Schibsted

Omni och Demoskop lanserar opinionsmätningarnas mätning

Dela
Omni och Demoskop lanserar i dag Omnipoll, som är en sammanvägning av samtliga svenska opinionsmätningar. Omni blir därmed det första svenska nyhetsmediet som erbjuder en så kallad poll of polls av alla mätningar av partisympatierna.
Genom löpande uppdatering kommer Omnipoll alltid kunna ge ett sammanvägt svar på hur partisympatierna ser ut i Sverige.
Genom löpande uppdatering kommer Omnipoll alltid kunna ge ett sammanvägt svar på hur partisympatierna ser ut i Sverige.

– Det känns kul och efterlängtat. Det här blir alla opinionsmätningars mätning och en naturlig landningsplats för alla politikintresserade, säger Marcus Andersson och Patrik Dahlin, ansvariga för politikbevakningen på Omni.

Genom löpande uppdatering kommer Omnipoll alltid kunna ge ett sammanvägt svar på hur partisympatierna ser ut i Sverige. Data från SCB, Sifo, Novus, Ipsos, Demoskop, Sentio och Skop ingår i underlaget.

Omnipoll uppdateras löpande, efter varje ny mätning från något av instituten, och publiceras i Omni.

– Sådana här tjänster finns redan i andra länder, bland annat i USA. Det är hög tid, och känns förstås väldigt roligt, att även Sverige får en egen heltäckande poll of polls, säger Demoskops vd Karin Nelsson.

Modellen för sammanvägningen har tagits fram av Demoskop i samarbete med Omni. Två faktorer påverkar sammanvägningen: tid sedan mätningen genomfördes samt antalet intervjuer. Det innebär att nya mätningar med många svarande kommer att väga tyngre, medan äldre mätningar med färre svarande väger lättare. Mätningar påverkar Omnipoll i 30 dagar, med avtagande effekt, för att sedan trilla ur underlaget.

Calle Sandstedt, redaktionschef  Omni, hoppas att Omnipoll ska fylla ett tomrum.

– Alla undersökningsföretag brukar hävda att just deras metod är den bästa och att deras mätningar de mest tillförlitliga. Det tar vi egentligen inte hänsyn till här, utan detta blir en sammanvägning av dem alla. På sikt hoppas vi kunna införa funktionen att läsaren själv kan välja bort mätningar som man inte vill ska ingå i underlaget.

Senaste Omnipoll finns alltid tillgänglig i Omni-appen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Markus Gustafsson, chefredaktör, Omni. Tel: 070-525 21 25. E-post: markus.gustafsson@omni.se
Karin Nelsson, vd, Demoskop. Telefon: 46 70 221 39 94. E-post: karin.nelsson@demoskop.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Genom löpande uppdatering kommer Omnipoll alltid kunna ge ett sammanvägt svar på hur partisympatierna ser ut i Sverige.
Genom löpande uppdatering kommer Omnipoll alltid kunna ge ett sammanvägt svar på hur partisympatierna ser ut i Sverige.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. 

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye