Omni och Demoskop lanserar opinionsmätningarnas mätning
– Det känns kul och efterlängtat. Det här blir alla opinionsmätningars mätning och en naturlig landningsplats för alla politikintresserade, säger Marcus Andersson och Patrik Dahlin, ansvariga för politikbevakningen på Omni.
Genom löpande uppdatering kommer Omnipoll alltid kunna ge ett sammanvägt svar på hur partisympatierna ser ut i Sverige. Data från SCB, Sifo, Novus, Ipsos, Demoskop, Sentio och Skop ingår i underlaget.
Omnipoll uppdateras löpande, efter varje ny mätning från något av instituten, och publiceras i Omni.
– Sådana här tjänster finns redan i andra länder, bland annat i USA. Det är hög tid, och känns förstås väldigt roligt, att även Sverige får en egen heltäckande poll of polls, säger Demoskops vd Karin Nelsson.
Modellen för sammanvägningen har tagits fram av Demoskop i samarbete med Omni. Två faktorer påverkar sammanvägningen: tid sedan mätningen genomfördes samt antalet intervjuer. Det innebär att nya mätningar med många svarande kommer att väga tyngre, medan äldre mätningar med färre svarande väger lättare. Mätningar påverkar Omnipoll i 30 dagar, med avtagande effekt, för att sedan trilla ur underlaget.
Calle Sandstedt, redaktionschef på Omni, hoppas att Omnipoll ska fylla ett tomrum.
– Alla undersökningsföretag brukar hävda att just deras metod är den bästa och att deras mätningar de mest tillförlitliga. Det tar vi egentligen inte hänsyn till här, utan detta blir en sammanvägning av dem alla. På sikt hoppas vi kunna införa funktionen att läsaren själv kan välja bort mätningar som man inte vill ska ingå i underlaget.
Senaste Omnipoll finns alltid tillgänglig i Omni-appen.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Markus Gustafsson, chefredaktör, Omni. Tel: 070-525 21 25. E-post: markus.gustafsson@omni.se
Karin Nelsson, vd, Demoskop. Telefon: 46 70 221 39 94. E-post: karin.nelsson@demoskop.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum