VTI-studie om hur mc-förares utbildning, erfarenhet och riskmedvetenhet påverkar deras inblandning i olyckor

Studien, som är utförd av Sonja Forward, Per Henriksson, Åsa Forsman och Jonna Nyberg på VTI på uppdrag av Trafikverket, bestod av en registerstudie, en enkätstudie och två intervjustudier. I både register- och enkätstudien jämfördes en grupp som skadats måttligt eller allvarligt i trafiken med en kontrollgrupp. Resultaten från registerstudien visade att cirka 80 procent av de skadade förarna hade en giltig behörighet för den motorcykel de körde vid olyckstillfället. Bland de som misstänktes vara påverkade av alkohol eller annat ämne hade endast 20 procent en giltig behörighet.
– Syftet med enkätstudien var bland annat att undersöka skade- och kontrollgruppens riskmedvetenhet. Resultaten visar att det som bäst beskrev den olycka de varit inblandad i var en singelolycka, som många gånger berodde på brister i drift och underhåll. Olyckorna inträffade oftast i landsvägsmiljö. Cirka en femtedel av dem i skadegruppen hade enligt dem själva varit helt eller delvis vållande till olyckan, säger Sonja Forward, forskningsledare på VTI och projektledare för studien.
Känslan av körglädje större än rädslan för olyckor
Enligt intervjustudien med olycksdrabbade MC-förare, menade de som varit orsakande till olyckan att det berodde på bristande uppmärksamhet och att de hade misstolkat bilförarens beteende. Deltagarna i enkätstudien fick tänka sig in i ett scenario som beskrev en sommareftermiddag då de kör i 90 km/tim på en kurvig landsväg där hastighetsgränsen är 70 km/tim. I studien ingick både skade- och kontrollgruppen och närmare en femtedel var beredda att köra på detta sätt. Känslan av kontroll, den egna normen samt en positiv attityd förklarade 55 procent av deras avsikt att bryta mot hastighetsreglerna. Känslan av körglädje och frihet övervägde tron att det skulle kunna leda till en olycka eller att de skulle bötfällas av polisen; de positiva fördelarna uppvägde de negativa. Längden på körsträckan och förarens låga ålder påverkade endast minimalt deras vilja att överskrida hastighetsregeln.
Resultaten från enkätstudien visar även att de som var vållande till olyckan var betydligt mer positiva till hastighetsöverträdelse än andra samtidigt som de var beredda att köra på detta sätt även i framtiden. En slutsats från enkätstudien är att i varje fall av hastighetsöverträdelser på landsväg är kopplade till medvetna felhandlingar. En annan slutsats är att även om man varit inblandad i en olycka kan inställningen till hastighetsöverträdelser på landsväg fortfarande vara positiv.
Mc-förarna anser att olyckorna beror på andras misstag
I enkätstudien ville man veta om olyckorna hade skett på grund av något man själv gjort eller något utanför ens kontroll, till exempel ödet eller andra bilister. I både skade- och kontrollgruppen tyckte mc-förarna att olyckor sker på grund av brister i andras körning, samtidigt som effekten av det egna körbeteendet var väldigt liten. Detta gällde även de mc-förare som själva var vållande till olyckan. En viktig slutsats från detta är att även om man själv var vållande till olyckan hade man ändå svårt att tro att man själv gjort något fel. Utifrån teorin Locus of Control kan ett sådant förhållningssätt påverka hur motiverad man är att förändra sitt beteende. En annan viktig slutsats från denna studie är att mc-förare inte är en homogen grupp, vilket innebär att både utbildning och information behöver målgruppsanpassas. De identifierade målgrupperna kan delas in i tre grupper; 1 de som har en positiv inställning till hastighetsöverträdelser trots risken för olyckor; 2 de som har för avsikt att överskrida hastigheter utanför tätort på grund av grupptryck, de behöver stöttas så att de kan stå emot grupptryck; 3 de som inte har för avsikt att bryta mot hastighetsregler, de bör lyftas fram som ett gott exempel.
Man behöver visa fram att köra en motorcykel kan ge både glädje och en känsla av frihet, utan att man bryter mot reglerna i trafiken. Det är även viktigt att lyfta fram det faktum att olyckor många gånger kan bero på att andra förare inte uppmärksammar mc-föraren.
– Vi kan konstatera att arbetet för att minska mc-förarnas olycksrisk är omfattande. Även om denna studie inte kunde peka på att utbildning hade en koppling till olycksinblandning kan den bidra till att minska olyckorna om den utförs på rätt sätt. Detta innebär att utbildningen måste hålla hög kvalitet och att den utgår ifrån elevernas tidigare erfarenheter samtidigt som den utmanar deras redan etablerade föreställningar. För stort fokus på ren fordonshantering kan få en negativ effekt, avslutar Sonja Forward.
Studien avslutas med en rad andra rekommendationer för att öka mc-förares trafiksäkerhet, dessa finns att läsa i rapporten som är publicerad på DiVA.
Text: Tiina Mauritzell, VTI
Nyckelord
Kontakter
Sonja ForwardForskningsledaer
Tel:013-20 41 33sonja.forward@vti.seBilder

Länkar
Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.
Var femte singelolycka på cykel i mars orsakas av grus18.3.2025 15:13:29 CET | Pressmeddelande
Det som göms i snö... När våren kommer och snön smälter bort täcks många cykelbanor av ett tjockt lager grus. Inte nog med att stenarna är vassa och lätt orsakar punktering, dessutom har gruset motsatt effekt på den då torra asfalten, mot på snö och is. Det blir väldigt halt.
VTI rekryterar till nytt kontor i Skellefteå10.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
VTI:s Norrlandssatsning har tagit ett viktigt steg framåt. 3 mars tillträdde Pia Kristiansson tjänsten som utredare med ansvar för att bygga upp VTI:s verksamhet i de norra delarna av landet. Arbetet sker i samarbete med Arctic Center for Energy, ACE, och Skellefteå Science City.
Privat laddning viktigare än offentlig för elbilsköpare6.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Tillgången till privat laddningsmöjlighet är en starkt bidragande faktor för att köpa elbil. Samhället bör ompröva den kraftiga utbyggnaden av publik laddning och i stället satsa mer på att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus.
Goda möjligheter stärka framtidens skogsbilvägar3.2.2025 08:31:25 CET | Pressmeddelande
Sveriges skogsbilvägar är varken anpassade för tyngre fordon eller klimatförändringen. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten att det finns flera kostnadseffektiva sätt att i framtiden förbättra och förstärka vägarna. Det visar ett stort forskningsprojekt som nyligen har avslutats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum