Lidl Sverige

Lidl Sverige: vi flyger inte in några livsmedel - alls

Dela
Lidl Sverige har under de senaste åren arbetat med att minska användningen av flygtransporter. Förra året flögs ett livsmedel, honungsmango, in till Lidls svenska butiker. Nu har Lidl, som den första rikstäckande kedjan, fattat beslut om att sluta flyga frukt och grönt eller andra livsmedel till sina butiker. Ett beslut som fattats efter en analys av de sammantagna hållbarhetskonsekvenserna av flygtransporter. En viktig faktor som vägts in i beslutet är flygtransporternas stora bidrag till matsvinnet.

Idag är det vanligt att de svenska livsmedelskedjorna använder sig av flygtransporter för att säkra tillgång på till exempel citroner, haricots verts, papaya, färska bär och sparris året runt. Nu ställer Lidl Sverige om sina transporter till tåg och båt av färsk frukt och grönt. Förra året transporterades endast Lidl honungsmango med flyg. I år blir det stopp för alla flygtransporter av färsk frukt och grönt och anda livsmedel.

Andelen matsvinn för de produkter som flugits till Sverige är hög i jämförelse med livsmedel som transporterats med båt eller tåg. Kombinerat med transporteras utsläpp har detta varit avgörande för Lidl Sveriges beslut.

- Att flyga livsmedel till Sverige innebär en stor klimatbelastning och bidrar till att öka vårt matsvinn. När vi fortsätter vårt arbete för att minska såväl klimatavtryck som matsvinn var ett naturligt steg att ifrågasätta flygtransporterna av frukt och grönt. Vi vet att kunderna uppskattar att ha tillgång till säsongsprodukter året runt, men vi kommer kunna fortsätta erbjuda våra kunder ett brett sortiment av färsk frukt och grönt även om vi inte använder flygtransporter, säger Caroline Kjerstadius, Hållbarhetschef Lidl Sverige.

Lidl Sverige är sedan 2017 den enda rikstäckande livsmedelskedjan som klimatkompenserar för sin svenska verksamhet. Företaget har som målsättning att halvera sitt matsvinn till 2025. Årligen redovisar Lidl sitt matsvinn i ton så att det ska vara enkelt och transparent att följa hur arbetet utvecklas.

Kontakter

Bilder

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Prisvärd påskfavorit! Lidls gravade lax utsedd till bäst i test16.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Gravad lax är en självklar favorit på många svenskars påskbord – och i år kommer det inte kosta många lax att imponera på svärmor och svärfar i påsk. I ett smaktest utfört av Allt om mat har Lidls ASC-märkta gravade lax från Nautica utsetts till bäst i test – förutom en perfekt välbalanserad smak är det dessutom testets mest prisvärda produkt! ”Fina skivor med god doft, perfekt välbalanserad smak samt en härlig konsistens gör denna lax till en vinnare”, anser testpanelen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye