Varför finns ännu inga alkobommar i svenska hamnar?
Redan 2010 utvecklade MHF idén och den tekniska lösningen för automatiska nykterhetskontroller, så kallade alkobommar. Efter samråd med Trafikverket och övriga berörda myndigheter kunde försöksverksamhet genomföras i Tysklandsterminalen i Göteborgs hamn 2013 och därefter i Stockholms Frihamn 2014–2015. Bakgrunden till MHF:s initiativ var den mycket oroande statistik från nykterhetskontroller som tydligt visade på en väldigt hög andel onyktra förare i olika hamnar.
Genom de passersystem som byggdes upp under försöken kunde samtliga fordonsförare som körde ut från färjorna nykterhetskontrolleras utan att utpasseringstiden från hamnen påverkades. Utandningsproven kunde genomföras automatiskt med hjälp av en särskild alkoholanalysator, mycket snabbt och helt utan personal på plats. I stället fjärrövervakades hela kontrollstationen av en person i en trafikledningscentral med hjälp av sensorer och kameror. Endast i de fall då alkohol detekterats i någon förares utandningsprov behövde polis-, tull- eller kustbevakningspersonal larmas för uppföljande bevisprovstagning och eventuell rapportering av rattfylleribrott. Oerhört effektivt.
–Försöken blev en succé. Under de första dagarna i Stockholm 2014 upptäcktes många alkoholpåverkade förare. Därefter minskade andelen onyktra förare successivt. I slutet på försöksperioden förekom inga onyktra förare, säger Lars Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef på MHF.
Ett par år senare beslutade regeringen om ett brett införande i Sveriges hamnar, gav ett uppdrag till Trafikverket och sköt till alla de pengar som behövdes. Sedan dess har nästan ingenting hänt. Bara någon enstaka hamn har fått alkobommar. Regeringens pengar till alkobommarna användes inte som det var tänkt
Rattfulla förare fortsätter att köra ut från hamnarna, ibland i tungt lastade lastbilar och långtradare. Polisen har dragit ner kraftigt på nykterhetskontrollerna och upptäcktsrisken är nästan obefintlig för en rattfyllerist. När som helst kan det leda till dödsolyckor i trafiken.
Att täta nykterhetstester måste ske på särskilt utsatta platser låter som självklarheter, och MHF är mycket riktigt långt ifrån ensamma om att vilja se den här utvecklingen. Nu senast kunde vi se M Sverige lyfta frågan i TV4:s nyheter. Vi välkomnar också den stora samsyn om vikten av nykter trafik som råder i riksdagen.
Varför sker då inte de nykterhetskontroller som behövs?
MHF kräver nya politiska beslut om att komma igång med de automatiska nykterhetskontrollerna, både i hamnar och på andra platser som till exempel trafikkontrollplatser och godsterminaler.
Nyckelord
Kontakter
Lars Olov SjöströmTrafiksäkerhetschef
Trafiksäkerhetsexpert på MHF och t.f. VD
Bilder
Om
MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 10 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 150 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.
Följ MHF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från MHF
Vecka 45: Nationella uppmärksamhetsveckan för riskbruk/missbruk av alkohol och droger.1.11.2024 11:31:55 CET | Pressinbjudan
Över en miljon svenskar lever idag med riskbruk av alkohol. För många innebär detta inte bara personliga konsekvenser, utan påverkar även närstående, framför allt barn. Varje år under Vecka 45 tar MHF (Motorförarnas Helnykterhetsförbund) med samarbetspartners ett krafttag för att uppmärksamma de förebyggande och rehabiliterande insatser som gör skillnad i kampen mot alkohol- och drogmissbruk samt rattfylleri.
Pressinbjudan: Välkommen till Tylösandsseminariet Studio ”Rätt hastighet – en nyckel till ett säkert transportsystem”10.10.2024 07:00:00 CEST | Pressinbjudan
Idag är det dags för Tylösandsseminariet Studio med temat ”Rätt hastighet – en nyckel till ett säkert transportsystem”. Välkommen till ett intressant digitalt seminarium om trafiksäkerhet.
Pressinbjudan: Välkommen till Tylösandsseminariet Studio ”Rätt hastighet – en nyckel till ett säkert transportsystem”17.9.2024 15:39:45 CEST | Pressinbjudan
Den 10 oktober är det dags för Tylösandsseminariet Studio med temat ”Rätt hastighet – en nyckel till ett säkert transportsystem”. Välkommen till ett intressant digitalt seminarium om trafiksäkerhet.
Ta Paus - kampanj för resenärer om trafiksäkerhet på rastplatser i hela Sverige5.7.2024 16:05:08 CEST | Pressmeddelande
Under sommaren och i anslutning till fjällsemestrar sker fler trafikolyckor än under någon annan period på året. I över 25 år har MHF varje år stått på platser längs svenska vägar, bjudit på kaffe och informerat om vikten av att ta en paus och köra säkert i trafiken, i kampanjen Ta Paus. I år är temat på Ta Paus - rattfylleritips och droger i trafiken.
Pressinbjudan: Välkommen till Tylösandsseminariet Studio ”Alkohol & droger i trafiken - Ett gemensamt ansvar för säkra resor”8.4.2024 09:00:00 CEST | Pressinbjudan
Den 10 april är det dags för Tylösandsseminariet Studio med temat ”Alkohol & droger i trafiken – Ett gemensamt ansvar för säkra resor”. Välkommen till ett intressant digitalt seminarium om trafiksäkerhet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum