Bluffakturor vanligaste säkerhetsproblemet för småföretagare

If har låtit Novus undersöka företagares upplevelser och attityd kring säkerhetsfrågor. I undersökningen tillfrågades 1 089 småföretagare runt om i landet.
På frågan om vilken typ av skador eller incidenter som drabbat dem som småföretagare kom bluffakturor på första plats, motsvarande nästan var tredje (30 procent). På andra plats kom inbrott/stöld (15 procent) tätt följt av sjukdom eller personskada som lett till negativ påverkan på verksamheten (14 procent). 53 procent av de tillfrågade uppger att de inte råkat ut för något av ovanstående.
If har tagit del av statistik från Brottsförebyggande rådet (Brå) som visar att bedrägeribrotten sjunkit med cirka 20 procent mellan 2019 och 2021. Samtidigt har fakturabedrägerierna istället ökat med cirka 25 procent under samma tidsperiod. Troligtvis finns det dock ett stort mörkertal när det kommer till bedrägeribrott. Detta då många anser att det inte är lönt att anmäla händelsen till polisen, enligt Svensk Handel.
"Avsluta samtal med försäljare direkt"
Det är vanligt att fakturabedrägeri börjar med att du blir uppringd av en person som utger sig vara telefonförsäljare. Ett första viktigt tips är att aldrig ens påbörja ett samtal med en försäljare som du inte litar på.
─ Blufföretagen har många knep och kan ställa en fråga på flera olika sätt för att få ett ja från dig, de kan sedan klippa samtalet och använda som underlag på att du tackat ja. Ett enkelt tips är därför att avsluta samtalet så snabbt som möjligt om du inte känner igen numret eller företaget och därefter söka upp numret, säger Frida Lagergren, ansvarig för företagsförsäkringar på If.
Polisen varnar även för så kallade bluffakturor om en produkt eller en tjänst, med uppmaning eller påminnelse om att betala. Det kan också röra sig om fakturor som endast är ett erbjudande, men då detta först framgår i den finstilta texten är det svårt att förstå att det enbart rör sig om ett erbjudande. Om du skulle råka ut för en bluffaktura är det viktigt att du bestrider fakturan och polisanmäler händelsen så fort som möjligt.
Vissa oönskade fakturor är endast erbjudanden, vilket då framgår i den finstilta texten. Rekommendationen är att bestrida även de fakturorna.
─ Om det skulle dyka upp en faktura på något du inte beställt är det viktigt att du bestrider den så fort som möjligt. Detta för att inte riskera att fakturan går vidare till inkasso, eller i värsta fall Kronofogden, säger Frida Lagergren.
Om bluffakturan skulle hamna hos Kronofogden kan det i värsta fall gå vidare till domstol. Kronofogden skriver att det därför är viktigt att även bestrida deras krav – om bluffakturan går vidare dit.
Så här bestrider du en felaktig faktura:
- Att bestrida genom brev är att rekommendera, men du kan också göra det via mejl eller fax.
- Ange fakturanumret i brevet. Det kan även vara bra att skanna in fakturan och bifoga den.
- Skriv kortfattat att du bestrider fakturan till exempel: ”Bestrider betalningsansvar – ej beställt” eller ”Bestrider betalningsansvar, har inte ingått avtal”.
- Skicka bestridandet till den adress företaget uppgett på fakturan.
- Spara en kopia på fakturan, bestridandet och eventuella konversationer med motparten. Skriv även ner datumen på händelseförloppet för att kunna styrka detta i ett senare skede.
- Polisanmäl händelsen.
Källa: Polisen
Mer information:
Svensk Handel har guider och råd om hur du ska agera om du misstänker att du är drabbad av en bluffaktura. Så hanterar du bluffakturor - Svensk Handel
Om du har fått en faktura du inte godkänt eller från ett okänt företag är det alltid bra att kolla upp företaget. Svensk Handel har tagit fram en varningslista för bluffakturor, företag med oseriösa säljmetoder och för vilseledande erbjudanden eller utskick. Du hittar listan här: Varningslistan - Svensk Handel
FRÅGA: Har ditt företag råkat ut för något av följande? Fler svar är möjliga.
Bluffaktura: 30%
Inbrott/stöld: 15%
Sjukdom eller personskada som lett till negativ påverkan på verksamheten: 14%
Felrekrytering: 6%
Vattenskada: 5%
Dataintrång: 4%
Brand: 2%
Inget av ovanstående: 53%
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes den 22–27 oktober 2021 via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel som ger representativa resultat och besvarades av 1 089 småföretagare 18–86 år med upp till 50 anställda.
Nyckelord
Kontakter
Pressfrågor
Tel:08-410 023 03press@if.seBilder

Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Var tredje svensk känner julstress – främst på grund av ekonomin18.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Var tredje svensk upplever stress eller oro inför julen. Av dessa anger nästan fyra av tio att privatekonomin är den främsta orsaken. Det visar en ny undersökning från If.
Allt färre omkommer i jultrafiken – här är Sveriges mest olycksdrabbade vägar16.12.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Dödsfallen i trafiken under julhelgerna har minskat markant under de senaste tjugo åren. Inför årets julhelg har If sammanställt statistik över de mest olycksdrabbade vägarna.
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
