Schibsted

Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend

Dela

"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.

Sedan separationen från Schibsted Media i juni 2024 har Schibsted Marketplaces verkat som ett självständigt marknadsplatsföretag och ägare av Blocket i Sverige, FINN i Norge, DBA och Bilbasen i Danmark samt Oikotie och Tori i Finland.

– För att bygga vår egen identitet och ta steget mot att bli "ett företag" har det varit viktigt att skapa ett nytt, unikt namn och en identitet som tydligt skiljer oss från Schibsted och signalerar att vi är en självständig aktör. Ett nytt namn och en ny identitet ger klarhet och riktning, hjälper oss att förena vår strategi och struktur samt främjar en enad företagskultur, säger Christian Printzell Halvorsen, VD för Schibsted Marketplaces.

Företaget kommer att fortsätta att verka under namnet Schibsted Marketplaces fram till den officiella lanseringen av Vend under andra kvartalet 2025. Det nya namnet och varumärket kommer sedan att rullas ut på företagets plattformar och ersätta Schibsted Marketplaces. Schibsted Media kommer fortsätta att använda Schibsted-varumärket.

– Vends roll kommer inte bara att vara att ersätta Schibsted Marketplaces, utan också gradvis ta ett större ansvar som både ett konsument- och arbetsgivarvarumärke. Det är dock viktigt att påpeka att Vend inte kommer att ersätta våra starka lokala varumärken som Blocket, FINN, DBA, Bilbasen, Oikotie och Tori. Istället kommer vi att anta en 'endorsed' arkitektur. Vend kommer att fungera som ett moder-/paraplyvarumärke som representerar företaget som helhet, säger Christian Printzell Halvorsen.

En mötesplats

Namnet Vend är inspirerat av handelns kärna och reflekterar essensen av mötesplatser – platser där människor möts för att hitta det de behöver, oavsett om det är ett jobb, ett hem, ett sätt att ta sig vidare på eller en ny start.

– Namnet är kort och minnesvärt, och det har en tydlig koppling till vår bransch genom att lyfta fram själva handlingen att sälja, samtidigt som det subtilt pekar på hållbarhet och transformation genom sin dubbla betydelse med det skandinaviska ordet 'vend' (att vända), tillägger Printzell Halvorsen.

Varumärkesstrategin har utvecklats i samarbete med Noa Consulting, medan den visuella profilen har tagits fram tillsammans med designbyrån Bold Scandinavia. Över 100 namnförslag granskades, men företaget fastnade för ett förslag som kom från en av de anställda.

Fullständig lansering planerad till andra kvartalet 2025

Med den officiella lanseringen av Vend under andra kvartalet kommer Schibsted Marketplaces även att införa en ny företags- och visuell identitet. 

– Det finns flera delar av processen som fortfarande behöver slutföras, men eftersom namnet nu är bestämt ville vi dela det med våra medarbetare och omvärlden, så att alla kan bli en del av vår spännande resa mot att bli Vend, säger Printzell Halvorsen.

Kontaktpersoner:

Nyckelord

Kontakter

Schibsted is a family of leading Nordic online marketplaces focusing on Mobility, Jobs, Real Estate and Recommerce. We empower millions of people to make sustainable choices through beloved brands such as FINN, Blocket, Tori and DBA. Our values are rooted in our media heritage and a legacy of bold change. Following the separation from Schibsted Media in June 2024, we will go by Schibsted Marketplaces until a new name is introduced.

Schibsted is listed on Oslo Børs and has an ownership share of approximately 14% in Adevinta, a company that was spun off from Schibsted in 2019 and is now privately owned by a group of investors.

Schibsted
Kungsbron 13
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
https://www.schibsted.com

Andra språk

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye