Svenska Dagbladet får ny visuell identitet

– Våra läsare är vana vid att vi vänder och vrider på perspektiven, att vi belyser frågor, ämnen och händelser från olika sidor för att ge fler perspektiv och dimensioner. Den mångsidigheten behöver också speglas i vårt utseende, säger SvD:s chefredaktör och vd Anna Careborg.
Det är ett omfattande förändringsarbete som från och med idag möter läsarna. Arbetet med att ta fram Svenska Dagbladets nya visuella identitet inleddes för ett år sedan och har gjorts i nära samarbetet med reklambyrån Volt och typsnittsdesigner Göran Söderström.
Ett bärande element i förändringen är den nya Svenska Dagbladet-loggan.I den skrivs Svenska Dagbladet ut med gemener, små bokstäver, i stället för som tidigare stora versaler, som i den första Svenska Dagbladet-loggan från 1884.
Det karaktäristiska blå strecket som tidigare fanns under logotypen har lyfts bort, men också utvecklats till en asymmetrisk och flerdimensionell form för att spegla Svenska Dagbladets ambition att ge flera perspektiv.
– Den nya loggan är mer lättläst och funktionell, inte minst i en digital miljö. Den fungerar effektivt i små digitala format, men gör sig också väldigt bra i stora format. Med den asymmetriska formen kan vi spegla att SvD är en tidning som vågar vrida och vända på perspektiven, säger Ebba Bonde, visuell chef på SvD.
Göran Söderström har skapat ett nytt typsnitt för Svenska Dagbladet som fått namnet Ester Blenda efter den legendariska SvD-reportern Ester Blenda Nordström. Det är designat för att fungera lika bra digitalt som i print och det ska signalera modernitet och SvD-identitet.
Ester Blenda introduceras nu steg för steg i delar av SvD:s redaktionella miljöer och fullt ut i tidningens kommersiella kanaler, till läsare och kunder.
– Jag är otroligt glad att Göran Söderström tagit fram det här typsnittet åt oss, det kommer att signalera SvD i många år framåt. Det är skapat för att komplettera vårt mer traditionella SvD Forsberg. Det är ett modernt och framåtlutat typsnitt som har stor potential, säger Ebba Bonde.
Parallellt med ny logga och nytt typsnitt har också SvD:s färgpalett gjorts om och nya grafiska byggstenar tagits fram.
– Tillsammans ger det här en bra mycket bredare palett när vi ska marknadsföra SvD. Med vårt nya formspråk tar vi nästa steg mot ett mer modernt SvD. Med de här byggstenarna kan vi unna oss att också utforska och leka med både begrepp som formspråk och äntligen visa att SvD är ett varumärke i tiden, säger SvD:s marknadschef Karin Nilsson.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ebba Bonde, visuell chef. Telefon: 070-452 30 77. E-post:ebba.bonde@svd.se.
Karin Nilsson, marknadschef. Telefon: 070-676 23 53. E-post:karin.nilsson@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder







Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
