de lägsta matpriserna i Norden. Idag presenterar Svensk Dagligvaruhandel en ny rapport som visar att den svenska dagligvaruhandelns struktur i hög grad speglar våra nordiska grannländers – präglad av ett fåtal större aktörer, storskalig och effektiv logistik samt höga kostnader och tydliga regleringar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
