9 givna stopp för en weekend i oupptäckta Tammerfors

Letar du reseinspiration? Sluta genast – och vänd blicken österut. Tammerfors är inte bara bastuns huvudstad, utan också finländarnas egen favorit. Och vem kan klandra dem? Här hittar du allt från lekfulla fine dining-krogar och småskaliga ölbryggerier, till hemtrevliga boutiquehotell och symboliska bastuceremonier.
På Kuuma får du finsk bastu, nordisk gastronomi och ett vackert sjölandskap i ett. Fotograf: Laura Vanzo - Visit Tampere.

Två timmar från Helsingfors hittar du populära Tammerfors. Staden växer så det knakar och har flera år i rad toppat listan på finländarnas favoritstäder. Och det är inte bara något man säger. Färska undersökningar visar att var tredje finländare skulle flytta hit om möjlighet ges. Tammerfors kan även skryta med att man, med sina rekordmånga bastuinrättningar, är utsedd till världens bastuhuvudstad. Så, hur spenderas en weekend bäst här? Här kommer 9 tips på platser du inte får missa.

Från personligt boutiquehotell till arenahotell mitt i pulsen
Mitt i centrala Tammerfors hittar du det personliga och hemtrevliga Lillan Hotel & Kök. Det lilla boutiquehotellet har 11 unika rum som alla berättar sin egen historia. Här kan du njuta av både kontinental frukost och skandinavisk-inspirerad fine-dining. Har du planerat in en vistelse i Tammerfors under årets hockey-VM? Då är Lapland Hotels Arena att föredra. Det lyxiga hotellet är en del av nybyggda Nokia Arena och här kan du verkligen ta på eventpulsen. Vill du bo där det händer så kommer du inte bli besviken.

Unik basturestaurang eller experimentell lyxkrog – här behöver du inte välja
I hjärtat av Tammerfors hittar du krogen Villit ja Viinit där köket låter naturen tala med sin säsongsbetonade meny och lekfulla vinlista. Om du letar efter en smakupplevelse utöver det vanliga så är detta ett måste. Är du mer av en ölfantast måste du svänga förbi restaurangen och bryggeriet Plevna. Här serveras allt en öldrickare kan drömma om och dessutom bara en kvarts promenad från hockeyarenan om det råkar vara skälet till din resa. Vill du åt de bästa delikatesserna så beger du dig till Nordens största saluhall Tampere Market Hall. Detta matmecka erbjuder allt från närfångad fisk till lokalproducerade grönsaker, och mycket mer. Till sist, väl i bastuhuvudstaden får du inte missa Kuuma. Här får du finsk bastu, nordisk gastronomi och ett vackert sjölandskap i ett.

Skållhett i världens bastuhuvudstad
Det finns inget bättre sätt att förstå Finland på än genom bastun – och en bastuhelg genomförs givetvis i Tammerfors. Här hittar du såklart Finlands äldsta offentliga bastu som än i dag är i bruk, Rajaportin Sauna från 1906. Men i bastuhuvudstaden finns något för alla: den traditionelle kan testa på autentisk finsk bastu på det så kallade ”publika spat”, Rauhaniemi Folkbad. Här kan du både basta och bada vid klippor. Är du mer av en äventyrlig själ rekommenderar vi ett besök hos bastushamanerna Matti och Juha på Saunakonkeli. I en guidad symbolisk ceremoni för död och pånyttfödelse överlämnar de dig till kraften av löyly eller ”bastuångan”. Ceremonin äger rum i en träbastu vid en liten sjö djupt inne i skogen där deltagaren renas, piskas och sedan välsignas.

Pressbilder finns att ladda ner här.

Bilder

TAMPERE MARKET HALL Fotograf Visit Tampere – Laura Vanzo.
LAPLAND HOTELS ARENA TAMPERE - Fotograf Lapland Hotels.
LILLAN HOTELL Fotograf Visit Tampere – Laura Vanzo.
PLEVNA Fotograf Visit Tampere – Laura Vanzo.
RAJAPORTTI SAUNA Fotograf Visit Tampere – Jukka Salminen.
RAUHANIEMI SAUNA Fotograf Visit Tampere – Laura Vanzo.
VILLIT JA VIINIT Kajo Viini - Fotograf Villit ja Viinit.

Visit Tampere
Kelloportinkatu 1 B
FIN-33100 Tampere

+3583 5656 6800https://visittampere.fi/en/

Visit Tampere Ltd är en organisation som främjar turism, evenemang och kongresser i Finlands populäraste turiststad Tammerfors. Vårt mål är att stärka Tammerfors position som en internationellt attraktiv plats för turister, evenemang och kongresser. Vi ägs av Tammerfors stad och är ett dotterbolag till Business Tampere.

Följ Visit Tampere