Nytt mentorprogram för ökad mångfald i journalistiken

Fanzingo driver Unga korrespondenter, ett journalistik-projekt som riktar sig till ungdomar mellan 18 och 25 år som växt upp i områden som idag är underrepresenterade i mediebranschen. I 15 år har Fanzingo arbetat för att öka bredd och mångfald i medierna, men också ge förutsättningar för unga att utveckla sitt berättande och sprida kunskap om journalistik.
– Att få en mentor på en av Sveriges största tidningar är en unik möjlighet för våra unga korrespondenter, säger Ellen Tejle, vd på Fanzingo.
För Aftonbladet är mentorprogrammet ett sätt att långsiktigt bidra till ökad mångfald i mediebranschen.
– Men det kan också bli utvecklande för oss som mediehus, både för enskilda medarbetare som blir mentorer och för redaktionen. Att få möta unga journalister som är i början på sina karriärer och som bidrar med andra perspektiv än de vi är vana vid är i sig väldigt bra, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef och ställföreträdande ansvarig utgivare.
Samarbetet mellan Fanzingo och Aftonbladet har pågått i en uppstartsfas sedan i höstas. Redan nu deltar åtta unga journalister i programmet men under 2022 ska de bli fler.
Varje adept söker till programmet på sina specialintressen och matchas sedan med en passande medarbetare på Aftonbladet. I dag finns mentorer och adepter som samarbetar kring allt från grävjournalistik till bildredigering och live-tv.
Joella Kalala, 21, är en av dem, som parallellt med korrespondent-uppdraget studerar på Biskops Arnös författarskola.
– Jag och min mentor kulturredaktör Anna Andersson har under våra träffar pratat om skrivkramp, hur man utvecklar ett eget journalistiskt språk och hur kulturjournalistiken skiljer sig mellan storstad och småstad. Vi har haft fina samtal och jag känner att jag får en fördjupad förståelse för kulturjournalistiken och vägen dit. För mig som inte vuxit upp i en kulturfamilj, har det varit givande att prata med en vuxen, utöver ens vänner, om kultur.
Joella Kalalas beskrivning är precis där Ellen Tejle vill att Unga korrespondenter ska vara.
– Vi vill jobba på handfasta, praktiska sätt för att våra unga ska få in en fot på de arbetsplatser de drömmer om. Väl där kommer de att bidra med perspektiv, energi och idéer som jag tror att branschen är i stort behov av, säger hon.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Schori, biträdande redaktionschef och stf ansvarig utgivare, Aftonbladet. Telefon: 070-1619947. E-post:martin.schori@aftonbladet.se.
Ellen Tejle, VD på Fanzingo. Telefon: 073-5532025. E-post: ellen@fanzingo.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum